خبرگزاری کار ایران

رییس جامعه هتلداران ایران:

عزمی برای واگذاری‌تصدی‌گری‌ها در حوزه گردشگری نیست/ وقت‌کشی می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۸۰۱۹۷۸

با وجود آنکه بیش از دو هفته از ابلاغ دستورالعمل واگذاری امور تصدی‌گری و اجرایی گردشگری به تشکل‌های غیردولتی می‌گذرد،‌ اما هنوز این دستور توسط مدیران کل استان‌ها عملیاتی نشده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بیش از دو هفته از ابلاغ  دستورالعمل واگذاری امور تصدی‌گری و اجرایی گردشگری به تشکل‌های غیردولتی می‌گذرد. ابلاغیه‌ای که در راستای تحقق سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی به منظور کاهش بار دولت جهت تقویت وظایف حاکمیتی دستگاه‌های اجرایی از جمله سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، هدایت و نظارت و بر اساس بند "ث" ماده ۱۰۰ قانون برنامه ششم توسعه اعلام شد.

بر این اساس، ادارات‌کل استان‌ها مکلف هستند در امور واگذاری مراقبت نمایند تا مواردی از جمله "تسهیل و تسریع فرآیندهای اجرایی"، "انجام امور از طریق سامانه‌های الکترونیکی" و نیز "تعرفه‌گذاری خدمات صرفاً در چارچوب قوانین و مقررات سازمان" انجام شود.

از امور قابل واگذاری دربخش واحدهای اقامتی متشکل از هتل، هتل‌آپارتمان، متل، مهانپذیر، زائرسرا، اقامتگاه‌های سنتی و بوم‌گردی گفت: در سه مرحله "احداث"، "بهره‌برداری" و "نظارت" اموری شامل "تشکیل و تکمیل پرونده‌های ساخت"، "بررسی و تایید نقشه‌ها" ، نظارت مستمر بر اجرای مراحل ساخت"، " تشکیل و تکمیل پرونده‌های صدور پروانه بهره‌برداری"، " ارائه گزارش‌های دوره‌ای به سازمان" و ...قابل واگذاری به بخش خصوصی اعلام شده است.

جمشید حمزه زاده (رییس جامعه هتلداران ایران) با اشاره به آنکه در حوزه هتلداری، اقامتی و پذیرایی تشکل‌های موازی فعال نیستند، گفت: تشکل‌های اقامتی بر اساس آیین نامه ایجاد و اصلاح تاسیسات گردشگری ایجاد شده‌اند و از لحاظ قانونی نیز هیچ مشکلی نداریم از این رو تفویض اختیارات از بخش دولتی به بخش خصوصی در این حوزه بدون هیچ مشکلی انجام خواهد شد.

او با تاکید برآنکه مسئولان وزارتخانه تازه تاسیس میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که تاکنون در سازمانی تحت این عنوان فعال بودند، فقط با الفاظ بازی می‌کنند، تصریح کرد: همیشه حرف از تفویض اختیارات به بخش خصوصی گردشگری مطرح می‌شود اما در نهایت عملیاتی نمی‌شود. بیش از دوهفته از ابلاغ دستور رییس سازمان وقت میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که اکنون سرپرست وزراتخانه میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است می‌گذرد اما این دستور توسط مدیران کل استان‌ها عملیاتی نشده است.

حمزه زاده خاطرنشان کرد: معتقد هستم عدم عملیاتی شدن دستوران ریاست توسط مدیران کل استان‌ها، سبب خراب شدن رییس و عدم توجه به دستوران او می‌شود. بخش خصوصی انتظار دارد، دستوری که ابلاغ شده، بلافاصله عملیاتی شود. تا زمانی که مدیران کل استان‌ها خود را ملزم به عملیاتی کردن دستورات ندانند، روال مانند گذشته و زمانی که چنین دستوری ابلاغ نشده بود، باقی می‌ماند.

به گفته رییس جامعه هتلداران ایران، در دوره محمد شریف ملک‌زاده (رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) که شاهد واگذاری تصدی‌گری در بخش گردشگری بودیم، خلاء قانونی اجازه تفویض اختیارات به بخش خصوصی را نمی‌داد و در دور جدید مسئولان و کارشناسان استانی نفع خود را در این واگذاری نمی‌بینند و مقاومت می‌کنند؛ گویا برایشان سخت است که تصدی‌گری را به بخش خصوصی واگذار کنند و درصدد وقت و زمان‌کشی هستند. تاکنون عزم جدی برای این واگذاری را در مسئولان وزارتخانه میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ندیده‌ایم. این درحالی است که مسئولان استانی موظف هستند به محض ابلاغ دستور ریاست کل، این دستور را عملیاتی کنند.

او تاکید کرد: اگر مسئولان راس وزراتخانه میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای عملیاتی شدن تفویض اختیارات به بخش خصوصی، محدوده زمانی در نظر می‌گرفتند،‌ مدیرکل‌های استانی خود را موظف به اجرای این ابلاغیه می‌دانستند. شاید مسئولان و کارشناسان استانی این تصور را دارند که اگر اختیارات را به بخش خصوصی بسپرند، از قدرتشان کاسته می‌شود. فقط بحث قدرت مطرح است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز