خبرگزاری کار ایران

در نشست کنفرانس ثبت‌های زنجیره‌ای در مسیر جاده ابریشم مطرح شد:

جاده ابریشم به‌جز تجارت، راه فکر و اندیشه و گفتگوی ادیان هم بود

asdasd
کد خبر : ۸۰۶۴۲۵

نشست خبری ششمین کنفرانس بین‌المللی ثبت‌های زنجیره‌ای در مسیر جاده ابریشم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری ششمین کنفرانس بین‌المللی ثبت‌های زنجیره‌ای در مسیر جاده ابریشم باحضور حجت‌الله ایوبی (دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو _ ایران)، وتان فتفسکی (رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران)، سعید شاهرخی (استاندار همدان) و عباس صوفی (شهردار همدان) در سالن اجتماعات کمیسیون ملی یونسکو ایران برگزار شد.

حجت‌الله ایوبی در ابتدای این نشست گفت: خوشحالیم با شایستگی، ایران برای نخستین بار میزبان نشست ثبت زنجیره‌ای جاده ابریشم شده است که آن را مدیون استان همدانیم که میزبانی را پذیرفتند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ادامه داد: به عنوان کمیسیون ملی یونسکو خودمان را موظف می‌دانیم که هرچه بهتر صدای ایران را به گوش دنیا برسانیم و پیگیری منافع نظام در تمام جهان و هر جایی که به یونسکو مربوط می‌شود از جمله وظایف اصلی ما به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه «یونسکو بعد از جنگ‌ها تاسیس شد و با پیام صلح راه افتاده است.» گفت: یونسکو پرچم علم و فرهنگ و هنر را بلند کرده تا صدای دولت‌ها به یک اندازه شنیده شود. هیچ دولتی در اینجا حق وتو نداشته و در واقع به همین دلیل آمریکا و رژیم صهیونیستی از آن خارج شدند. اما یونسکو برای ایران جای مهمی به شمار می‌آید. در قانون اساسی یونسکو آمده که هیچ کشوری حق ندارد در حریم کشورها مداخله کند و هر برنامه و بسته آموزشی که در نظام آموزشی کشورها مداخله کند، خود یونسکو اجازه این کار را به آن نمی‌دهد.

ایوبی ادامه داد: امروز شعار یونسکو آموزش اخلاق‌مدار بوده و اخلاق در آن یک اصل مهم شده است. نظام آموزشی ما نیز بر پایه اخلاق است و این بار جهان به اصول خود رجعت کرده و می‌خواهند حرف‌های ایران را بشنوند و بدانند که ابن سینا در چه نظام آموزشی شکل گرفت که باید از این فرصت استفاده کرد.

وی با بیان اینکه حرف‌های امروز یونسکو حرف‌های ماست، گفت: چرا فکر می‌کنیم اگر در رابطه با محیط زیست صحبت شد، ما در آن جایی نداریم؟ اتفاقا محیط زیست نیز حرف‌های ماست و درباره آن کتاب‌های فراوان ایرانی نوشته شده است.

وی در ادامه با اشاره به سند آموزشی ۲۰۳۰ و اشتباهی که در کمیسیون ملی یونسکو رخ داد و دخالت مقام معظم رهبری مانع از اجرای آن شد، گفت: اکنون هیچکس حق ندارد آن سند مخدوش توسعه پایدار ۲۰۳۰ را مبنای آموزش قرار دهد.

ایوبی یادآور شد: مدت‌ها نشست‌های بین‌المللی در ایران برگزار نشده بود و اکنون نشست جاده ابریشم که ایران در میانه آن است اتفاق مثبتی به شمار می‌آید و می‌تواند زمینه اتفاقات مثبتی را فراهم کند.

ایوبی با اشاره به اقدامات کمیسیون ملی یونسکو بیان کرد: امسال پایگاه‌های استانی یونسکو را راه انداختیم و ۴ شهر خلاق به شهرهای ما اضافه شدند. جنگل‌های هیرکانی ثبت جهانی شد و اقدامات خوبی به انجام رسید. علاوه بر این، هفته گذشته ظرفیتی به نام باشگاه‌های یونسکو را در عرصه‌هایی که حرف برای گفتن داریم تصویب کرده و در راستای اهداف نظام، فعالیت‌شان آغاز کرده‌اند. همچنین ۵ باشگاه صنایع دستی، هنر اسلامی در قم، آب و فاضلاب، بازآفرینی شهری و مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای از جمله آنها به شمار می‌آید.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو _ ایران با بیان اینکه همایش و نشست‌های جاده ابریشم از اول تا ۸ مهر در همدان برگزار می‌شود، گفت: همایش جاده ابریشم در همدان پیام دیگری هم دارد و آن اینکه اگرچه جاده ابریشم تجاری است، اما فقط راه تجاری نبوده و راه فکر و اندیشه و گفتگوی ادیان نیز به شمار می‌آید. امیدواریم با برگزاری هرچه بهتر این مراسم پذیرای مهمانان باشیم و اتفاقات خوبی را به انجام رسانیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز