خبرگزاری کار ایران

معاون میراث فرهنگی کشور:

از انعقاد تفاهم‌نامه میدان مشق اطلاع نداشتیم/ تاکید بر ورود وزارت میراث و گردشگری برای تبدیل ساختمان‌های میدان مشق به موزه

asdasd
کد خبر : ۸۱۳۳۴۵

درحالی که حدود یک هفته از انعقاد تفاهم‌نامه شهردار تهران و وزیر امور خارجه درخصوص میدان مشق می‌گذرد، معاون میراث فرهنگی کشور از عدم اطلاع از انعقاد این تفاهم‌نامه خبر داد و تاکید کرد: باتوجه به آنکه درخصوص تبدیل برخی ساختمان‌ها به موزه صحبت شده، باید تفاهم‌نامه سه‌جانبه منعقد می‌شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ساماندهی وضعیت میدان مشق، یکی از چالش برانگیزترین موضوعاتی است این روزها در حوزه میراث و  گردشگری تهران مطرح می‌شود. چالشی که بین سه نهاد ازجمله شهرداری تهران، وزارت امور خارجه و وزارت میراث و گردشگری مطرح شده بود. 

در این میان گویا بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که ظهر چهارشنبه (۲۷ شهریور) در راستای توسعه مناسبات با وزارت امور خارجه، بین پیروز حناچی (شهردار تهران) و محمدجواد ظریف (وزیر امور خارجه) در ساختمان این وزارتخانه امضا شده و سایت شهرداری خبر آن را منتشر کرد اما در تمام این مدت حضور و تفاهم با وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نادیده گرفته شده است.

در این تفاهم‌نامه آمده است: قرار شد شهرداری تهران اقدامات مربوط به واگذاری ساختمانی از املاک شهرداری به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در محدوده میدان مشق به وزارت خارجه را پیگیری کند. ضمن اینکه تکمیل احداث و مدیریت ساختمان خدماتی در زمین متعلق به وزارت امور خارجه براساس طرح مورد توافق، از دیگر مفاد این تفاهم‌نامه است.

پیگیری اقدامات مربوط به احداث و بهره‌برداری ساختمانی با کاربری فرهنگی در زمین متعلق به وزارت امور خارجه موسوم به "خانه دیپلمات" و زمین شرقی آن، از دیگر موضوعات مورد پیگیری از سوی شهرداری تهران است.

طبق این تفاهم‌نامه وزارت امور خارجه نیز موضوعاتی مانند خارج کردن بخش‌های اداری و سازمانی وزارت امور خارجه از ساختمان شماره یک به غیر از دفتر وزیر، تخریب ساختمان‌های شماره ۲ و ۱۰ در صورت امکان نقل و انتقال به ساختمان‌های جدید و تبدیل بخشی از زیرزمین ساختمان شماره ۹ به موزه اشیاء وزارت امور خارجه را پیگیری خواهد کرد. 

چنانچه وزارت امور خارجه پس از تهاتر دیون به شهرداری تهران بدهکار شود مقرر شد از ساختمان‌های موجود در سایر بخش‌های شهر به شهرداری تهران واگذار کند.

در این میان و در زمان امضای چنین تفاهم‌نامه‌ای جای خالی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی احساس می‌شود. محمدحسن طالبیان (معاون میراث فرهنگی وزارتخانه) در این خصوص به خبرنگار ایلنا گفت: با وجود آنکه خود من چندین بار تاکید داشتم تا چنین اتفاقی بیافتد و این تاکیدات را به شهردار و وزات امور خارجه اعلام کردم و آنها نیز اعلام آمادگی کرده بودند اما در نهایت خبری از انعقاد این تفاهم‌نامه نداشتم و اطلاعی به ما داده نشد. 

او تصریح کرد: من تا این لحظه تفاهم‌نامه را ندیده‌ام و اطلاعی درخصوص مفاد آن ندارم. اما با توجه به گفته‌ها و  شنیده‌ها از شهردار جویا شدم و گفته شد، موضوع آن بیشتر پیرو احیای فضای شهری و میدان مشق است. ضمن آنکه گویا در بخشی از این تفاهم‌نامه درخصوص تخریب برخی از ساختمان‌ها صحبت شده که به هیچ وجه متوجه مفهوم آن نشدم.

طالبیان ادامه داد: با توجه به آنکه در آن تفاهم‌نامه درخصوص تبدیل برخی از ساختمان‌ها به موزه صحبت شده، تاکید کردم که باید تفاهم‌نامه‌ای سه‌جانبه بین شهرداری تهران، وزارت امور خارجه و وزارت میراث و گردشگری منعقد شود. تلاش می‌کنم این تفاهم‌نامه را ظرف چند روز آینده آماده کنم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز