خبرگزاری کار ایران

معاون میراث‌فرهنگی کشور:

میراث ناملموس راهگشای دیپلماسی فرهنگی

asdasd
کد خبر : ۸۱۷۸۶۵

هم‌زمان با گشایش نمایشگاه عکس «میراث فرهنگی ناملموس و جوانان»، مراسم اعلام نتایج دومین مسابقه بین‌المللی عکاسی و اهدای جوایز به برگزیدگان شامگاه چهارشنبه ۱۰ مهر ماه در مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران برگزار شد.

به گزارش ایلنا، مراسم گشایش نمایشگاه عکس «میراث فرهنگی ناملموس و جوانان» و اختتامیه دومین مسابقه بین‌المللی عکاسی با حضور محمدحسن طالبیان (معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی)، صلاح زواوی (سفیر فلسطین در تهران)، رایزن فرهنگی ازبکستان، نمایندگانی از سفارت قرقیزستان و تاجیکستان، رضا سجودی (سرپرست مرکز میراث ناملموس تهران) و امیررضا شریف‌نیا (مدیر مجموعه نیاوران) در تالار آبی این مجموعه برگزار شد.

محمدحسن طالبیان (معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و رئیس شورای حکام مرکز میراث ناملموس تهران) در این مراسم فعالیت مرکز میراث ناملموس را یک نوع دیپلماسی فرهنگی قلمداد کرد و گفت: این مرکز جزو مراکز نوع دوم یونسکو است که به ۱۲ کشور عضو این مرکز کمک می‌کند تا بتوانند دانش‌افزایی و ظرفیت‌سازی داشته باشند.

طالبیان فعالیت‌های این مرکز را در سال‌های اخیر مثبت دانست و افزود: خوشبختانه فعالیت‌های مختلفی در این سال ها اتفاق افتاده و همگی آنها پیش از اجرا در شورای حکام تصویب شده‌اند. برگزاری دو جشنواره عکاسی، برگزاری کمیته میراث ناملموس جهانی در جزیره موریس و میراث راه ابریشم در همدان از جمله این برنامه‌هاست. آنچه در این میان برای این مرکز مهم بوده و است موضوع ظرفیت‌سازی است که بخشی از آن در استان گلستان اتفاق افتاده و هفته آینده در یزد هم شروع می‌شود که اساتید بین‌المللی در آن حضور دارند تا به همکاران ما در استان نحوه آماده‌سازی پرونده‌های مختلف را آموزش دهند.

او ادامه داد: در حال حاضر موضوع میراث ناملموس بسیار دارای اهمیت شده، البته موارد اختلاف بین کشورهای همجوار که دارای فرهنگ مشترک هستند وجود دارد، گرچه کنوانسیون میراث ناملموس همانند کنوانسیون ۱۹۷۲ و ۲۰۰۳ یونسکو یک کنوانسیون غیررقابتی است، به‌دلیل اینکه میراث ناملموس سیال است و می‌تواند در جاهای مختلف حضور داشته باشد و از جایی به جای دیگر برود مثل آیین نوروز که در کشورهای مختلف جشن گرفته می‌شود.

معاون میراث فرهنگی در ادامه گفت: مقوله میراث ناملموس جنبه‌های دیگری هم دارد و این مرکز تلاش می کند تا پرونده های مشترک بیشتری را آماده کند. ما ۱۳ اثر در میراث ناملموس داریم و فروردین امسال هم پنج پرونده به یونسکو ارسال شده که از این تعداد چهار مورد آن با کشورهای ترک‌زبان، تاجیکستان، سوریه و ارمنستان مشترک است. این‌ها تلاش هایی است که در کشور اتفاق می افتد که با کشورهایی که ریشه مشترک فرهنگی داریم بتوانیم پرونده های بیشتری داشته باشیم.

طالبیان ضمن اشاره به تنوع فرهنگی، جغرافیایی و انسانی ایران، ظرفیت مرکز میراث ناملموس را در معرفی هرچه بهتر کشور بالا دانست و گفت: بیش از یک‌میلیون سال سابقه زیست و ۱۱هزار سال سابقه مدنیت در این کشور هست. مسیر راه‌آهن که از تهران تا دریای خزر و از تهران تا خلیج فارس زده شده هشت اقلیم را به هم متصل می کند که این مسیر با ۱۴۰۰ کیلومتر به‌لحاظ تعداد آثار تاریخی و فرهنگی و تنوع اقوام بسیار غنی است. ایران با این تنوع فرهنگی برای دنیا بی‌نظیر است و باید قدر آن را دانست. پس باید به هر طریقی کشور را به خوبی معرفی کرد. مرکز میراث ناملموس یک ظرفیت عالی است و می تواند با قوانین یونسکو این کار را پیش ببرد. خوشبختانه دفتر منطقه‌ای یونسکو و کمیسیون ملی یونسکو با این مرکز همکاری نزدیکی دارند.

او در پایان به تلاش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای بازگرداندن الواح باروی تخت جمشید اشاره کرد و گفت: امروز ۱۷۸۳ لوح گلی مربوط به باروی تخت جمشید که از آمریکا به کشور برگشته رونمایی شد و این نشان‌دهنده این است که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به فعالیت‌های بین‌المللی و حوزه‌های مختلف یونسکو اهمیت می‌دهد و تلاش می‌کند تا آثاری که به صورت غیرقانونی به کشورهای دیگر منتقل شده را بازپس گیرد و این جای بسی خوشنودی برای ملت ایران است که این الواح پس از ۸۴ سال و ۱۴ سال دوندگی در دادگاه‌های آمریکا بالاخره به کشور بازگشت. این‌ها موفقیت‌هایی است که در حوزه میراث‌فرهنگی اتفاق می افتد. امیدوارم از این نمایشگاه ویژه که شامل تصاویری از تنوع فرهنگی کشورهای مختلف بود لذت برده باشید و از دست اندرکاران این جشنواره تشکر ویژه دارم.

در ادامه، رضا سجودی (سرپرست مرکز میراث ناملموس) به ارائه گزارشی از فعالیت‌های مرکز میراث ناملموس تهران و نمایشگاه برگزار شده در این مجموعه پرداخت.

همچنین ضمن قدردانی از بهمن نامور مطلق، بابک صدیقی،سعید محمودی ازناوه، ظهراب مناتساکانیان از کشور ارمنستان و طارق شراره از کشور لبنان به عنوان اعضای هیئت داوران این مسابقه بین‌المللی، از نفرات چهارم تا نهم این مسابقه تقدیر شد و به سیدمهرداد شریفی، شوکت بولتائف از کشور ازبکستان و احمد تاجی به‌عنوان نفرات برگزیده دومین مسابقه بین المللی عکاسی جوایزی اهدا شد.

رونمایی از کتاب مجموعه آثار منتخب اولین مسابقه بین المللی عکاسی با عنوان «میراث فرهنگی ناملموس در بستر طبیعی آن» که با حضور شرکت کنندگانی از ۱۲ کشور در سال ۱۳۹۶ برگزار شده بود پایان بخش این رویداد فرهنگی بود.

 آثار برگزیده دومین مسابقه بین المللی عکاسی با عنوان «میراث فرهنگی ناملموس و جوانان» تا ۱۳ مهر ماه در تالار آبی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز