خبرگزاری کار ایران

یک فعال گردشگر چینی در گفت‌وگو با ایلنا:

برای سفر به ایران جایزه تعیین کنید/ مسئله امنیتِ ایران در ذهن گردشگران حل شود، سفرها به اوج خواهند رسید

asdasd
کد خبر : ۸۰۹۰۹۶

یک برنامه‌ریز تورهای گردشگران چینی معتقد است: ایران مردمی خونگرم و مهربان دارد که نسبت به خارجی‌ها آداب معاشرت را رعایت می‌کنند. بهتر است در بسته‌های سفر به ایران که به گردشگران خارجی معرفی می‌‌شود، برای ایجاد انگیزه بیشتر، جایزه‌ای خاص تعیین شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بر اساس آخرین آمار سازمان گردشگری چین تا نیمه نخست سال ۲۰۱۸، شمار گردشگران چینی که به خارج از این کشور سفر کرده‌اند به ۷۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسیده است. این کشور همچنین در سال  ۲۰۱۷، حدود ۱۲۹ میلیون گردشگر به جهان صادر کرد که از مهم‌ترین منابع تأمین گردشگر به شمار می‌آید.

طبق آماری که پانگ سن (سفیر چین در ایران) در همایش «چشم‌انداز توسعه روابط گردشگری و تجاری ایران و چین» که دی‌ماه سال ۹۶ برگزار شد، اعلام کرد، در سال ۲۰۱۷ برای ۱۱۷ هزار نفر ایرانی ویزای چین صادر شده، درحالی‌که جمعیت مسافر از آن کشور به ایران کمتر از ۷۰ هزار نفر بوده است. به گفته او، بیشتر سفرها بین دو کشور نیز باانگیزه تجارت و نه گردشگری صورت می‌گیرد. این درحالی‌ست که اکنون مسئولان گردشگری ایران،‌ چین را به عنوان یکی از بازارهای هدف خود قرار داده‌اند تا شاید بتوانند حداقل سالانه ۲ میلیون گردشگر چینی را جذب کنند.

Wiliam Lai (برنامه‌ریز تور در هنگ کنگ) یکی از فعالان گردشگری چین است که بیشتر در حوزه برگزاری تورهای عکاسی فعالیت دارد. او در گذشته بیشتر درصدد برگزاری تورهای داخلی مانند اجرای تور از هنگ کنگ به چین برمی‌آمد اما چندی است که تورهای خروجی نیز برگزار می‌کند. او با اشاره به فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد، گفت: گروه‌های عکاسی ما معمولا متشکل از ۵ تا ۷ نفر است و مکان‌هایی که برای عکاسی انتخاب می‌کنیم باید خاص باشد. دارای فرهنگ و جاذبه‌های منحصر به فرد باشد. باید ساختار معماری خوبی داشته باشد و در همین راستا به کشورهایی مانند کانادا، آمریکا، اسپانیا و... سفر کرده‌ایم.

این فعال گردشگری در نخستین سفری که به ایران داشت؛ از تجربیات و پیشنهاداتش برای رونق هرچه بیشتر گردشگری بین دو کشور ایران و چین سخن گفت. در ادامه گفتگوی ایلنا را با Wiliam Lai می‌خوانید.

به اعتقاد شما چه موانعی پیش روی توسعه گردشگری ایران و هنگ کنگ وجود دارد؟

بزرگترین مشکلی که برای توسعه گردشگری بین ایران و هنگ کنگ وجود دارد، نگاهی است که در میان مردم هنگ کنگ درخصوص عدم وجود امنیت در ایران بوجود آمده، است. مشکل امنیت بسیار اهمیت دارد چنانکه حتا والدین ما که امروزه عمری از آنها گذشته و سن بالایی دارند، وقتی متوجه می‌شوند که ما قصد داریم به ایران سفر کنیم، نگران‌مان می‌شوند و همواره این ترس را دارند که ما قرار است به کشوری سفر کنیم که در حال جنگ است.

اگر مسئله امنیت ایران در ذهن گردشگران دنیا حل شود، با توجه به ظرفیت‌های ایران برای گردشگری، قطعا به اوج این حوزه دست خواهد یافت. فقط مسئله امنیت مهم است. چه کسی است که باور نکند اینجا امن است، اما تا سفر نکند، به این باور دست نخواهد یافت.

 تعریف مشخص مردم کشور شما از ایران چیست؟ آیا خواهان ارتباط با مردم ایران هستند؟ و آیا موضوعاتی از این دست در رسانه‌های کشور شما امکان طرح و انعکاس دارد و این دیدگاه‌ها نیز تاثیری در میان سیاست‌گذاران کشور شما دارد؟

به نظرم بسیاری از هموطنان من در هنگ کنگ شرایطشان مانند من است. به طور مثال، قبل از سفر به ایران، هیچ اطلاعاتی اعم از جغرافیا، فرهنگ، تاریخ و ... این کشور نداشتم، در عین حال به دنبال کسب اطلاعات درباره ایران هم نبودم. ضمن آنکه اطلاعاتی که رسانه‌ها از بیرون به من منتقل می‌کردند، اطلاعاتی نبودند که درباره مرزهای اقتصادی و فرهنگی ایران باشند. آنچه درباره ایران برایم اهمیت داشت آن بود که همواره گفته می‌شود که ایران، کشور امنی نیست. این اطلاعات همواره از طریق رسانه‌ها منعکس می‌شود و مخاطبان هم آن را قبول می‌کنند.

البته قطعا وقتی به ایران سفر می‌کنیم، فرهنگ، زبان و سایر جاذبه‌های آن برایمان جذابیت پیدا می‌کند. نباید فراموش کرد که ممکن است بسیاری از گردشگران علاقه‌مند باشند که به ایران سفر کنند اما تا زمانی که این سفر و حضور آنها برای آنها تجربه نشود، تصویر ذهنی آنها تغییر نخواهد کرد. آنها باید بیایند و در ایران حضور پیدا کنند و از نزدیک ایران را ببینند، سپس این شناخت اتفاق خواهد افتاد.

وقتی به ایران سفر کردم، متوجه شدم که مردم ایران، خونگرم و مهربان هستند و نسبت به خارجی‌ها آداب معاشرت را رعایت می‌کنند. درعین حال با گرمی و آغوشی باز از گردشگران خارجی استقبال می‌کنند. من امروز معتقد هستم این نظرِ تمام افرادی است که به ایران سفر می‌کنند.

به عنوان یک فعال گردشگری بیشتر از کدامیک از ظرفیت‌های گردشگری ایران اعم از آداب و رسوم، تمدن، هنر و فرهنگ، معماری و تاریخ ایران لذت می‌برید و با آن ارتباط برقرا می‌کنید؟ به عنوان توراپراتوری که تورهای عکاسی تعریف می‌کنید، چه نوع مقاصدی را برای سفر درنظر می‌گیرید؟ اصولا مردم کشور شما بیشتر با چه اهدافی و برای دیدن چه نوع جاذبه‌هایی سفر می‌کنند؟

غیر از بحث غذا که یکی از مهم‌ترین و البته مشکل سازترین بخش سفر چینی‌ها به ایران است، نسبت به سایر ظرفیت‌های گردشگری نظر خوبی داریم. اقتصاد، اجتماع، مسائل تاریخی و فرهنگی و... همه این موضوعات می‌تواند تبدیل به بخشی برای جذب گردشگران چینی شود.

اگر بخواهم درخصوص مخاطبان تورهای عکاسی صحبت کنم، یک عکاس، هر چیزی که برایش قشنگ و جذاب باشد، را دوست دارد و از آن عکاسی می‌کند. هر جاذبه‌ اینگونه‌ای می‌تواند تبدیل به سوژه و هدف عکاسی شود. هنگ‌کنگی‌ها نیز به دنبال آن نیستند که خیلی پیچیده عکاسی کنند، مهم آن است که آن جاذبه یا هر چیزی که برای عکاسی در نظر گرفته‌اند، درست دیده شود.

وقتی در بسته‌های سفر، از مقصدی یاد می‌شود که در آن می‌توان از یک سایت که نام یونسکو بر آن حک شده بازدید کرد، قطعا در نگاه گردشگر هنگ‌کنگی این جاذبه خاص‌تر خواهد بود چراکه آن اثر در فهرست میراث‌جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این میراث برای ما جذاب است. نام آن اثر در یونسکو ثبت شده و اینکه از چنین اثری بازدید می‌کنند برای هر گردشگری خوش‌آیند است. در مورد جاذبه‌های ایران هم باید بگویم، هرچند که معماری مساجد ایران بسیار دیدنی و جذاب است و هریک از آنها دیدنی‌های خاص خود را دارد اما باید در بسته‌های تورهایی که برای هنگ‌کنگی‌ها درنظر گرفته می‌شود، سایر جاذبه‌های ایران مانند کویر، جنگل، کوه و حتا کافه‌ها و بازارهای ایران هم گنجانده شود. دوست داریم با مردم ایران ارتباط برقرار کنیم و به خرید برویم. همه این ظرفیت‌ها می‌تواند در بسته تورهای چینی‌ها جای گیرد.

کافی است توراپراتورهای ایرانی پیشنهاد دهند تا بسته‌های سفر به ایران تدارک دیده شود در این صورت می‌توان  گزینه‌های مختلف را در این بسته‌ها گنجاند چراکه ایران مملو از جاذبه‌های گردشگری است.

در بیشتر نظرسنجی‌ها و آمارهایی که از سوی سازمان جهانی گردشگری منتشر می‌شود، از چینی‌ها به عنوان پرخرج‌تری گردشگران دنیا یاد می‌شود که بیشترین هزینه را در سفرها انجام می‌دهند. هموطنان شما بیشتر طرفدار چه اتفاق یا ماجراجویی در سفر به کشورهای دیگر هستند؟ آیا آنها از تجربه غذاهای بومی دیگر کشورها بیشتر لذت می‌برند یا تجربه زیستن در مناطق بکر و دست نخورده را دوست دارند یا عاشق تاریخ قدیم و جدید هستند یا تجربه آب و هوایی برایشان جذاب است؟ برای سفر معمولا چه مسیر و امکاناتی را انتخاب می‌کنید؟ آیا سفر با هواپیما و ماندن در هتل را بیشتر دوست دارید یا تجربه سفر با وسایل نقلیه عمومی و ماندن در چادر را ترجیح می‌دهید؟ به نوعی دنبال سفر ارزان قیمت هستید یا سفرهای شیک و راحت و لاکچری را می‌پسندید؟

اینگونه نیست که بتوانیم بگوییم،‌ تمام گردشگران چینی مسافر و خواستار سفرهای گرانقیمت هستند. می‌توان گفت در عین آنکه مسافرانی داریم که علاقه‌مند هستند که بسته‌های گرانقیمت را در اختیار داشته‌باشند و در هتل‌های ۵ ستاره اقامت کنند، درعین حال، مسافرانی داریم که دوست دارند بسته‌هایی با قیمت‌های متوسط در اختیار آنها قرار گیرد و در هتل‌های ۳ و ۴ ستاره اقامت کنند. اقامت در هتل‌های سنتی را نیز می‌پسندیم به شرط آنکه روح سنتی و بومی بودن را از دست نداده باشد. بحث این نیست که چه اندازه برای محل اقامتی (سنتی یا مدرن) هزینه کنند، مهم آن است که نگاه و سلیقه مسافران در نظر گرفته شود. به طور مثال، از اقامت در هتل عباسی اصفهان راضی نبودم اما اقامت در هتل داد یزد را دوست داشتم چراکه روح خانه در آن مکان جریان داشت و به نوعی نمایانگر یک فرهنگ بود.

آژانس‌ها و تورهای گردشگری کشور شما چگونه ایران را برای هموطنان شما توصیف می کنند؟ آیا از مشوقان سفر به ایران هستند یا شناخت مناسبی نسبت به ایران و جاذبه‌های آن ندارند؟

در دپارتمان ما در بیشتر آژانس‌های فعال در عرصه گردشگری معمولا بسته‌های سفر‌های جدید از طریق واسطه‌ها و دوستی‌ها معرفی می‌شود به این گونه که مثلا ما به یک مقصد جدید سفر کرده‌ایم و آنرا به دوستان و سایر افرادی که تاکنون با ما به سفر آمده‌اند معرفی می‌کنیم. آنها نیز به واسطه اعتمادی که به ما دارند، مقصد جدید را برای سفر انتخاب می‌کنند.

البته می‌توانیم مقصد جدید را تبلیغ کنیم و می‌توانیم درباره ایران در فیسبوک و سایر شبکه‌های اجتماعی بنویسیم.

آیا پیشنهادی برای توسعه گردشگری ایران و هنگ کنگ و جذب گردشگران چینی دارید؟

ما به ایران می‌آییم تا با فرهنگ و آداب و رسوم  مردمان آن آشنا شویم و آن را بشناسیم. از این رو می‌توانیم با رویدادهای مختلفی که در ایران برگزار می‌شود، همراه شویم. رویدادهایی که تقریبا تمام مردم جامعه را دربرمی‌گیرد و همه با آن رویداد همراه می‌شوند و یک جریان جمعی را رقم می‌زنند.

درعین حال پیشنهاد می‌دهم با توجه به ترسی که گردشگران از سفر به ایران دارند و این ذهنیت آنها که ممکن است هر لحظه انفجار یا جنگی رخ دهد، شما در بسته‌های سفر به ایران که به گردشگران خارجی معرفی می‌کنید، موردی را در نظر بگیرید که به گردشگران این اطمینان را بدهد که در هر شرایطی اگر اتفاقی برایشان بیافتد، حاضر هستید غرامت و خسارت به آنها پرداخت کنید. به طور مثال بگویید که حاضر هستید در صورت بروز هرگونه اتفاق اعم از انفجار و جنگ و... ۱۰ هزار دلار به آنها خسارت بدهید.

از این طریق می‌توانید برای سفر به ایران جذابیتی دیگر ایجاد کنید و گردشگر از این راه متوجه می‌شود که می‌تواند با خیال آسوده به ایران سفر کند. این کار خیلی ساده‌ای است که درعین حال تاثیرگذاری بسیار زیادی در میان گردشگران خواهد داشت. می‌توان گفت از این راه برای سفر به ایران جایزه تعیین کرده‌اید. جایزه‌ای که تضمینی بر وجود امنیت کامل در ایران است. این خبر در میان گردشگران دنیا خیلی سریع پخش خواهد شد و انگیزه سفر به ایران را چندین برابر خواهد کرد.

موضوع مهم دیگر آن است که با توجه به آنکه اکنون لغو روادید بین ایران و چین اتفاق افتاده و گردشگران چینی می‌توانند بدون پرداخت هزینه صدور روادید به ایران سفر کنند، به گردشگران چینی اعلام کنید که حاضر هستید آن هزینه را صفر بیمه کنید و آنها می‌توانند بیمه‌ای با تضمین بیشتر بخرند و مبلغی که به بیمه مسافرتی برای گردشگران چینی اختصاص می‌دهید را بیشتر کنید. از این طریق هم می‌توانید ضمانت بیشتری برای گردشگران ایجاد کنید تا ایران را در زمره مقاصد سفرهای خود قرار دهند.

به دوستان خود درباره ایران چه خواهید گفت؟

ایران کشور امنی است و حتما باید برای دیدن آن سفر کرد. مطمئن هستم نیاز نیست آنچه از فرهنگ و آداب و رسوم در ایران می‌بینیم، تغییر کند بلکه فقط آن را با سایر ملل به اشتراک بگذارید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز