خبرگزاری کار ایران

در افتتاحیه نمایشگاه تصاویر هوایی ایران مطرح شد:

صدمین سال دیپلماتیک حضور سوئیس در ایران را جشن خواهیم گرفت/ دیدن آثار طبیعی ایران از منظر آسمان فرصت مغتنمی است

asdasd
کد خبر : ۸۱۶۳۱۷

نمایشگاه تصاویر هوایی ایران از نگاه عکاس سوئیسی عصر امروز با با حضور سفیر سوئیس در ایران، رئیس کانون اتومبیلرانی و جهانگردی، شهردار منطقه 9 و جمعی از مسئولان در مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی گشایش یافت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عفیفی (مدیر مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی) با اشاره به آنکه این مجموعه در طول سال برنامه‌های مختلفی برگزار می‌کند، گفت: گئورگ ژرستر حدود ۴۳ سال پیش در سفری که به ایران داشت زیبایی‌های ایران را از طریق حضور در آسمان و عکاسی هوایی ثبت کرده بود و امروز مجموعه‌ای از این آثار در غالب نمایشگاه «ایران از دریچه چشمان هما» به نمایش گذاشته شده است.

به گفته او این نمایشگاه حداقل تا ۳۰ مهر ماه ادامه خواهد داشت و احتمال تمدید آن نیز وجود دارد.

اسلامی (مدیر بخش گردشگری و صنایع دستی کانون اتومبیلرانی و جهانگردی) هم دیگر سخنران این مجلس بود که گفت: ژرستر یک عکاس نبود بلکه یک فیلسوف بود که به آسمان و فاصله داشتن اعتقاد داشت و معتقد بود فاصله در انسان عمق ایجاد می‌کند.

او ادامه داد: اکنون شاهد آن هستیم که آثار ژرستر در موزه‌های بزرگ دنیا به نمایش گذاشته شده و خوشحالیم که از زیبایی‌های ایران در فراز آسمان عکاسی کرده است. درواقع می‌توان گفت در نگاه عکاسان هوایی یک تلاقی خوب با اسطوره‌های ایران وجود دارد. هما پرنده‌ای است که در افسانه‌های ایران همیشه در حال پرواز است و کمتر وقت برای فرود دارد. از زمانی که ژرستر آثار خود را به ایران بخشید کانون اتومبیلرانی و جهانگردی متعهد شد تا این آثار را معرفی کند. امروز در طول دو سال گذشته چهارمین نمایشگاه این آثار بعد از حضور در اصفهان، کاشان و کرج امروز در تهران برگزار شده است.

این مراسم با صحبت‌های مفاخر شهردار منطقه ۹ شهرداری تهران ادامه یافت. او با اشاره به سال‌ها مطالعه‌ای که روی عکس‌های هوایی انجام شده است، گفت: این عکس‌ها از مقیاس‌های مختلفی قابل اهمیت هستند چرا که آثار طبیعی را در کنار دست‌ساخته‌های بشر نشان می‌دهد که می‌تواند آثار طبیعی و انسان‌ساز را توام با هم به مخاطب بشناساند.

او ادامه داد: دیدن آثار طبیعی ایران از منظر آسمان فرصت مغتنمی است که این نمایشگاه برای مخاطبان ایجاد می‌کند. نباید فراموش کرد که ایران مملو از منابع فرهنگی، طبیعی و گردشگری است و فرصت‌هایی که در ارائه این مهم در این نمایشگاه فراهم شده برای همگان جذاب خواهد بود.

افشاری رئیس کانون اتومبیلرانی و جهانگردی نیز با اشاره به آنکه ژرستر فیلسوف و عکاس فقید سوئیسی نسبت به مردم ایران لطف داشت، گفت: ژرستر این عکس‌ها را به کانون اتومبیلرانی و جهانگردی هدیه کرده و این نشان از علاقه او به تمدن و فرهنگ بشری دارد.

او ادامه داد: اینکه ژرستر از کشوری در آن سوی دنیا به ایران سفر کرده نشان از نزدیکی فرهنگ و تاریخ مردم دنیا دارد چرا که او قصد داشت تاریخ و فرهنگ ایران را ثبت کند هر چند ژرستر در بهمن ماه سال گذشته (۹۷) فوت کرد اما کانون اتومبیلرانی و جهانگردی براساس تعهدی که دارد متعهد است که این آثار را در سراسر ایران به نمایش بگذارد.

مارکوس لایتنر سفیر سوئیس در ایران نیز با تاکید بر اینکه امسال صدمین سال دیپلماتیک حضور سوئیس در ایران را جشن خواهیم گرفت، گفت: مفتخر هستیم که روابط بین دو کشور به این نقطه رسیده است اما پرواضح است که روابط ایران و سوئیس پیشینه‌ای قدیمی‌تر دارد.

او ادامه داد: تاجران، ساعت‌سازان و گردشگران سوئیسی از گذشته در ایران حضور داشتند. این روابط از طریق علم، تجارت، هنر و گردشگری ادامه می‌یابد. امروز شاهد مثال و نمونه‌های عظیمی از همکاریهای ایران و سوئیس هستیم. به گفته سفیر سوئیس در ایران، ژرستر از سال ۱۹۷۶ تا ۱۹۷۸ این فرصت و این شانس را داشت تا از دید یک پرنده و از فراز آسمان به چشم‌اندازهای ایران نگاه کند. این مهم برای او تجربه‌ای فراموش نشدنی بود.

وی افزود: ژرستر در عین آنکه می‌خواست چشم‌اندازهای تاریخی و باستان‌شناختی ایران را منعکس کند می‌خواست آثار تمدن بشری را نیز نشان دهد. دقت او در عکاسی سبب شد تا یکی از بهترین عکاسان هنری شود. آرزوی بزرگ او این بود که ۱۳۵ عکسی که از ایران گرفته بود را به ایرانی‌ها بازگرداند و این مهم در سپتامبر ۲۰۱۶ عملی شد. در همان زمان نیز به پاس سپاسگزاری از او، به دلیل حمایت مردم ایران تمام آثار خود را به ایرانی‌ها اهدا کرد.

لایتنر خاطرنشان کرد: نمایشگاه ایران از دریچه چشم هما چیزی بیشتر از یک نمایشگاه عکس است و درواقع یادبودی برای ژرستر خواهد بود. این چشم‌اندازها باعث غرور هر ایرانی است و اینکه یک عکاس سوئیسی این عکس‌ها را گرفته سبب افتخار ماست.

 نمایشگاه گئورگ ژرستر عکاس صاحبنام سوئیسی که یکی از پیشروان عکاسی هوایی جهان به شمار می‌رود، از ۷ تا ۳۰ مهرماه در تالار آینه برج آزادی میزبان علاقه‌مندان خواهد بود. در این نمایشگاه بیش از ۱۳۰ عکس به صورت دوره‌ای به نمایش گذاشته خواهد شد و علاقه‌مندان می‌توانند ایران را از فراز آسمان شاهد باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز