خبرگزاری کار ایران

نظارت بر کتاب و نشر برون‌سپاری شده است؟/ یک قرارداد و یک جوابیه

asdasd
کد خبر : ۷۹۸۰۸۰

به تازگی تصویری از قراردادی مابین معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه‌ای فرهنگی و هنری منتشر شده که در آن به ترک تشریفات مناقصه برای واگذاری امور مربوط به «تطبیق کتب ارائه شده با ضوابط نشر کتاب در سراسر کشور به تعداد سیزده میلیون صفحه» اشاره شده است. قراردادی که در نگاه اول شائبه واگذاری امور نظارت بر کتاب را به یک پیمانکار خصوصی ایجاد می‌کند. اما معاونت امور فرهنگی وزارتخانه، در جوابیه‌ای گفته که تنها امور اجرایی و اداری این حوزه را از طریق قرار داد به یک موسسه واگذار کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، به تازگی تصویری از قراردادی مابین معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه‌ای فرهنگی و هنری منتشر شده که در آن به ترک تشریفات مناقصه برای واگذاری امور مربوط به «تطبیق کتب ارائه شده با ضوابط نشر کتاب در سراسر کشور به تعداد سیزده میلیون صفحه» اشاره شده است. قراردادی که در نگاه اول شائبه واگذاری امور نظارت بر کتاب را به یک پیمانکار خصوصی ایجاد می‌کند.

پیمانکار مورد اشاره در این قرارداد «موسسه فرهنگی و هنری کارآفرینان فرهنگ و هنر» است؛ به نمایندگی داود حصبائی رئیس هیات مدیره و همچنین مدیرعامل این موسسه.

مدت قرارداد از تاریخ ۱۳ مرداد سال ۹۷ تا ۲۸ اسفند همان سال بوده است که طبق ماده ۴ آن، مبلغ کل قرارداد تا سقف ۴ میلیارد تومان بوده است.

نظارت بر کتاب و نشر برون‌سپاری شده است؟/ یک قرارداد و یک جوابیه

پس از انتشار تصویر این قرارداد که مابین علی‌اصغر کاراندیش به نمایندگی از معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت ارشاد و موسسه کارآفرینان فرهنگ و هنر منعقد شده، معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره واگذاری نظارت کتاب به این بخش خصوصی و انعقاد قرارداد در این زمینه توضیحاتی ارائه کرد.

از آنجایی که فعالیت‌های نظارت بر کتاب و نشر یک امر نظارتی بوده و بر اساس ماده ۸  قانون مدیریت خدمات کشوری امر نظارت از وظایف حاکمیتی و غیر قابل واگذاری است، علی‌القاعده بررسی کتاب از جمله امور حاکمیتی شمرده شده و به موجب هیچ قراردادی نباید قابل واگذاری باشد.

اما طبق آنچه معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد در جوابیه خود آورده است «امور اجرایی و اداری آن می‌تواند به موجب ماده١٣ قانون مدیریت خدمات کشوری واگذار شود. بر اساس این قانون امور تصدی‌های اجتماعی، فرهنگی و خدماتی با رعایت اصول بیست و نهم و سی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از طریق توسعه بخش تعاونی و خصوصی و نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی تعیین صلاحیت شده و با نظارت و حمایت دولت انجام می‌شود که بر اساس بند ۲ همین ماده خرید خدمات از بخش تعاونی و خصوصی و نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی از جمله این امور است.»

در همین راستا طبق آنچه در این جوابیه ذکر شده، «این وزارتخانه برای اینکه بتواند نظارت بر حوزه  نشر و کتاب را با دقت، سرعت و بدون استخدام در دستگاه اجرایی و فربه کردن دولت به نحو احسن انجام دهد امور اجرایی و اداری این حوزه را از طریق قرار داد به یک موسسه واگذار کرده است. به موجب همین قرارداد امر بررسی و تطبیق بر اساس ضوابط نشر و ابلاغیات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در چارچوب قانون، تحت نظارت معاونت امور فرهنگی و دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی انجام می‌شود.»

معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد تاکید دارد که «نظارت بر کتاب و نشر بر خلاف تفسیر و برداشت صورت گرفته خصوصی‌سازی نشده بلکه امور اجرایی و اداری آن به موجب قرارداد مطابق مقررات به موسسه کارآفرینان فرهنگ و هنر به عنوان یکی از موسسات دارای شرایط ارائه دهنده خدمات مذکور سپرده شده است.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز