خبرگزاری کار ایران

رواج تئاتر در مدارس از جمله راه‌های کاهش آسیب اجتماعی است

asdasd
کد خبر : ۸۱۹۰۸۶

«شب تئاتر» در دوازدهمین برنامه از سری جدید خود (شنبه ۱۳ مهر)، با اجرای منوچهر اکبرلو و موضوع «بررسی گذشته و حال دانشگاه‌های تئاتر در ایران» میزبان فرهاد ناظرزاده کرمانی (مترجم، پژوهشگر، نمایشنامه‌نویس و استاد دانشگاه) بود.

به گزارش ایلنا، «شب تئاتر» در دوازدهمین برنامه از سری جدید خود (شنبه ۱۳ مهر)، با اجرای منوچهر اکبرلو و موضوع «بررسی گذشته و حال دانشگاه‌های تئاتر در ایران» میزبان فرهاد ناظرزاده کرمانی (مترجم، پژوهشگر، نمایشنامه‌نویس و استاد دانشگاه) بود.

ناظرزاده در ابتدا تمایز آموزش دانشگاهی با دیگر سبک‌های آموزش را توضیح داد: کسانی که در دانشگاه رشته تئاتر بخوانند، اگر درست بخوانند، گذشته از یادگیری یک مهارت، اشخاص فرهیخته‌ای هم می‌شوند. به عبارتی فرهنگ پشتوانه دانشگاه است. در آکادمی به شما تنها شیوه‌های بازیگری را یاد می‌دهند اما در دانشگاه درس‌هایی مانند تاریخ نیز خوانده می‌شوند.

راه اشتغال دانش‌آموختگان تئاتر را بسته‌اند

وی در ادامه نکاتی درباره سیستم ارزیابی دانشگاه‌ها بیان کرد: در آمریکا ارزیابی دانشگاه‌ها بر اساس چند و چون این موارد است: آموزش، آفرینش، همایش، شغل‌یابی. متاسفانه ما در ایران نه تنها این موارد را نداریم بلکه راه اشتغال دانش‌آموختگان‌مان را بسته‌ایم. در کشورهای پیشرفته، تئاتر در دبستان و دبیرستان آموزش داده می‌شود، بنابراین مدارس موظف به جذب دانش‌آموختگان تئاتر هستند. اگر ایران هم به این جریان بپیوندد، هزاران تن از دانش آموختگان تئاتر جذب مدارس می‌شوند. من از وزیر آموزش پرورش خواهش می‌کنم به این مسئله توجه کند تا راه استخدام دانش‌آموختگان تئاتر باز شود. تئاتر یک موضوع مهم پرورشی است. مملکتی که هزینه برای تئاتر نکند باید همان هزینه را هزینه زندان‌سازی و مبارزه با مواد مخدر بکند. رواج تئاتر در دبستان‌ها و دبیرستان‌ها از راه‌های کاهش آسیب‌پذیری است.

چرا انتشارات سمت با بودجه عظیمش کتاب درسی نمی‌نویسد؟

اکبرلو بخش دوم برنامه را با طرح این سوال که آیا این تعداد دانشجوی تئاتر گرفتن به ضرر تئاتر نیست آغاز کرد.

موسس دانشگاه سوره در پاسخ به این سوال گفت: خیر. ما باید با امکانات موجود کار کنیم و کوشش و ابتکارمان را زیاد کنیم. باید به خودمان و آینده ایمان داشته باشیم. منتها در هر زمینه‌ای باید آسیب‌شناسی کنیم و ایراد را اصلاح کنیم. اگر مدرس‌مان کم سواد است باید یاد بگیرد، کتاب‌های درسی باید نوشته شوند. ما یک انتشارات سمت داریم با بودجه‌ای عظیم، که باید کتاب درسی بنویسد. چرا کم‌کاری در این زمینه‌ها باعث می‌شود ما صورت مسئله را پاک کنیم!

وی در مورد اینکه دانشجویان دکترا هیچ نظریه و پژوهش و حضور علمی ندارند اما بعد از فارغ‌التحصیلی استخدام دانشگاه می‌شوند، گفت: متاسفانه این هرج و مرج است و باید از آن جلوگیری شود. من دیده‌ام دانشجوی متوسطی که به هر زوری دکتری گرفته و بعد در مقطع دکتری هم درس می‌دهد. خب دانشجوی او چه چیزی قرار است از او یاد بگیرد؟ متاسفانه استادها یا رفاقتی انتخاب می‌شوند و یا کدورتی دفع می‌شوند. در مقطع دکترا این کار بسیار خطرناک است.

ناظرزاده در مورد علاقه‌اش به تئاتر دانشجویی توضیح داد: سرمایه آینده تئاتر ایران دانشجویان هستند که در حال حاضر بسیار خوب کار می‌کنند. من به آینده تئاتر ایران بسیار امیدوارم. مخصوصا زنان بسیار هنرمندی در عرصه تئاتر ایران پیدا شده‌اند. بازیگری و کارگردانی بسیار جلوتر از بقیه عرصه‌ها در حرکت است.

وی در مورد تئاتر شهرستان ها گفت: هنرمندان بسیار درخشانی در شهرستان‌ها هستند اما خودباوریشان و ارتباط‌شان با دنیای تئاتر کم است. داد و ستدهای فرهنگی با کشورهای دیگر در ایران بسیار کم است.

منتقد، دیده‌بان تئاتر است

ناظرزاده در پایان به بررسی نقد پرداخت: برای پیشرفت سیستم تئاتری، آموزش، پژوهش، آفرینش و نقد باید با هم باشد، که اینها بودجه لازم دارند. تئاتر باید زندگی و تجربه کند و اینها هزینه دارد. منتقد دیدبان تئاتر است. نقد وجدان هنر ادبیات است. نقد یک تخصص است و نیاز به آموزش دارد اما متاسفانه در ایران چنین گرایشی نداریم.

«شب تئاتر» از مجموعه «شب‌های هنر» محصول گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما است که شنبه‌ها ساعت ۲۳ به صورت زنده روی آنتن می‌رود. تهیه‌کنندگی این برنامه را امین اشرفی بر عهده دارد و سردبیری و اجرای آن را منوچهر اکبرلو عهده‌دار است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز