خبرگزاری کار ایران

ماهنامه ایرانشناسی مهرپارسه با تاکید بر پرونده «دیو»ها منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۸۰۰۹۲۵

شماره ١٨ ماهنامه ایرانشناسی مهرپارسه منتشر و توزیع شد. محتوای این‌ ماهنامه از چهار بخش میراث‌فرهنگی، پرونده، صنایع‌دستی و گردشگری تشکیل شده که در این شماره پرونده ویژه آن «دیو» است.

به گزارش ایلنا، شماره ١٨ ماهنامه ایرانشناسی مهرپارسه با محوریت پرونده ویژه آن «دیو» منتشر شد.

 در بخش مقاله سردبیر این شماره آمده است:

فرهنگ‌های کهن، آداب کهن دارند. اسطوره‌ها، خدایان و فرشتگانی که باورهایشان طی قرون به امروز رسیده، با تغییرات و کم و کاستی‌هایی همراه بوده‌اند. در میان آنها داستان‌های «دیو»، از اسطوره‌ها و افسانه‌هایی است که سال‌های سال ایرانیان با آنها درگیر بوده‌اند و علاوه بر شعرها و قصه‌ها، در نمادهای هنری دیگر؛ همچون نگارگری و کتابت نیز دیده می‌شود. جرقه انتشار پرونده‌ای درباره دیو دو سال پیش زده شد و از آنجا که سوژه کمتر شناخته شده‌ای در مطبوعات بود، سعی کردیم جوانب مختلف آن را شناسایی و بررسی کنیم.

این در حالی بود که سوژه پرونده ما لو رفت و خرداد سال گذشته یکی از نشریات فعال در این حوزه با شتابزدگی مطالبی درباره دیو منتشر کرد که نه تنها جامع و دربرگیرنده نبود؛ بلکه فقط سوژه را سوزاند. این اتفاق کار هیات تحریریه «مهرپارسه» را سخت‌تر کرد تا با وسواس بیشتری سوژه و مطالب مرتبط با دیو را بیابند و تحلیل و بازگویی کنند. به همین ترتیب سرانجام در امرداد امسال پرونده دیو منتشر شد؛ هرچند هنوز هم جای کار بسیار دارد، اما از آنجا که این نشریه یک نشریه عمومی است و نه علمی پژوهشی، مطالب آن، تنها بابی است برای مطالعات عمیق‌تر.

امیرمهدی طاهری‌فر (مدیرمسئول) و مرجان حاجی‌رحیمی (سردبیر) هستند.

تحریریه این شماره را ریحانه جاویدی، معصومه دیودار، احسان رستمی پور، آیسان زرفام و فرزانه قبادی تشکیل داده‌اند.

 معصومه ابراهیمی (دکترای انسان شناسی و نویسنده کتاب دیوشناسی ایرانی)، علی بوذری (استادیار گروه ارتباط تصویری و تصویرسازی، دانشگاه هنر)، رامک رامیار (دکترای زبان و ادبیات فارسی)، امید شریف (پژوهشگر گردشگری خوراک)، پیام شمس الدینی (دانشجوی دکترای ایرانشناسی)، مجید فداییان (پژوهشگر هنرهای سنتی)، جوادعلی کرکی (کارشناس هنری دستبافت‌های هنری)، لیلا کفاش زاده (مسئول دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی)، احسان محمدحسینی (دکترای باستانشناسی و مدرس دانشگاه) و کیانوش معتقدی (پژوهشگر هنرهای ایرانی- اسلامی) نیز تحریریه کارشناسی این شماره از ماهنامه هستند.

ایمانعلی ایمانی، مهدیه باقرزاده، مهسا پورحسینی، رضا خانبابایی، آزاده عزیزیان، حسین عبدی، فرشید علیزاده و سعید نوایی از عکاسان این شماره از ماهنامه هستند.

هامد جابرها مدیر هنری و سمانه سادات سیدبرقی صفحه آرا هستند.

قیمت این نشریه در ٨٠ صفحه با کاغذ گلاسه ٢٠ هزار تومان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز