خبرگزاری کار ایران

سازه مدرنی که به بنای تاریخی تبدیل می‌شود/ بزرگترین شهرک سینمایی ایران نیازمند تعمیرات اساسی است+عکس

asdasd
کد خبر : ۸۰۳۹۱۰

با وجود اینکه شهرک تلویزیونی و سینمایی ایران(علی حاتمی) بخش بزرگی از تاریخ سینما و تلویزیون ایران را در خود نگه داشته اما آنچنان که باید از آن نگهداری نمی‌شود. مدیر مرکز تولید و فنی سیما نیز ضمن اینکه نگهداری از این مجموعه را کار سختی معرفی می‌کند، خبر از برگزاری جلسات و صحبت برای افزایش نیروی انسانی این مجموعه می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امروزه شهرک‌های سینمایی یکی از با ارزش‌ترین لوکیشن‌ها در سینمای جهان به شمار می‌آیند که می‌توان مکان‌های تاریخی و غیرقابل دسترس را در آنها ایجاد کرد. به این صورت امکانی برای فیلمسازان فراهم شده تا با استفاده از این شهرک‌ها بتوانند در زمان سفر کنند و هر قصه‌ای را به تصویر بکشند.

علاوه بر این، بعد از تولید آثار مختلف در شهرک‌های سینمایی، طرفداران آثار علاقمندند تا لوکیشن‌های فیلم و سریال مورد نظر خود را از نزدیک ببینند. به این ترتیب لوکیشن فیلم‌ها و سریال‌های پرطرفدار تبدیل به جاذبه‌های گردشگری شده که سالانه گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند.

اکنون شهرک تلویزیونی سینمایی ایران (علی حاتمی) با نام سابق شهرک غزالی بزرگترین شهرک سینمایی ایران بوده که در سال ۵۸ توسط علی حاتمی ساخته و امروز یکی از با ارزش‌ترین مکان‌ها در سینما و تلویزیون ایران به شمار می‌آید. تقریبا حدود ۲۰ سال است که مسئولیت این شهرک برعهده مرکز تولید و فنی سیما گذاشته شده و بر اساس ادعای مسئولین روز به روز به وسعت آن اضافه شده است.

سازه مدرنی که به بنای تاریخی تبدیل می‌شود/ بزرگترین شهرک سینمایی ایران نیازمند تعمیرات اساسی است+عکس

اما نحوه نگهداری از این شهرک آنچنان که باید خوب نبوده و بعضا لوکیشن فیلم‌های تاریخی یا تبدیل به مخروبه می‌شوند و یا آنقدر کثیف هستند که اگر گردشگران داخلی و خارجی برای دیدن آنها بیایند، چه بسا به مثابه ضدتبلیغ عمل می‌کنند. در صورتی که لوکیشن‌ فیلم‌های تاریخی و حتی گونه‌های دیگر در جهان همچون یک ارزش افزوده عمل کرده و درآمدزایی قابل توجهی را برای کشورها به همراه دارد.

مهرداد عظیمی (مدیر مرکز تولید و فنی سیما) درباره تعداد گردشگرانی که سالانه از این شهرک بازدید می‌کنند و برنامه‌ها در زمینه جذب بازدیدکنندگان بیشتر، به خبرنگار ایلنا توضیح داد: آمار بازدیدکننده‌ها را باید مدیر شهرک اعلام کند. اما باید بگویم که قطعا یکی از موضوعاتی که به طور جدی در برنامه کاری ما و مدیران ارشد سازمان قرار دارد، این بوده که این شهرک علاوه بر اینکه ظرفیتی برای تولید آثار فاخر نمایشی است، ظرفیتی برای بازدید عموم و عزیزانی که تحت عنوان گردشگر علاقمند به دیدن این مکان‌ها هستند و یا اینکه به طور کل قصد آشنایی با فضای هنری و کارهای تکنیکی این حوزه دارند، نیز باشد.

وی افزود: به جهت ساختارها و لوکیشین‌هایی که در اینجا پیش‌بینی، طراحی و ساخته شده، می‌توان گفت که این شهرک یکی از مجموعه‌های موفق کشور است. البته با فضای ایده‌آل فاصله داریم. به نوعی ظرفیت‌های زیر ساختی‌ ما در حوزه جلوه‌های بصری نوین و کارهای نو مشکل دارد که به امید خدا در جلساتی که داریم برای این موضوع فکر شده و قرار است برای سریال‌های پیش رو همچون سلمان فارسی و حضرت موسی(ع) برخی از لوکیشن‌ها به مجموعه این سریال‌ها اضافه شود.

سازه مدرنی که به بنای تاریخی تبدیل می‌شود/ بزرگترین شهرک سینمایی ایران نیازمند تعمیرات اساسی است+عکس

عظیمی همچنین درباره نگهداری از لوکیشن‌های این شهرک که آنچنان مورد توجه قرار نگرفته و این روزها در وضعیت خوبی به سر نمی‌برد، اظهار داشت: طبیعی است که این مجموعه با توجه به وسعتی که دارد و همچنین قسمت‌هایی که قرار است به آن اضافه شود، نزدیک به 50 هکتار بوده که نگهداری از آن، کار سختی است. به نوعی وسعت آن مشکلاتی را ایجاد کرده که انشاالله در جلساتی که داریم قرار است این مجموعه تقویت شود و اتفاقات خوبی برای آن خواهد افتاد.

وی ادامه داد: یکی از بحث‌های اصلی ما در جلسات پیش رو وضعیت نیروی انسانی اینجا بوده و برای نگهداری بهتر از لوکیشن‌ها برنامه‌هایی در نظر گرفتیم تا این موضوع تقویت شود.

سازه مدرنی که به بنای تاریخی تبدیل می‌شود/ بزرگترین شهرک سینمایی ایران نیازمند تعمیرات اساسی است+عکس

مدیر مرکز تولید و فنی سیما همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا باتوجه به درآمد زایی که این مجموعه از میزان بازدیدکنندگان دارد، بودجه‌ای را هم دریافت می‌کند، گفت: درآمدی که از میزان بازدیدکنندگان در این مجموعه کسب می‌شود، کفاف هزینه‌های آن را نمی‌دهد. بنابراین باتوجه به هزینه‌های مجموعه در اداره کل تولید برای آن بودجه‌ای در نظر گرفته می‌شود.

وی در پایان از اعلام رقم بودجه این شهرک خودداری کرد.

احمد امیر حائری (قائم مقام مرکز تولید و فنی سیما) نیز در ادامه در رابطه با وضعیت فعلی شهرک تلویزیونی و سینمایی ایران (علی حاتمی) توضیح داد: وسعت فعلی شهرک تلویزیونی و سینمایی ایران ۵۷ هکتار است اما با توجه به اینکه قسمت‌هایی از شهرک در اختیار مجموعه سروش جام‌جم بوده که از سازمان‌های زیر نظر سازمان است، وسعت مجموعه فعلی شهرک بیش از ۴۰ هکتار نیست که با دستور رئیس سازمان مبنی بر در اختیار گرفتن بخش‌هایی از سوله‌های ۲۵۰۰ متری که در حال کار شدن روی آنها برای فیلمبرداری بخش‌هایی از سریال‌هایی همچون سلمان فارسی و حضرت موسی(ع) است، وسعت مجموعه نیز افزایش پیدا می‌کند. در نهایت باید بخش‌هایی که از این شهرک که در اختیار  معاونت‌های دیگر سازمان است به ما واگذار شود تا به این صورت وسعت شهرک به بیش از ۵۰ هکتار برسد.

وی همچنین در رابطه با تغییر نام شهرک غزالی به شهرک تلویزیون و سینمایی ایران(علی حاتمی) بیان کرد: خیلی از افراد فکر می‌کردند که دلیل اسم غزالی روی این شهرک، امام محمد غزالی است، در صورتی که صاحب املاک این منطقه در گذشته فردی به نام آقای غزالی بوده و به این دلیل به آن شهرک غزالی می‌گفتند. بنابراین از قبل پیگیر بودیم که اسم شهرک را تغییر بدهیم و گفتیم چه کسی بهتر از فردی که از قبل از انقلاب تا بعد از آن پیگیر ساخت این شهرک بود و خیابان لاله‌زار قدیم تهران را به عنوان اولین لوکیشین درون این شهرک ساخت.

امیر حائری ضمن بیان اینکه نزدیک به ۲۰ سال بوده که این شهرک در اختیار مرکز توسعه فنی و تولید سیما قرار گرفته، افزود: تقریبا ۴۰ سال قبل و زمانی که مرحوم حاتمی قصد ساخت سریال هزار دستان را داشت، پی‌گذاری این مجموعه نیز انجام شد و از دوستان ایتالیایی و کسانی که طراح صحنه بودند، دعوت شد و بر این اساس دکور خیابان لاله‌زار به سرانجام رسید. بعد از آن به طور مرتب طی سال‌ها، لوکیشن‌های مختلفی به این شهرک اضافه شده و به شکل کنونی در آمده و توسعه پیدا کرده است.

قائم مقام مرکز تولید و فنی سیما در رابطه با اقداماتی که مرکز تولید و فنی سیما انجام داده،‌ اظهار داشت: سال ۹۷ یک دوره گریم اچ‌دی با حضور فردی از گریمور معروفی از اروپا دعوت کردیم که طی یک ورک‌شاپ سه روز گریمورهای ما را با بحث گریم اچ‌دی آشنا کردند. بعد از آن در سال جاری بحث مدیریت شهرک‌های سینمایی و تلویزیونی برای ما اهمیت خاصی پیدا کرد و بر همین اساس در پی برگزاری دوره‌ای در این خصوص بودیم و ابتدا قرار بود از راموجی هندوستان برای برگزاری دوره به ایران بیایند که به خاطر مشکلاتی امکان آمدن فراهم نشد.

وی ادامه داد: به این ترتیب به سراغ گزینه‌های دیگر رفتیم که در نهایت جناب یوگینی کولد قائم مقام مدیریت شهرک سینمایی موس فیلم روسیه که واقع در مسکو است، برای برگزاری ورکشاپ اعلام آمادگی کرد. لازم است بدانید شهرک سینمایی موس فیلم نزدیک به ۳۰ هکتار بوده و بزرگان سینمای روسیه همچون آیزن‌اشتاین و افرادی دیگر در آنجا کارهای بزرگی را تولید و آماده کرده‌اند. این شهرک از سال ۱۹۲۰ شروع به کار کرده و از شهرک‌های سینمایی مهم روسیه به شمار می‌آید.

حائری ضمن بیان اینکه در حال تبادل اطلاعات با یوگینی کولد هستیم، اظهار داشت: ایشان در ایران یک‌سری برنامه‌های آموزشی را در نظر گرفته که بر اساس آن آموزش می‌دهد که چگونه می‌توان شهرک‌های سینمایی را مدیریت کنید. یکی از مزیت‌های این ورکشاپ‌ها این بوده که ما با نحوه مدیریت شهرک‌های سینمایی دنیا آشنا شده و متوجه می‌شویم که آنها از چه امکانات و بخش‌هایی برخوردارند. به نوعی این موضوع محک زدن خود ما بوده که با دیدن شهرک‌های خارجی متوجه ضعف‌های خود شویم و سبب بهتر شدن مجموعه شهرک تلویزیونی و سینمایی ایران خودمان باشیم.

وی در پایان در رابطه با تفاوت اصلی که شهرک‌های سینمایی ایران با شهرک‌های روس دارند، بیان داشت: در شهرک‌ سینمایی موس فیلم روسیه تنها دیواره‌‌های مکان‌های تاریخی را می‌سازند. به عنوان مثال آنها برای ساخت محله‌های قدیمی مسکو و خیابان‌های اصلی ‌آن که در جنگ جهانی اول دچار مشکل شده بود، تنها بدنه بیرونی را بازسازی کردند. ولی در ایران مکان‌ها به صورت چند منظوره ساخته می‌شود تا بتوان در قسمت‌های مختلف از آنها استفاده کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز