خبرگزاری کار ایران

جزئیاتی از سومین رپرتوآر «عصر تجربه» در تئاتر مستقل:

برای سال‌های آینده قطعا آرتیست‌های بسیاری در تئاتر خواهیم داشت

asdasd
کد خبر : ۸۰۹۶۷۰

مدیر مجموعه تئاتر مستقل از اجرای سومین رپرتوآر «عصر تجربه» از ۲۷ شهریور خبر داد و گفت: اگر کارگردانان جوان امروز که اکنون کارهای خوبی را تولید کرده‌اند، توسط تهیه‌کنندگان این فضا اغفال نشوند، در چند سال آینده قطعا تولید آرتیست‌های بسیاری را در فضای تئاتر خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری سومین رپرتوآر «عصر تجربه» که قرار است که از ۲۷ شهریور تا سوم آبان با شرکت ۷ گروه نمایشی در تئاتر مستقل تهران برگزار شود، با حضور مصطفی کوشکی (مدیریت تئاتر مستقل) در پشت‌بام این سالن خصوصی برگزار شد.

مصطفی کوشکی در این نشست گفت: ایده عصر تجربه از زمانی شروع شد که من خواستم سالن مستقلی را برای تولیدات خودمان تاسیس کنم. در آن زمان در فضای تئاتر، شکافی وجود داشت که اجازه نمی‌داد تئاتر دانشگاهی خودش را نشان دهد. به این ترتیب ابتدا به این فکر کردم که جایی برای تولیدات خودمان داشته باشیم و اینجا را تاسیس کردیم. اما آرام آرام این شکاف در فضای تئاتر بیشتر شده و بخش تئاتر دانشگاهی با سختی بسیاری مواجه بود. در آن زمان به این فکر کردم که چطور می‌توان این شکاف را کم کرد تا تئاتر دانشگاهی هم بتواند به حیات خود ادامه دهد. بر همین اساس در حد خودمان تلاش کردیم هر سال یک تا دو ماه از ظرفیت سالن مستقل را در اختیار دانشجویان قرار دهیم.

وی افزود: به این ترتیب سال اول این رویداد را برگزار کردیم و درباره آن صحبت‌هایی شد و حتی در جاهای دیگر نیز جریانات حمایتی برای دانشجویان انجام گرفت که البته به نظرم خیلی از دغدغه نمی‌آمد. بر همین اساس رپرتوآر عصر تجربه را ادامه دادیم و اکنون در سومین دوره برگزاری این رویداد هستیم. اکنون این شکاف با تلاش‌هایی که از سوی جامعه تئاتر انجام گرفته به مراتب کمتر شده و شاهد اجراهای خوبی از سوی جامعه دانشگاهی هستیم.

کوشکی در ادامه بیان کرد: به شخصه فکر می‌کنم، اگر کارگردانان جوان امروز که اکنون کارهای خوبی را تولید کرده‌اند، توسط تهیه‌کنندگان این فضا اغفال نشوند، در چند سال آینده قطعا تولید آرتیست‌های بسیاری را در فضای تئاتر خواهیم داشت.

وی همچنین درباره حمایت‌هایی که از دوره سوم رپرتوآر عصر تجربه صورت گرفته، توضیح داد: ما در عصر تجربه دو حمایت داریم که البته سال قبل نیز وجود داشته است. با توجه به صحبت‌هایی که با مرکز هنرهای نمایشی صورت گرفته، قرار است حمایت‌هایی از این رویداد صورت گیرد که البته هنوز در این باره اتفاقی نیفتاده و در حال رایزنی برای این موضوع هستیم. علاوه بر این سایت تیوال نیز در راستای حمایت از عصر تجربه کارمزد 5 درصدی خود برای این موضوع را صفر کرده و بسته تبلیغاتی رایگانی را نیز برای گروه‌ها در نظر گرفته است.

کوشکی ضمن بیان اینکه در این دوره کیفیت اثر و نوع نگاه تجربه‌گرا برای ما مهم بوده، گفت: در بین کارگردانان استادان دانشگاه نیز حضور دارند و به این ترتیب قیمت بلیت برای عموم ۴۰ هزار تومان و برای دانشجویان ۲۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است. ساعت این اجراها نیز ۱۷ ، ۱۹ و ۲۳ در نظر گرفته شده که نمایش‌ها در آن به صورت چرخشی به اجرای آثار خود می‌پردازند.

مدیر تئاتر مستقل در بخش دیگری از صحبت‌هایش ضمن بیان اینکه در حال تلاش هستیم تا هرچه بیشتر به شکل کمپانی که تولیدات خودش را دارد و به اجرای آنها می‌پردازد، نزدیک شویم، درباره وضعیت مخاطبان تئاتر اظهار داشت: میزان مخاطبان تئاتر نسبت به پارسال وضعیت پایدارتری پیدا کرده اما سال گذشته پایین آمدن کیفیت نمایش‌ها سبب شد تا با شیب بسیار زیادی مخاطبان تئاتر کاهش پیدا کنند.

وی همچنین درباره پهنه رودکی بیان کرد: مجموعه تئاتر مستقل تهران اولین مکانی بود که در این محدوده راه‌اندازی شد. البته در آن زمان شهرداری سنگ‌اندازی‌هایی بسیاری را برای عدم تغییر کاربری مکان‌های مسکونی انجام می‌داد و موافق این اتفاق نبود. اما بعد از تاسیس تئاتر مستقل در این محدوده شاهد تاسیس کافه و مکان‌های فرهنگی دیگری شدیم که همین اتفاق سبب فرهنگی شدن این منطقه شد و سنگ‌اندازی شهرداری نیز کمتر شد.

کوشکی در پایان گفت: به شخصه معتقدم این منطقه هنوز هم برای رسیدن به پهنه فرهنگی راه طولانی دارد، چون هرلحظه امکان دارد که ملاکان این مکان‌های فرهنگی ملک‌هایشان را طلب کنند و پهنه فرهنگ به چیز دیگری تبدیل شود. بر این اساس بهتر است شهرداری برای در اختیار گرفتن این مکان‌های فرهنگی تمهیداتی بیندیشد تا شاهد این مشکلات نباشیم.

بابک احمدی (روابط عمومی تئاتر مستقل تهران) نیز در ادامه این نشست به معرفی 7 گروه حاضر در این رویداد پرداخت و گفت: نمایش مستند «به زبان خواب» به کارگردانی سما موسوی، نمایش «به هوای پاک پرید» به کارگردانی امیر حسین بریمانی، نمایش «N=a1+a2» به کارگردانی محمدرضا علی‌اکبری، نمایش «داستان خانواده» به کارگردانی صدرا صباحی، نمایش «فرانکشتاین» به کارگردانی علی کرسی‌زا، نمایش «لورم ایپسوم» به کارگردانی امیر امیری، نمایش «ماریون» به کارگردانی حامد اصغرزاده از جمله نمایش‌های حاضر در این رویداد هستند.

وی همچنین درباره تفاوت این دوره از جشنواره با دوره‌های قبلی بیان کرد: در این دوره جلسات نقد و بررسی برای نمایش‌ها برگزار شده و ارائه‌ مقاله‌هایی از سوی محمدرضا علی اکبری و عباس جمالی خواهیم داشت. همچنین در این دوره از رضا سرور دعوت شده تا با حضور ایشان شب یکی از هنرمندان تئاتر در تئاتر مستقل تهران برگزار شود. در پایان نیز شبی را با حضور یکی از کارگردانان مطرح تئاتر برگزار می‌کنیم که در آن گروه‌ها در یک نشست صمیمانه به گپ و گفتی دوستانه با کارگردان مورد نظر دارند. علاوه بر این موارد بعد از اتمام این رپرتوآر، با دعوت از منتقدان، یک یا دو شب را به نقد 7 اثر اجرا شده و همچنین نقد خود تئاتر مستقل که برگزار کننده این رویداد بوده اختصاص می‌دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز