خبرگزاری کار ایران

سفیر اسپانیا در ایران:

۹۰ درصد گردشگران فرهنگی اسپانیا دوست دارند یکبارهم که شده به ایران سفر کنند/ نقطه قوت گردشگری ایران جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی‌اش است/ اسپانیایی‌ها خوشحال از ایران بازمی‌گردند

asdasd
کد خبر : ۸۱۳۵۱۷

به گفته "ادواردو لوپز بوسکتس" نقطه قوت گردشگری ایران در حوزه گردشگری فرهنگی و تاریخی است. او می‌گوید: ایران کشوری شگفت‌انگیز و فوق‌العاده است. شهرها و جاذبه‌های بسیار زیبا و خوبی دارد و مردم آن بسیار مهمان‌نواز هستند و با نگاه آغوشی باز نسبت با توریست‌های خارجی برخورد می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسپانیا در رده چهارم گردشگران ورودی ما قرار دارد. در واقع می‌توان گفت بر اساس اعلام آمار مسئولان گردشگری؛ سالانه گردشگران اسپانیایی زیادی به ایران سفر می‌کنند که تعداد آنها بیش از ۱۰ هزار نفر است و میانگین سنی بیشتر آنها بین ۵۰ تا ۶۰ سال است. بیشتر این گردشگران جذب بناهای تاریخی و فرهنگ کشور ایران می‌شوند و در زمره گردشگران فرهنگی جای می‌گیرند.

این درحالی است که تعداد گردشگران ایرانی که به اسپانیا سفر می‌کنند تقریبا دو برابر اسپانیایی‌هایی‌ست که به ایران می‌آیند. شاید یکی از دلایل این مهم عدم معرفی درست جاذبه‌های گردشگری ایران در اسپانیا باشد چراکه بیشتر اسپانیایی‌ها، ایران را به واسطه جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی آن می‌شناسند و اطلاع دقیقی از سایر جاذبه‌های کشورمان بخصوص در حوزه طبیعت‌گردی ندارند. به همین بهانه با ادواردو لوپز بوسکتس (سفیر اسپانیا در ایران) گفتگو کردیم تا از دلایل عدم افزایش شمار گردشگران اسپانیایی در ایران بپرسیم.

در سی و نهمین نمایشگاه گردشگری فیتور اسپانیا شاهد حضور فیلیپ ششم (پادشاه اسپانیا) در غرفه ایران بودیم. او ضمن اظهار خوشحالی از حضور در غرفه ایران، به سابقه تاریخی، تمدنی و فرهنگی ایران به عنوان یک‌کشور بزرگ اشاره کرد و علاقمندی خود را به موسیقی ایرانی ابراز نمود. باتوجه به آنچه این روزها درخصوص توسعه گردشگری ایران و اسپانیا شاهد هستیم، گردشگران اسپانیایی چه شناختی از ایران دارند و این شناخت تا چه اندازه تحت تاثیر فضاهای سیاسی مسلط بر نظام حاکم بر فضاسازی‌های رسانه‌ای قرار دارد؟

توریست‌های اسپانیایی علاقمند سفر به ایران هستند چراکه ایران کشوری غنی به لحاظ تمدن و فرهنگ است.  گردشگران اسپانیایی علاقمند هستند از این غنای فرهنگی و تاریخی ایران دیدن کنند و ایران را بشناسند. هرچند ممکن است تصویر دیگری از ایران در رسانه‌های جهان منعکس شده باشد و بر اساس این تصویر؛ گردشگران با ذهنیت خاصی به ایران سفر کنند اما قطعاً بعد از سفر به ایران با ذهنیت و تصویری کاملا متفاوت از آنچه که در گذشته نسبت به ایران در ذهن داشتند به کشور خود بازمی‌گردند؛ در واقع می‌توان گفت بسیار خوشحال و راضی از ایران بازمی‌گردند.

 چندی پیش اعلام کردید هر سال تعداد گردشگران اسپانیایی که به ایران سفر می‌کنند دو برابر می‌شود. آیا اسپانیایی‌ها جز گردشگری فرهنگی ایران با سایر جاذبه‌های گردشگری ایران مانند اکوتوریسم نیز آشنا هستند؟

در واقع می‌توان گفت بیشتر اسپانیایی‌هایی که به ایران سفر می‌کنند ازجمله گردشگران فرهنگی هستند. ازآنجا که طبیعت‌گردی در سایر کشورهای دنیا نیز رایج است و انواع طبیعت‌گردی بین کشورهای متعدد توزیع شده و هریک از کشورها تاکنون توانسته حوزه گردشگری خود را در یکی از بخش‌های پرظرفیت در حوزه طبیعت‌گردی معرفی کند از این رو می‌توان گفت شانس بقیه کشورها در حوزه جذب طبیعت‌گردان اسپانیایی بیشتر از ایران است. اما نباید فراموش کرد، وقتی گردشگران فرهنگی به ایران سفر می‌کنند حین بازدید از میراث فرهنگی و آثار تاریخی، با ظرفیت‌های طبیعت‌گردی ایران نیز آشنا می‌شوند و می‌توانند این طبیعت متنوع را از نزدیک ببینند. 

من معتقد هستم نقطه قوت گردشگری ایران در حوزه گردشگری فرهنگی و تاریخی است چراکه مباحثی چون اقلیم و گردشگری طبیعی در بسیاری از کشورهای دنیا وجود دارد اما میراث فرهنگی ایران جایگاه خاصی دارد.

آیا هیچ ارزیابی خاصی در این خصوص که چند درصد از اسپانیایی‌ها علاقه‌مند به سفر به ایران هستند، انجام شده است؟

 می‌توانم بگویم که درصد زیادی از گردشگران اسپانیایی به حوزه گردشگری فرهنگی علاقمند هستند و مسلماً از میان این افراد می‌توانم بگویم بیش از ۹۰ درصد آنها حتی شاید بتوان به جرأت گفت صد درصد علاقمند به سفر به ایران هستند تا از جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی ایران دیدن داشته باشند. نباید فراموش کرد که ایران یکی از مقاصد اصلی گردشگری فرهنگی در دنیا به شمار می‌رود. هرچند ممکن است گردشگری فرهنگی همانند طبیعت‌گردی و اکوتوریسم نتواند گزینه مناسبی برای جذب چندین باره گردشگران باشد و معمولاً گردشگران فرهنگی فقط یکبار برای دیدن یک اثر سفر می‌کنند اما از آنجا که ایران دارای چنین نقطه قوتی در حوزه گردشگری است، بیش از ۹۰ درصد گردشگران فرهنگی اسپانیایی علاقمند هستند به ایران سفر کنند. می‌توانم بگویم تمام این افراد دوست دارند برای یکبار هم که شده به ایران سفر کنند.

توراپراتورها و آژانس‌های مسافرتی در اسپانیا چه معرفی از ایران ارائه می‌دهند؟ آیا بسته‌های سفر به ایران در دفاتر خدمات مسافرتی به فروش می‌رسد و در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد؟

بله، بسیاری از شرکت‌های بزرگ فروش تور در اسپانیا وجود دارد که بسته‌های سفر به ایران را به گردشگران ارائه می‌دهند و این  بسته‌های سفر شامل اقلام فرهنگی می‌شود که ضمن معرفی فرهنگ و تمدن ایران، درصدد آشناسازی گردشگران با جاذبه‌های گردشگری ایران و ترغیب آنها برای سفر به شهرهای مختلف ایران برمی‌آید.

اگر بخواهید تعریفی از ایران به گردشگران اسپانیایی ارائه دهید، آن تعریف چه خواهد بود؟

ایران کشوری شگفت‌انگیز و فوق‌العاده است. شهرها و جاذبه‌های بسیار زیبا و خوبی دارد و مردم آن بسیار مهمان‌نواز هستند و با نگاه آغوشی باز نسبت با توریست‌های خارجی برخورد می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز