خبرگزاری کار ایران

یک روزنامه‌نگار مطرح کرد:

چینی‌ها می‌گویند به شنیده‌هایمان درباره ایران نمی‌توان اطمینان کرد/ ایران ارزش آن‌را دارد که یکبار به آن سفر کنیم/ میلیون‌ها گردشگر چینی داریم

asdasd
کد خبر : ۸۱۲۶۹۵

یکی از فعالان شبکه اجتماعی ویبو و یکی از روزنامه‌نگاران چینی معتقد است: نظر کاربران ویبو بعد از انتشار تصاویر و ویدئوهایی از جاذبه‌های گردشگری ایران، نسبت به سفر به این کشور تغییر کرده است. آنها به نقطه‌ای رسیده‌اند که می‌گویند، ایران، ارزش آن را دارد که حداقل یکبار به آن سفر کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا،‌ این روزها چین به عنوان یکی از مهم‌ترین بازارهای هدف گردشگری ایران معرفی شده است. بازاری که بیش از یک میلیارد نفر جمعیت دارد و سالانه بیش از ۷۰ میلیون گردشگر به تمام کشورهای دنیا صادر می‌کند.

از آنجا که بسیاری از رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر و فیسبوک در چین در دسترس نیستند از این رو چین ویبو را به عنوان یک میکروبلاکینگ چینی در اختیار کاربران قرار داده است. ویبو با اختصاص ۳۰ درصد از کاربران فعال اینترنت به خود، به عنوان محبوب‌ترین رسانه اجتماعی چینی شناخته می‌شود. اساس کار این میکروبلاکینگ بسیار شبیه توییتر و فیس بوک است. بر اساس تازه‌ترین آمارها و گزارش‌های بدست آمده توسط مؤسسه تحقیقاتی statista نشان می‌دهد ویبو، ۴۴۶ میلیون کاربر فعال در ماه دارد.

ویبو شباهت زیادی با توییتر و فیسبوک دارد از این رو سالانه میلیون‌ها پیام در این شبکه رد و بدل می‌شود. ویبو در کشور چین چیزی فراتر از یک شبکه اجتماعی است و توانسته جایگزین تلویزیون و روزنامه شود و مهم‌ترین منبع اطلاعاتی کاربران این کشور به حساب آید. البته حدود ۵ درصد کاربران آن غیرچینی هستند.

 Tina Lin (روزنامه‌نگار و بلاگر ویبو) ۲۷ سال دارد و سال‌هاست در بخش ارتباطات دولتی ویبو مشغول به کار است. او که چندی است کار در روزنامه جوانان چین را نیز آغاز کرده، همراه با یکی از تورهای آشناسازی به ایران سفر و از جاذبه‌های گردشگری، تهران، اصفهان، شیراز، یزد، کاشان دیدن کرد.

به گفته او، روزانه ۲۱۰ میلیون نفر از ویبو و بخشی که در اختیار دارند، بازدید می‌کنند. ضمن آنکه با توجه به تعداد زیاد کاربران، با انواع سلیقه‌های متنوع روبه رو هستیم که تولید محتوای ما نیز در راستای سلیقه‌های کاربران است.

لین معتقد است: ایران می‌تواند از فعالان شبکه‌های مجازی چین که در بخش‌های مختلف فعال هستند دعوت کند تا برای دیدن جاذبه‌هایش سفر کنند. نباید فراموش کرد که فعالان شبکه‌های مجازی در بخش‌های مختلف و با موضوعات مختلف از حوزه جوانان گرفته تا سایر بخش‌ها فعال هستند، از این رو ایران با توجه به ظرفیت‌هایی که در حوزه‌های مختلف دارد می‌تواند از فعالان حوزه‌های مختلف دعوت کند. ضمن آنکه حضور و آموزش راهنمایان گردشگری که به زبان چینی مسلط باشند، بسیار اهمیت دارد. این راهنماها می‌توانند شبکه‌های مجازی خاص خود را داشته باشند و جاذبه‌های ایران را به زبان چینی به مخاطبان معرفی کند. چینی‌ها دوست دارند خودشان با چشم خودشان ببینند و آنچه وجود دارد را لمس کنند. می‌توان با استفاده از شبکه‌های اجتماعی، نمایی زنده از ایران را به نمایش گذاشت تا مخاطبان به صورت Live ایران را ببینند.

در ادامه گفتگوی خبرنگار ایلنا را با Tina Lin می‌خوانید.

هموطنان شما در چین و هنگ کنگ چه شناختی از مرزهای فرهنگی، جغرافیایی، سیاسی و اقتصادی ایران دارند و این شناخت تا چه اندازه تحت تاثیر فضاهای سیاسی مسلط بر نظام حاکم بر فضاسازی‌های رسانه‌ای قرار دارد؟

همه چینی‌ها تصویری مشترک از ایران در ذهنشان شکل گرفته و آن تصویر، عدم وجود امنیت در ایران است.

تعریف مشخص مردم کشور شما از ایران چیست و آیا خواهان ارتباط با مردم ایران هستند؟ آیا موضوعاتی از این دست در رسانه‌های کشور شما امکان طرح و انعکاس دارد و آیا این دیدگاه‌ها تاثیری در میان چینی‌ها دارد؟

طی سفری که به ایران داشتیم، در طول سفر عکس‌ها، تصاویر و متن‌هایی از تجربیات سفرمان در صفحات ویبو منتشر کردیم. درواقع درصدد معرفی ایران به کاربران چینی برآمدیم. بعد از چند روز از مخاطبان سئوال کردیم که از دید آنها، ایران چگونه است؟ در این نقطه بود که در پاسخ مخاطبان، دیگر خبری از عدم وجود امنیت در ایران نبود و کاربران ما با دیدن عکس‌ها و جاذبه‌های ایران و پیام‌هایی که از تجربیاتمان منتشر می‌کردیم، به این مهم واقف شدند که ایران، کشوری امن با جاذبه‌های متعدد است.

از این رو مخاطبان چینی ویبو توانستند با غذاها، جاذبه‌ها و تمدن ایران آشنا شوند. این مهم نظر آنها را در خصوص ایران تغییر داده است. اینگونه به نظر می‌رسد که از طریق رسانه خودمان توانسته‌ایم تاحدودی نظر مخاطبانمان را نسبت به ایران تغییر دهیم.

چینی‌ها می‌گویند به شنیده‌هایمان درباره ایران نمی‌توان اطمینان کرد/ ایران ارزش آن‌را دارد که یکبار به آن سفر کنیم/ میلیون‌ها گردشگر چینی داریم

کاربران شما در پاسخ به سئوالات شما که نظرشان را درخصوص ایران پرسیده بودید، چه گفتند؟ در صورت امکان چند پیام را برایمان بگویید.

در نخستین روزهای سفر به ایران از کاربران پرسیدیم که فکر می‌کنید ایران چه جور کشوری است؟ یکی از کاربران نوشته است: کشوری است که نفت دارد و همیشه در حال جنگ است.

کاربر دیگر نوشته است: هر روز که بیشتر دقت می‌کنیم، می‌بینیم ایران یک مقصد گردشگری و کشوری بسیار زیباست که چیزهای ناشناخته زیادی دارد.

یک نفر دیگر نوشته است: ایران، کشوری است که همیشه درحال جنگ است. اما بعد از پیام‌ها، ویدئوها و عکس‌هایی که از سفر به ایران در ویبو منتشر کردید، متوجه شدیم که نمی‌توان به شنیده‌ها اطمینان کرد باید حتما خودمان برویم، لمس کنیم و ببینیم و تصمیم بگیریم که ایران چگونه است.

کاربر دیگری نوشته است: مقصد خوبی برای گردشگری است. جایی است که هم معماری زیبایی دارد هم مردم مهمان‌نوازی دارد.

آیا سایت ویبو آماری از تغییر نظر کاربران قبل و بعد از انتشار تصاویر و پیام‌ها درخصوص ایران و جاذبه‌های آن در اختیار دارد؟

 نمی‌توانم آمار دقیقی ارائه دهم؛ فقط می‌توانم بگویم، قبل از انتشار پیام‌ها و تصاویر از جاذبه‌های گردشگری ایران، هر زمان نامی از ایران در این شبکه اجتماعی به میان می‌آمد، کاربران می‌گفتند، نه حاضر هستم به ایران بروم و نه حاضر هستم درباره ایران صحبت کنم. نه چیزی درباره آن می‌دانم و اصلا بهتر است هیچ صحبتی درباره ایران نشود.

اما بعد از انتشار تصاویر و سفری که تجربیات آن را هر روز با کاربران به اشتراک می‌گذاشتیم، نظر آنها تغییر کرده است. به نقطه‌ای رسیده‌اند که می‌گویند، ایران، ارزش آن را دارد که حداقل یکبار به آن سفر کنیم.

چینی‌ها می‌گویند به شنیده‌هایمان درباره ایران نمی‌توان اطمینان کرد/ ایران ارزش آن‌را دارد که یکبار به آن سفر کنیم/ میلیون‌ها گردشگر چینی داریم

با وجود آنکه ایران مملو از جاذبه‌های متنوع است اما در حوزه گردشگری شناخت کمتری از کشور ما در میان مردم دیگر کشورها وجود دارد به ویژه به دلایل سیاسی و ایران هراسی شکل گرفته در سال‌های اخیر این فرصت از کشور ما بیش از پیش سلب شده است. به اعتقاد شما ایران چگونه کشوری به لحاظ فرهنگ، آداب و رسوم، تاریخ و ظرفیت‌های گردشگری است و مهمترین ظرفیت‌های ایران برای حضور گردشگران چینی کدامیک از این موارد است؟

چینی‌ها به همه این جذابیت‌ها علاقه‌مند هستند. ضمن آنکه نباید فراموش کرد که چین جمعیت میلیاردی دارد که میلیون‌ها نفر از آن در زمره گردشگران جای می‌گیرند که هرساله به مناطق مختلف سفر می‌کنند و قطعا نمی‌توان به سادگی و راحتی، سلیقه‌ای خاص برای این تعداد از گردشگران تعیین کرد. بازه علاقه‌مندی این تعداد از گردشگران به جنبه‌ها و جاذبه‌های مختلف بسیار متنوع است. از این رو تمام جنبه‌های مختلف گردشگری ایران، اعم از فرهنگی، هنری، آداب و رسوم و طبیعتگردی و... می‌تواند برای گردشگران چینی؛ جذاب باشد.

رسانه‌‌های مکتوب و شبکه‌های مجازی در چین تا چه اندازه بر تغییر افکار عمومی جامعه نسبت به موضوعات خاص مانند ایران، موثر است؟ در این میان، کدامیک از رسانه‌ها از رسانه‌های مکتوب گرفته تا شبکه‌های مجازی، بیشترین تاثیر را در افکار عمومی دارند؟

در چین با دو نوع مدیا روبه رو هستیم. رسانه‌هایی که به صورت سنتی تولید و انتشار داده می‌شوند مانند روزنامه‌ها و قوی‌ترین رسانه‌های قدیمی و رسانه‌هایی که در قالب فرمت‌های جدید مانند شبکه‌های اجتماعی و... فعال هستند. هریک از این رسانه‌ها، مخاطبان خاص خود را دارند. برای آنکه بتوانیم بین این رسانه‌ها و مخاطبان آنها تعادل ایجاد کنیم باید بتوانیم تلفیقی از اطلاع رسانی در این رسانه‌ها را درخصوص ایران و جاذبه‌های گردشگری ایران داشته باشیم. فقط نمی‌توان به یکی از این رسانه‌ها توجه کرد و دیگری را رها کرد.

به طور متوسط ماهانه معمولا چند گزارش و پیام درخصوص ایران در رسانه‌های کشور شما  منتشر می‌شود و تا چه اندازه به مباحث و موضوعات مرتبط با ایران پرداخته می‌شود؟

در گذشته به هیچ وجه مطالب و پیام‌هایی درخصوص ایران در رسانه‌ها منتشر نمی‌شد اما چندی است که فعالیت کاربران در رسانه‌ها درخصوص ایران و انتشار مطالبی درباره ایران آغاز شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز