خبرگزاری کار ایران

گیلان در میان استان‌های دارای بیشترین تراکم و تعداد اثر تاریخی کشور

asdasd
کد خبر : ۸۰۶۷۶۵

استان گیلان با برخورداری از ۳۰۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده و ۱۰۸۰ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور، جزو استان‌های دارای بیشترین تراکم و تعداد اثر تاریخی کشور محسوب می‌شود.

به گزارش ایلنا، شهرود امیر انتخابی (مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان) در بازدید از بنای سرهنگ عضدی سیاهکل، گفت:‌ خانه سرهنگ عضدی یا قِزِل خانم در دو طبقه با مساحت زیربنای ۴۰۰ مترمربع به‌عنوان تنها خانه تاریخی شهرستان سیاهکل به شماره ۱۵۲۲۳ در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و در سال‌های گذشته، مورد مرمت‌های جزئی قرار گرفته است.

امیر انتخابی افزود: این بنای متعلق به دوره قاجار، خوشبختانه به‌طور کامل در تملک اداره کل استان قرار گرفته است و برنامه‌ریزی اداره‌کل برای این بنا با توجه به شدت آسیب‌های وارده، در مرحله اول، یک پروژه مرمتی جامع برای این بنا اجرا شده و در طرح احیاء نیز به عنوان ساختمان اداری نمایندگی اداره‌کل (طبقه همکف) و موزه میراث فرهنگی شهرستان سیاهکل (طبقه اول) تعریف خواهد شد.   

امیر انتخابی با اشاره به اینکه استان گیلان با برخورداری از ۳۰۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده و ۱۰۸۰ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور، به نوعی جزو استان‌های دارای بیشترین تراکم و تعداد اثر تاریخی کشور محسوب می‌شود، گفت: در حال حاضر استان گیلان دارای ۷ بافت تاریخی شهری و ۴ بافت تاریخی روستایی است که تحت حفاظت این اداره‌کل قرار دارد و در داخل هر کدام از این بافت‌ها، ده‌ها بنای تاریخی قرار گرفته که نیازمند مرمت اضطراری است. از سوی دیگر، قرارگیری گیلان در نوار ساحلی و بالا بودن رطوبت و بارندگی‌های مداوم از عوامل مهم تخریب و فرسودگی سریع‌ترِ بناهای تاریخی استان است که به موجب آن بناهای مذکور هر چند سال نیازمند مرمتِ دوباره است.

وی یادآور شد: این اداره‌کل جهت صیانت از آثار تاریخی و حفاظت و بهره‌برداری مناسب از ابنیه تاریخی که دراختیار دستگاه دولتی قراردارد، رایزنی‌های لازم با استاندار، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع‌دستی کشور، دیوان محاسبات و غیره را به‌عمل آورده تا وضعیت و چگونگی مرمت و بهره‌برداری از بناهای تاریخی به‌طور کامل مشخص شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز