خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از گشایش نمایشگاه میراث باستان‌شناسی اسپانیا؛

ایران دنبال جهانی بدون جنگ و زورگویی است/ موزه‌ها می‌توانند پل گفت‌وگو و صلح باشند

asdasd
کد خبر : ۸۱۳۲۷۷

نمایشگاه «میراث باستان‌شناسی اسپانیا» عصر امروز در محل موزه ملی ایران به‌صورت رسمی گشایش یافت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نمایشگاه «باستان‌شناسی اسپانیا» بعد از برگزاری نمایشگاه «ایران، مهد تمدن» در اسپانیا از امروز یک‌شنبه ۳۱ شهریور ۹۸ تا ۲۶ فروردین ۹۹ با نمایش ۳۰۰ شیء تاریخی از ۳۵۰ هزار سال قبل تا قرن ۲۰ در محل موزه ملی ایران برپا است و جز روزهای دوشنبه در طول هفته میزبان علاقه‌مندان تاریخ است.

مراسم گشایش این نمایشگاه عصر امروز با حضور مونسان، سفیر اسپانیا در ایران، معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، مدیر موزه باستان شناسی آلیکانته، معاون فرهنگی وزارت امور خارجه، سخنگوی وزارت خارجه و جمعی از مدیران وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد.

 جوزف آلبرت کورتس(مدیر موزه باستان‌شناسی آلیکانته) در مراسم افتتاحیه نمایشگاه میراث باستان‌شناسی اسپانیا گزیده‌ای از موزه باستان‌شناسی آلیکانته که در محل موزه ملی ایران برگزار شد، گفت: موزه ملی ایران و آلیکانته یک پروژه بین‌المللی را در حوزه میراث‌فرهنگی شروع کرده‌اند که یک اتفاق مهم است و برپایی نمایشگاه میراث باستان شناسی اسپانیا در محل موزه ملی ایران یک اتفاق ارزشمند به حساب می‌آید. بابت حمایت‌های انجام شده سپاسگزارم.

او ادامه داد: در دوران نفرت و تحقیر زندگی می‌کنیم و موزه‌ها می‌توانند پل گفت‌وگو و نزدیک‌شدن و تبادل فرهنگی باشند. هدف مشترک ما باید حرکت به سمت جهانی مملو از صلح باشد. موزه‌های ما یک فضای جهان‌شمول برای همه افراد بدون در نظر گرفتن، جنسیت، نژاد و رنگ و قومیت است که امکان دسترسی برای همه در این فضا وجود دارد.

مدیر موزه باستان‌شناسی آلیکانته با تاکید بر آن‌که باید بتوانیم خود را در جای دیگری قرار دهیم، گفت: باید از پیش‌داوری بپرهیزیم مانند کاری که موزه ملی ایران و آلیکانته اسپانیا انجام دادند. بیایید بدون ترس به گذشته نگاه کنیم و به آینده تامل داشته باشیم.

ایران دنبال جهانی بدون جنگ و زورگویی است/ موزه‌ها می‌توانند پل گفت‌وگو و صلح باشند

اهمیت برگزاری نمایشگاه میراث فرهنگی

ادواردو لوپز بوستکس(سفیر اسپانیا در ایران) که دیگر سخنران این مراسم بود، گفت: ۳ محور مهم درباره برگزاری نمایشگاه میراث‌فرهنگی ایران و اسپانیا وجود دارد؛ نخست آن‌که شاهد موفقت چشمگیر نمایشگاه "ایران، مهد تمدن" در اسپانیا بودیم در عین حال باید به اهمیت تبدیل سازمان میراث و گردشگری ایران به وزارتخانه اشاره داشته باشم. دولت و سفارت اسپانیا اهمیت ویژه‌ای به این مهم می‌دهد. همچنین آلیکانته از نظر گردشگری، میراث فرهنگی و فرهنگ در اسپانیا بسیار مهم است.

ایران دنبال جهانی بدون جنگ و زورگویی است/ موزه‌ها می‌توانند پل گفت‌وگو و صلح باشند

دنبال جهانی بدون جنگ و بدون زورگویی هستیم

علی‌اصغر مونسان (وزیر میراث فرهنگی) هم در این مراسم گفت: اکنون که آلیکانته با حادثه سیل روبه‌روست با آن‌ها همدردی می‌کنیم. در شرایط پرآشوب جهان، برگزاری این‌چنین برنامه‌های فرهنگی که پیام آنها سراسر صلح و مودت است چقدر زیباست. برگزاری این اتفاقات، نقاط مشترک جوامع انسانی را برجسته و سبب نزدیکی ملت‌ها به هم می‌شوند. موزه‌ها این میان نقش اساسی دارند.

او ادامه داد: موزه‌ها اتفاقات گذشته و چگونگی زندگی گذشتگان را به نسل‌های امروز منتقل می‌کنند و ما نیز وظیفه داریم این امانت‌های فرهنگی را به نسل‌های بعدی منتقل کنیم. برگزاری برنامه‌های مشترک فرهنگی باعث شناخت بیشتر ملت‌ها از یکدیگر می‌شود. شناخت واقعی اتفاق می‌افتد و چقدر خوب است در دنیای امروز جای آن‌که خرید و فروش سلاح در اولویت برخی دولت‌ها قرار گیرد، برگزاری چنین نمایشگاه‌های فرهنگی پر از مهر در مرکز توجه قرار گیرد.

مونسان خاطرنشان کرد: در موزه‌ها زندگی گذشتگان را می‌بینیم که بر پایه صلح و دوستی بوده، نه جنگ و نبرد. موزه‌ها این نوع زندگی را نشان می‌دهند و برجسته می‌کنند و باعث نزدیکی ملت‌ها می‌شوند که این میان همان‌طور که سفیر اسپانیا نیز اشاره کرد، شاهد استقبال بی‌نظیر نمایشگاه "ایران، مهد تمدن" در این کشور بودیم.

وزیر میراث فرهنگی ادامه داد: میلیون‌ها گردشگر در دنیا وجود دارد که بیشتر آنها هدف‌شان آشنا شدن با فرهنگ ملت‌هاست و بازدید از موزه‌ها یکی از مهمترین اهداف سفر آنان به شما می‌رود. دولت ایران نیز برنامه‌ریزی کرده تا گردشگری یکی از بخش‌های مهم اقتصادی باشد. ضمن آن‌که در حوزه گردشگری علاوه بر اهداف اقتصادی، به اهداف فرهنگی و اجتماعی آن نیز دست می‌یابیم. در حال حاضر بیش از ۶۰۰ موزه در ایران فعال است که باعث خواهد شد گردشگرانی که به ایران سفر می‌کنند در بازدید از این موزه‌ها با فرهنگ و تاریخ و سبک زندگی مردم آشنا شوند.

او تاکید کرد: برگزاری نمایشگاه‌های مشترک موزه‌ای را سرعت خواهیم بخشید و گسترش خواهیم داد از جمله برنامه‌های آینده برگزاری نمایشگاه‌های مشترک دیگر است که اعلام خواهیم کرد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در پایان خاطرنشان کرد: دنبال جهانی بدون جنگ و بدون زورگویی هستیم و به احترام به ملت‌ها و احترام به فرهنگ‌ها امید داریم.

ایران دنبال جهانی بدون جنگ و زورگویی است/ موزه‌ها می‌توانند پل گفت‌وگو و صلح باشند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز