خبرگزاری کار ایران

سفر به زرند با هوای فرح‌انگیز و مسرت توامانش+عکس

asdasd
کد خبر : ۸۱۶۷۴۱

زرند کرمان قدمتی میلیون ساله دارد؛ جایی که روزگاری زیستگاه بزرگترین ساکنان زمین یعنی دایناسورها بوده است و امروز در فصل پاییز میزبان جشنواره فسیل می‌شود و کام گردشگرانش را با جشنواره سوهان‌ شیرین می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اگر می‌خواهید به ماقبل تاریخ سفر کنید، به ایران بیایید؛ در «زرند» کرمان می‌توانید به یکی از آرزوهای همیشگی انسان برسید و به میلیون‌ها سال قبل سفر کنید و به تماشای مناظری بروید که نشانی از بزرگ‌ترین ساکنان زمین دارند. همان‌جایی که دایناسورها در آن روزگار می‌گذراندند و تاکنون فقط تعداد بسیار محدودی از اثر پا و فسیل یک دندان آن‌ها توسط محققان یافت شده است. اینجا جایی است که صدها فسیل گیاهی و سنگ‌های عجیب و زیبا در آن به چشم می‌خورد و برای همین هم آن را بهشت زمین‌شناسان می‌دانند.

زرند کرمان در این روزهای پاییزی، میزبان جشنواره فسیل است و در عین حال کام گردشگرانش را با جشنواره سوهان‌ و پسته شیرین می‌کند.

چگونه به زرند برسیم؟

برای رسیدن به زرند مسیرهای مختلفی از قطار و هواپیما گرفته تا ماشین شخصی‌ و البته اتوبوس را در اختیار دارید. اگر دوست داشته باشید با وسیله شخصی به سمت زرند حرکت کنید، دو مسیر را برای انتخاب پیش رو خواهید داشت. مسیر نخست، از کاشان، نایین، اردکان، میبد، یزد می‌گذرد و به سمت فهرج و جاده بافق می‌رود. در ادامه به سیریز و جاده زرند- سیریز- بافق حرکت کنید و بعد از جلال آباد به زرند می‌رسید.

مسیر دوم نیز از کاشان، نطنز، مورچه خورت می‌گذرد و به اصفهان می‌رسد سپس شهر رضا، ایزد خواست را پشت سر می‌گذارد و به آباده و دهشیر و تفت می‌رسد. در نهایت نیز با ورود به جاده فهرج به سمت بافق بروید و مسیر را تا زرند ادامه دهید.

اگر قطار را برای سفر انتخاب کرده‌اید، خوب است بدانید از طریق راه‌آهن سراسری شمال به جنوب کشور امکان دسترسی به نقاط مختلف استان کرمان وجود دارد ضمن آنکه زرند یکی از مراکزی است که ایستگاه توقف قطار دارد و می‌توانید از طریق قطار به راحتی به زرند سفر کنید. اما جز آن، برای رسیدن به زرند کرمان می‌توانید با اتوبوس هم سفر کنید. هرچند بیشترین حرکت اتوبوس‌ها از پایانه جنوب (خزانه) به پایانه آدینه و البته کرمان است که در ساعات مختلف در طول شبانه روز محقق می‌شود اما پایانه غرب (آزادی) و پایانه بیهقی (آرژانتین) نیز مسیرهایی به سمت کرمان در نظر گرفته‌اند. از آنجا می‌توانید به سمت زرند حرکت کنید. البته در پایانه اتوبوس‌رانی، اتوبوس و مینی‌بوس به مقصد زرند قرار دارند که از این طریق می‌توانید راهی زرند شوید.

اگر مسیر هوایی را برای رسیدن به زرند انتخاب کرده باشید باید اول به کرمان بروید چراکه مسیر پروازی برای تهران – کرمان تعریف شده است. با رسیدن به کرمان می‌توانید از طریق اتوبوس و مینی‌بوس راه زرند را در پیش بگیرید. البته می‌توانید مقصد را فرودگاه رفسنجان نیز در نظر بگیرید و از آنجا رهسپار زرند شوید.

جشنواره فسیل و حضور در گورستان موجودات ماقبل تاریخ

با سفر به زرند می‌توانید سری هم به دشت خاک بزنید و از مکانی دیدن کنید که آن را گورستان‌ موجودات ماقبل تاریخ می‌دانند. البته هنوز تحقیقات درباره پیدا شدن فسیل‌های دایناسور که در ایران بسیار محدود یافت شده‌اند، هنوز پایان نیافته، ولی فسیل‌های گیاهی بسیاری در این منطقه وجود دارد.

در این منطقه موزه فسیل فعال است که می‌توانید انواع فسیل‌های گیاهی را در آن به نظاره بنشینید. ضمن آنکه به این واسطه، در نیمه دوم سال می‌توانید شاهد برگزاری جشنواره فسیل نیز باشید. جشنواره‌ای که با حضور در آن می‌توانید در زمان سفر کنید و به مکان‌هایی بروید و ببینید دایناسورهای ایران در چه مکان‌هایی زندگی می‌کردند. موزه فسیل هم با سنگ‌های عجیب و فسیل‌های گیاهی‌اش  در این جشنواره حاضر است.

زرند؛ با هوایی فرح‌انگیز و مسرت توامان

در ذکر بلوک زرند که واقع است در هجده فرسخی کرمان چنین گویند: «ناحیه‌ای است مُسرت توامّان. مشتمل است بر قراء و مزارع بسیار. آبش اکثر از قنوات و بسیار خوش‌گوار. خاکش محصول‌خیز و هوایش فرح‌انگیز. غلاتش فراوان و به غایت ارزان.» از همان ۱۳۴ سال پیش که اعتمادالسلطنه آب و هوای زرند را اینطور تصویر کرد، تا امروز این شهر جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد و پذیرای باغ‌های پسته فراوانی است. به‌طوری‌که بیش از ۴۰ هزار هکتار مزارع پسته در این شهر وجود دارد.

زرند یکی از قطب‌های کشاورزی کرمان است و البته زرندی‌ها معتقدند، پسته این شهر نه تنها مرغوب‌ترین پسته استان بلکه مرغوب‌ترین پسته دنیا به لحاظ ارزش غذایی و کیفیت است. درعین حال زرند، معادن متعددی از زغال سنگ و سنگ آهن را در دل خود جای داده که به این واسطه پذیرای چندین کارخانه صنعتی شده است. ضمن اینکه درهای کارخانه‌ها و معادن زرند روی گردشگران باز است و می‌توانید از معادن زغال سنگ و سنگ آهن زرند نیز دیدن کنید.

در کنار اینها می‌توانید چشمان‌تان را مهمان زیبایی‌های شهرهای خانوک، ریحان شهر، یزدان شهر، سیریز و روستای جرجافک کنید که تبدیل به مقاصد گردشگری شده‌اند.

درعین حال می‌توانید از آثار باستانی منطقه مانند چهاربرج شاهرخ خان که در یزدان‌آباد است و بیش از ۴۰۰ سال قدمت دارد، قدمگاه، سقاخانه، مسجد حسینیه قلعه، برج زرندنو (زرندوییه)، دیدن کنید. اگر به کوه‌نوردی هم علاقه‌مندید  خوب است بدانید کوهپایه‌های اطراف نیز شرایط خوبی دارد که در فاصله ۶ کیلومتری شهر است.

گشت و گذار در بازار زرند را هم از دست ندهید چراکه می‌توانید انواع محصولات از انواع پسته و زعفران و زیره گرفته تا انواع سوهان‌پزی‌ها را از نزدیک ببینید و از محصولات آنها بخرید.

سوغات و جشنواره‌های آن

زرند مملو از باغ‌های پسته است پس بی‌دلیل نیست که می‌تواند میزبان جشنواره پسته شود. در این جشنواره علاوه بر انواع پسته و خشکبار، رقص و موسیقی محلی نیز ارائه می‌شود. همچنین می‌توانید به نظاره بازی‌های سنتی و محلی زرند مانند چوب‌بازی بنشینید.

درعین حال، گفته می‌شود زرند، بعد از خراسان،‌ بهترین زعفران را تولید می‌کند. در کنار محصولات باغی، زرشک نیز از دیگر سوغاتی‌های زرند به حساب می‌آید. انواع محصولات دامی از لبنیات گرفته تا گوشت با طعمی مطبوع را می‌توانید از این منطقه تهیه کنید.

از آنجایی که زرند یکی از مراکز پرورش شترمرغ در کشور است می‌توانید محصولات مرتبط با شتر مرغ از تخم گرفته تا گوشت شترمرغ را به صورت طبیعی و تازه در اختیار داشته باشید.

چلوگوشت زرندی یکی از معروف‌ترین غذاهای منطقه است و گوشت بدون هیچ افزودنی در روغنی خاص سرخ و پخته می‌شود و طعم خاصی دارد. حتا در این منطقه جشنواره چلوگوشت برگزار می‌شود.

سوهان زرند نیز در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده از این رو بی‌دلیل نیست که هر ساله در پاییز، شاهد برگزاری جشنواره سوهان زرند باشیم. سوهان زرند برخلاف تصویری که از سوهان در ذهن دارید، بسیار نازک است و قطر آن در حد کاغذ است. دست ساز است و از ارزش غذایی خاصی برخوردار است. برخلاف سوهان قم، اصلا روغن ندارد. طعمی خاص و خوشمزه دارد و در انواع پسته‌ای، کنجدی و هل و در انواع مختلف از ورقه‌ای گرفته تا لقمه‌ای، عسلی، پنجره‌ای و... ارائه می‌شود. این سوهان علاوه بر آنکه در کارخانه‌های سوهان‌پزی زرند تولید می‌شوند، در تمام خانه‌های زرندی‌ها نیز پخت می‌شود.

کماج، قاووت، کلمپه نیز از دیگر سوغاتی‌های زرند هستند که در انواع و طعم‌های مختلف در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد. انواع مغزها از پسته و گردو گرفته تا انواع ادویه در کماج‌های زرند زده می‌شود که طعم آن را خاص و منحصر به فرد می‌کند.

پته و فرش و قالی دست بافت از دیگر سوغات زرند هستند که در زمره صنایع دستی منطقه جای می‌‌گیرند. درواقع می‌توانید تابلو فرش‌های دست بافت با کیفیتی از این منطقه تهیه کنید.

کجا اقامت کنیم؟

در این منطقه تعداد زیادی اقامتگاه بومگردی فعال است که امکان اقامت و درعین حال بهره‌مند شدن از خدمات و غذاهای بومی منطقه را فراهم می‌سازد.

خانه مسافر و مهمانسرا نیز از دیگر واحدهای اقامتی زرند است و از آنجایی که به مرکز استان نزدیک است، می‌توانید گزینه اقامت در هتل را در شهرهای نزدیک به زرند داشته باشید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز