خبرگزاری کار ایران

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی:

راه آهن شمال به جنوب در انتظار ثبت جهانی است/ بازار منطقه‌ای از صرفا زیارتی به توریستی تبدیل شده است

asdasd
کد خبر : ۸۰۵۲۷۱

مونسان با اشاره به پرونده‌هایی که در انتظار ثبت جهانی هستند گفت: در حال حاضر پرونده راه آهن شمال به جنوب ارسال شده و بعد از آن کاروانسراها را در دستور کار داریم و تعداد شهرهای بیشتری در ثبت جهانی قرار می گیرد.

به گزارش ایلنا، علی اصغر مونسان (وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی) در حاشیه جلسه علنی صبح امروز یکشنبه مجلس در جمع خبرنگاران گفت: از نمایندگان مجلس تشکر می‌کنیم که با طرح‌شان موجب ارتقای سازمان میراث فرهنگی و تبدیل آن به  وزارت میراث فرهنگی و گردشگری شدند. امروز هم نزد نمایندگان بودم و تلاش کردم کارنامه‌ای از اقدامات دو سال گذشته سازمان  را در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی ارائه کنم و برنامه‌های آتی را نیز تشریح کنم.

وی با بیان اینکه با توجه به روند دو سال گذشته سازمان میراث فرهنگی فعالیت‌های این سازمان به سرعت تداوم می‌یابد و ساختار جدید در آن جاری خواهد شد، گفت: ماموریت‌های جدید  نیز بر همین اساس تدوین خواهد شد و ان‌شاءالله اگر نمایندگان به من اعتماد کنند با توان بیشتر و با ساختار ارتقاء یافته اقدامات حوزه‌های مختلف را تداوم خواهیم داد.

مونسان با بیان این که روند گردشگری کشور رو به جلو است، ادامه داد: تعداد گردشگران خارجی در سال ۹۶ ، ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر و در سال ۹۷ ، ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بوده و در ۴ ماهه  امسال نیز ۴۰ درصد رشد کرده است. علاوه بر این سهم گردشگری در جی دی پی(GDP)، ۱۱/۸ میلیارد بوده در حالی که پیش از این رقم ۷ میلیارد بوده است.

او با اشاره به حجم ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی سرمایه گذاری در حوزه‌ی گردشگری خاطرنشان کرد:‌ ما به دلیل کاهش بودجه افزایش مشارکت مردمی را داشته‌ایم و حداکثر واگذاری‌ها از جمله حق بهره برداری از بناهای تایخی وگذار شده که بر همین اساس مرمت و احیاء انجام شده و کسب و کار ایجاد شده است. میزان سرمایه گذاری در حوزه گردشگری نشان می‌دهد این حوزه اقتصادی و امید بخش بوده به طوری که ۴ هزار و ۵۰۰ موافقت اصولی انجام شده است و وامهای خوبی نیز پرداخت شده است.

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی با اشاره به تنوع محصولات گردشگری و افزوده شدن طبیعت گردی و گردشگری کشاورزی به آن خاطرنشان کرد:‌ پیش از این ما، گردشگری فرهنگی و تاریخی را داشتیم و تا حدی هم توریسم سلامت وجود داشت و تا الان هم توریسم سلامت گسترش یافته است. همچنین سند توسعه گردشگری در کمیسیون‌های دولتی در حال تدوین است که ان‌شاءالله چکش کاری و تصویب می‌شود. ما همچنین برنامه‌های ملی را جلو می‌بریم و بوم گردی‌ها را گسترش دادیم که همین امر موجب توزیع عادلانه‌تر گردشگر و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها شده است.

مونسان ادامه داد:‌ در بخش میراث فرهنگی سالانه یک سهمیه ثبت داریم قبلا به صورت نقطه ای یک بنا را تاریخی می‌کردیم اما سال گذشته صدکیلومتر مسیر که ۸ بنا را در خود جای داده بود ثبت کردیم و این ثبت زنجیره‌ای را ادامه خواهیم داد. در حال حاضر پرونده راه آهن شمال به جنوب ارسال شده و بعد از آن کاروانسراها را در دستور کار داریم و تعداد شهرهای بیشتری در ثبت جهانی قرار می گیرد.

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری با بیان این که مصوبه مجلس جذب نیرو را در این وزارت خانه جدید التاسیس ممنوع کرده، گفت: در دو سال دولت دوازدهم ۲۰۶ پروژه مهم گردشگری افتتاح شده که ۲۸ پروژه هتل‌های ۴ ستاره و ۵ ستاره بوده است همچنین به بوم گردی‌ها توجه ویژه داشت و از مرز هزار و ۷۰۰ واحد بومگردی عبور کردیم ما بعد از خروج آمریکا از برجام برنامه ریزی کردیم که کاهش توریسم نداشته باشیم. لذا با عمان لغو روادید یک طرفه داشتیم و اخیرا در مورد چین هم همین سیاست را اعمال کردیم. به نحوی که ۱۲ هزار و ۴۰۰ نفر گردشگر ورودی از عمان داشتیم.

وی در پایان با اشاره به این که زیارت به عنوان یک مزیت گردشگری در کشور به حساب می‌آید، گفت: بازار منطقه‌ای ما از صرفا زیارتی به توریستی تبدیل شده که ارز آوری زیادی دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز