خبرگزاری کار ایران

در بسته خبری یکشنبه فرهنگی ایلنا بخوانید:

ایرانیان پیش از اروپائیان توانستند به خودآگاهی ملی برسند/ در جستجوی بخش گمشده تاریخ ادبیات عامیانه/ آذربایجانی‌ها عاشق استاد شجریان و گلپایگانی هستند/ آزمایش رایگان HIV همزمان با آغاز اجرای یک نمایش «میمون»/ درگذشت نویسنده «صبح جمعه با شما»

asdasd
کد خبر : ۸۱۰۲۴۷

ایرانیان پیش از اروپائیان توانستند به خودآگاهی ملی برسند، در جستجوی بخش گمشده تاریخ ادبیات عامیانه، آذربایجانی‌ها عاشق استاد شجریان و گلپایگانی هستند، آزمایش رایگان HIV همزمان با آغاز اجرای یک نمایش «میمون» و درگذشت نویسنده «صبح جمعه با شما» از مهمترین موضوعاتی بود که در سرویس فرهنگی ایلنا در روز یکشنبه ۲۴ شهریور ماه مورد توجه قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ازجمله خبرهایی که امروز در سرویس فرهنگی منتشر شد می‌توان به گفتگو با پروفسور «دومنیکو اینجنتیو» رئیس دپارتمان تاریخ و فرهنگ‌های کلاسیک دانشگاه کالیفرنیا درباره زبان فارسی و خودآگاهی ملی، گفتگو با رضا کوچک‌زاده درباره نمایشگاهی از ۷۰ نسخه دست‌نویس شبیه‌نامه در دوره قاجار، گفتگو با سیدسامان علوی (نوازنده و آهنگساز) درباره موسیقی مقامی آذربایجان و ویژگی ساز قارمان، گفتگو با مجید اوجی (تهیه‌کننده تلویزیون) درباره سختی‌های سریال‌سازی در تلویزیون و بودجه‌ای که در این حوزه تعلق می‌گیرد، افتتاح یک نمایش که همراه با آن با هدف افزایش آگاهی، کلینیک سیاری از علاقمندان آزمایش رایگان HIV می‌گیرد، درگذشت نویسنده «صبح جمعه با شما»، پیوستن کاوه آفاق (خواننده و آهنگساز پاپ و راک) به عنوان یکی از بازیگران فیلم تازه داریوش مهرجویی، ساخت فیلمی توسط حسن فتحی درباره مولانا که در آن شهاب حسینی نقش شمس تبریزی را ایفا می‌کند، اشاره کرد.

 ایرانیان پیش از اروپائیان توانستند به خودآگاهی ملی برسند

پروفسور «دومنیکو اینجنتیو» استاد و رئیس دپارتمان تاریخ و فرهنگ کلاسیک دانشگاه کالیفرنیا، که نگارش آثار بسیاری در رابطه با حافظ و زبان فارسی، به زبان انگلیسی را در کارنامه دارد، در گفتگو با ایلنا از اهمیت، رمز بقا و چرایی تداوم و پیچیدگی‌های زبان فارسی سخن به میان می‌آورد.

در جستجوی بخش گمشده تاریخ ادبیات عامیانه

«شبیه‌نامه‌ها سندهایی از یاد رفته‌اند؛ بازمانده‌ای از کهن‌دوره فرهنگ کشاورزی و باروری ایرانیان. گستره‌ای فراموش شده‌اند در بازشناخت ادبیات عامیانه و پیشینه‌ای توانمند در پدیداری ریشه‌های آغازین ادبیات نمایشی ایران.» این را رضا کوچک‌زاده می‌گوید که این روزها ۷۰ نسخه دست‌نویس از شبیه‌نامه‌های قاجاری را در نمایشگاهی به نام «به روایت نسخه‌خوانان» به نمایش گذاشته است؛ نمایشگاهی که به عقیده او گامی در راه رسیدن به آگاهی است.

سیدسامان علوی: آذربایجانی‌ها عاشق استاد شجریان و گلپایگانی هستند

آذربایجان مانند دیگر نواحی ایران دارای اصالت و هویت است. هنرمندان آذری زبان از گذشته تاکنون با سازهای منحصر به همان منطقه به تولید آثار فولکوریک پرداخته‌اند. باوجود آنکه بسیاری از اساتید قدیمی و پیشکسوتان موسیقی نواحی آذربایجان و دیگر مناطق حال در قید حیات نیستند، اما شاگردان و نسل‌های پس از آنها، روند و سبک و سیاقشان را به طور کم و بیش ادامه می‌دهند. سیدسامان علوی یکی از همین هنرمندان است که تلاش دارد با نگاهی نو و با استفاده از پتانسیل‌های موسیقی فلکوریک آذری و به‌کارگیری سازهای آذربایجانی آثار جدید تولید کند تا نظر نوجوانان و جوانان منطقه آذربایجان و دیگر نواحی کشور را به خود جلب کند.

مجید اوجی: لزومی برای اعلام بودجه سریال‌ها نیست

مجید اوجی ضمن بیان اینکه همه گروه‌هایی که اکنون در تلویزیون به ساخت سریال مشغولند، در شرایط بحرانی کار می‌کنند، از اعلام بودجه سریال مرضیه خودداری کرده و می‌گوید: سریال‌سازی کار به شدت سختی است اما آیا بعد از ۴۰ سال تهیه‌کنندگی می‌توان سراغ کار دیگری رفت؟

آزمایش رایگان HIV همزمان با آغاز اجرای نمایش «میمون» در تالار مولوی

همزمان با آغاز اجرای نمایش «میمون» از ۲۴ شهریور در تالار مولوی، کلینیکی سیار در محوطه این مجموعه به صورت رایگان با هدف افزایش آگاهی درباره بیماری ایدز به انجام خدمات مشاوره‌ای و آزمایش HIV می‌پردازد.

نویسنده «صبح جمعه با شما» درگذشت

محمد حاجی حسینی، نویسنده طنز و فکاهه «صبح جمعه با شما» رادیو به دیار باقی شتافت.

کاوه آفاق در فیلم داریوش مهرجویی بازی می‌کند

کاوه آفاق در تازه‌ترین فیلم داریوش مهرجویی با نام «لامینور» ایفای نقش خواهد کرد تا نخستین تجربه بازیگری‌اش در سینما باشد.

شهاب حسینی، شمس تبریزی شد

فیلمبرداری فیلم سینمایی «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی که تولید مشترکی میان ایران و ترکیه است، بزودی آغاز خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز