خبرگزاری کار ایران

بازاجرای تصنیفی از فرامز پایور با صدای محمدرضا شجریان+صوت

asdasd
کد خبر : ۸۰۵۳۹۵

تصنیف «اشک مهتاب» اثری قدیمی با آهنگسازی حسن یوسف‌زمانی، تنظیم فرامز پایور و آواز محمدرضا شجریان است که به تازگی بازتولید شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، به تازگی تصنیفی از استاد پایور و صدای محمدرضا شجریان بازسازی و اجرا شده است. این تصنیف «اشک مهتاب» نام دارد.

تصنیف «اشک مهتاب» چکامه‌ای به قلم سیاوش کسرایی است که با آهنگساری حسن یوسف زمانی و تنظیم فرامز پایور در دی‌ماه سال 1355 در پنجاه و هفتمین برنامه گلچین هفته، توسط ارکستر بزرگ رادیو تلویزیون ملی ایران به رهبری فرهاد فخرالدینی و آواز محمد رضا شجریان اجرا شده است.

محسن غلامی که علاوه بر سنتورنوازی، تنظیم و میکس و مسترینگ ارکستر این اثر را به عهده داشته، درباره آن گفت:  این تصنیف بر روی دو یا سه گوشه مهم آواز دشتی ساخته شده که می‌توان به درآمد و بیات راجع و عشاق اشاره نمود. از ویژگی‌های مهم  این تصنیف ، این است که از همین سه گوشه الهام گرفته شده است. تلفیق شعر با موسیقی باهم پیوستگی بالایی دارند و باعث شده‌اند که این اثر  بسیار قوی و شنیدنی باشد.

محسن غلامی افزود: سیاوش کسرایی بعدها این تصنیف را تنها و بدون ارکستر،‌ با صدای ساده و گویای خود نیز اجرا نمود.

غلامی درباره چگونگی بازخوانی تصنیف «اشک مهتاب» نیز گفت: در بازخوانی این تصنیف و تنظیم این کار توسط اینجانب، ارکستر کمی خلوت‌تر از اجرای اصلی است که با بهره‌گیری از سازهای زنده و الکترونیک اجرا و ضبط شده است.

این آهنگساز در توضیحات بیشتر گفت: پایه اصلی کار بر روی ساز سنتور نهاده شده و سازهای دیگر نقش مکمل دارند. همچنین ارکستر گروه کر نیز نقشی همانند ساز زنده ایفا نموده که بر پایه ملودی اصلی، در کنار آواز نقش خود را اجرا کرده‌اند.

غلامی در پایان گفت: در استفاده از گروه کر سعی شده حس اصلی و ملودی قطعه کاملا حفظ شده و در خدمت ارکستر باشد، زیرا نقش مهم گروه کر همانند یک ساز ملودیک در قطعه بوده و سعی کرده فضای مستقل خود را در خدمت کلام به درستی اجرا کند.

از دیگر عوامل تولید تصنیف «اشک مهتاب» که با مجوز رسمی وزارت ارشاد و توسط موسسه فرهنگی هنری «آوای برگریزان» منتشر شده،‌ می‌توان به صادق میرزا (آواز)، مجید طریقی (نوازنده تنبک)، محسن غلامی، رویا باقرزاده و طراوت توکلی (گروه کر و آوا) اشاره کرد.

تصنیف بازخوانی شده «اشک مهتاب» با صدای صادق میرزا و آهنگسازی محسن غلامی را اینجا بشنوید و دانلود کنید؛

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز