خبرگزاری کار ایران

علیرضا زندوکیلی:

«خاتون» ما را از خرافه شبه مذهبی دور می‌کند/ توجه به نقش هنر در بیان دردهای انسان‌ها

asdasd
کد خبر : ۸۱۶۶۵۸

معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های نمایش‌هایی چون «خاتون» این است که با اسناد معتبری که دارد ما را از مفاهیم خرافی شبه مذهبی دور می‌کند.

به گزارش ایلنا، علیرضا زندوکیلی (معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران) پس از تماشای نمایش خاتون به کارگردانی حسین عالم‌بخش که این شب‌ها در پردیس تئاتر تهران به صحنه می‌رود، طی صحبت‌هایی عنوان کرد: نقش هنر در بیان مفاهیم بلند و مضامینی که به درد انسان‌ها مربوط است، حقیقتا بی‌بدیل است به نظر من هیچ کار دیگری در دنیا به اندازه هنر برای بیان واقعیت‌ها مؤثر نیست.

وی در ادامه افزود: شاید از دیرباز کارهای آیینی هم با بیان هنر بهتر در دل و جان مردم رسوخ کرده و هر چه که می‌گذرد، ضرورت این امر بیشتر حس می‌شود که با هنر بهتر می‌توانیم مفاهیم را به مردم منتقل کنیم.

زندوکیلی با بیان اینکه تئاتر خاتون هم از جمله کارهایی است که نمایش خوب را به خوبی به مردم عرضه کرده است، گفت: یک وقت ما کارهایی انجام می‌دهیم که خوب از آب در می‌آید اما اساسا کار خوبی نیست. اما اینکه در قالبی هنری مخاطب عمومی و مردم را ترغیب به تماشای نمایشی خوب کنیم، اثرگذار خواهد بود.

وی با ابراز امیدواری از اینکه سازمان فرهنگی، هنری شهرداری بتواند زمینه‌هایی را برای ایجاد قالب‌ها و فرم‌های هنری در راستای جذب مخاطب بیشتر مردمی با ایجاد طرح «هنر برای همه» فراهم کند، افزود: اگر آنچه می‌خواهیم در القا مفاهیم فرهنگی منتقل کنیم با زبان هنر باشد،‌ مطمئنا تأثیر بیشتری بر مردم خواهد گذاشت. در این راستا بهتر هم می‌توانیم سختی‌ها و آلام مردم را در شرایط سخت اقتصادی کم کنیم و آنها را به سمت زندگی بهتر و حقیقی‌تر سوق دهیم.

زندوکیلی در ادامه افزود: ما حتی اگر انسان‌های معتقدی هم نبودیم به عنوان یک ژانر می‌بایست از نمایش‌های مذهبی حمایت می‌کردیم، خوشبختانه طرفداران این کار هم حداقلی نیستند و چه کسانی که هنرمندند یا کسانی که هنر را دوست دارند یا ندارند به هنرهای آیینی و مذهبی احترام می‌گذارند. اساسا این هنرها جهت اشاعه و گسترش مذهب و دین بسیار تأثیرگذار است.

وی همچنین اظهار داشت: مردم اگر همین کار «خاتون» را با جان و دل ببیند حتما به مفاهیم واقعی دینی پی می‌برند و از اسناد و مفاهیم خرافی نادرست دور می‌شوند. شما ببینید تعزیه فارغ از اینکه در هنرهای نمایشی سهم بسزایی دارد،‌ در بحث حفظ آواها،‌ نواها و موسیقی ایرانی هم مؤثر است این‌جاست که این هنر به دور از ممنوعیت‌ها در عرصه موسیقی یا حفظش توانسته با استفاده از ردیف‌های آوایی سینه به سینه منتقل شود. بنابراین از همین جهت نقش هنرهای نمایشی در نگهداشتن سنت‌ها برای ما خیلی مهم و مؤثر است.

بازیگران به ترتیب ورود به صحنه: عطیه غبیشاوی، فرهاد بشارتی، کیمیا ملائی، بهار ارجمند، امید زندگانی، علی برجی و منوچهر علی‌پور. گروه حرکت و فرم: عرفان سمیعی، فواد میرزاده، سجاد نجاتی، عرفان حسنی، مجید دریایی، محمدامین معینی، سجاد محمدزاده، دانیال کریمی، محمدعلی غریبی، امین قربانی، محمد ابراهیمی، مهدی کشمیری.

فرشته‌ها: ثناز فرقندی، ملیکا محمدی، مژده حاتمی‌نژاد، پریا میرافضل، روشنک چنیان، مریم غمی‌لویی، سلماز فرقندی، فاطمه حسنی‌نصیری.

دستیار کارگردان: بابک تن، موسیقی: محمد فرشته‌نژاد، طراح چهره‌پردازی: امیرحسین غفاری، طراح صحنه: ساسان فرهادپور، دستیار طراح صحنه: محمدحسین طلوعی، طراح لباس: سهیلا جوادی، دستیار طراح لباس: ساره گیتی‌بخش، طراح حرکت: میلاد محمدزاده، مربی فرشته‌ها: زهرا هدایتی، فاطمه هدایتی و سمیه عالم‌بخش، عکاس: نیلوفر افشار، طراح پوستر: زهره شیروانی، ساخت تیزر و تدوین مرضیه قربانی و تهیه‌کننده: اعظم توکلی‌زاده.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز