خبرگزاری کار ایران

نهمین روز از جشنواره موسیقی جوان؛

روایت‌شناسی و روایت‌خوانی را در برنامه قرار دهید/ تعدادی از نوازندگان باید زیر نظر اساتید بزرگ آموزش ببینند/ برخی اشعار مناسب نبودند

asdasd
کد خبر : ۷۹۵۱۲۸

نهمین روز از سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در تاریخ چهاردهم مردادماه در تالار رودکی به موسیقی شمال خراسان اختصاص داشت و محمد‌ الهیاری فومنی (مدیرکل دفتر موسیقی)، احمد صدری (دبیر دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران) و علی غلامرضائی آلمه جوقی (پیشکسوت موسیقی خراسان و نوازنده دو تار) از جمله میهمانان این روز بودند

به گزارش ایلنا، نهمین روز از سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در تاریخ چهاردهم مردادماه در تالار رودکی به موسیقی شمال خراسان اختصاص داشت.

تالار رودکی در این روز از نوازندگان شمال خراسان در بخش های دوتار، آواز و دوتار، کمانچه و دایره در حضور هیئت داوران (گل‌افروز، حسین ولی‌نژاد و محمد یگانه) میزبانی کرد.

بر اساس این گزارش، قسمت اول این روز با اجراهای دوتار گروه سنی الف آغاز شد. سامه قدیمی نخستین شرکت کننده دوتار از رده سنی الف بود که به روی صحنه آمد و به اجرای قطعات خود پرداخت. پس از او فرهاد اسلامی، امیرحسین حسین‌زاده، علیرضا ملکی، نیما جمشیدی، محمد پاکبازمیاب، احمد اعتمادی پور، سیپان سپاهی لائین، رضا مهرابی ورگ و سروش نظری شیروان از این رده سنی و مصطفی اسلامی، جابر دلربائی، فرشاد علی‌نژاد چری، ساناز جنگجو، مبینا خواجه‌نژاد، اسماعیل شهرامیان، الهه اسدی‌جعفرنژاد، سهراب بابازاده، مهدی قربانی و امیرمحمد عیسی‌زاده از رده سنی ب به نوبت به روی صحنه حاضر شدند و مقابل هیئت داوران قطعات خود را اجرا کردند.

قسمت دوم روز نهم جشنواره، به ساز دوتار گروه سنی ج اختصاص داشت. در ابتدا مهدی کمالی به روی صحنه آمد و به اجرای قطعات خود پرداخت. پس از او، شهاب رضازاده، ابراهیم ابراهیم‌زاده لاین، بامداد غفاری، سیروس مهاجر یامی، ذبیح الله احمدی‌اول، سامان فیروزه، موسی یوسفی گوگدره، اعظم کارگرفلاح، محمد جعفری و مجتبی حیدری به نوبت به روی صحنه حاضر شدند و مقابل هیئت داوران اجراهای خود را انجام دادند.

قسمت سوم و پایانی روز نهم جشنواره، به آواز و دوتار،  کمانچه و دایره اختصاص داشت و در ابتدا در بخش آواز و دوتار، علی اکبر حداد کارگرگلیان، محمدمهدی ولی‌نژاد، ژیکان سپاهی لائین، مهدی عقیقی، سید پدرام‌خلیق، امیرحسین حسین‌زاده، رحمان خوشوقت‌علی آبادی و علی انصاری‌لائین از رده سنی الف و رامین نوروزی، سعید هوشمند، صادق غلامرضا‌زاده تنسوان، وحید طاهری، جلیل خانی‌علی‌آبادی، مجید الیاسی، فرشاد علی‌نژاد چری و سید محمد جلالی‌نژاد از رده سنی ب و همچنین مظاهر حدادیان‌فاروجی، غلامحسین غلامی و احسان تصدیقی از رده سنی ج به نوبت به روی صحنه حاضر شدند و به اجرای قطعات خود پرداختند.

بخش سوم اجراها با اجراهای ساز کمانچه ادامه پیدا کرد و فرهاد اسلامی از رده سنی الف و جابر دلربائی از رده سنی ب شرکت کنندگان این بخش بودند. پس از اجرای این دو نوازنده، نوبت به بخش دایره رسید و در ابتدا، فاطمه رمضانی از رده سنی الف به روی صحنه آمد و پس او، بهار برادران آجیلیان از این رده سنی و مهدی قربانی از رده سنی ب و عاطفه هاشم زاده از رده سنی ج دیگر شرکت کنندگان این بخش بودند.

محمد‌ الهیاری فومنی (مدیرکل دفتر موسیقی)، احمد صدری (دبیر دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران) و علی غلامرضائی آلمه جوقی (پیشکسوت موسیقی خراسان و نوازنده دو تار) از جمله میهمانان روز نهم جشنواره ملی موسیقی جوان بودند.

محمدپاکباز در رده سنی الف، محمد جعفری و شهاب رضا زاده در رده سنی ج از غایبان روز نهم جشنواره موسیقی جوان بودند.

روایت‌شناسی و روایت‌خوانی را در برنامه‌های نوازندگان موسیقی خراسان قرار دهید

محمد یگانه (عضو هیأت داوران در بخش موسیقی شمال خراسان) در مورد اجراهای روز نهم جشنواره گفت: اجراهای بسیار خوبی را شاهد بودیم و کیفیت اجراها بسیار بالا بود. از تمام مسئولان و دست‌اندرکاران جشنواره بابت برگزاری چنین جشنواره‌ای تشکر می‌کنیم که واقعا برای این نوازندگان جوان سنگ تمام گذاشتند. از تمام اجراها لذت بردم، اما از گروه سنی الف نسبت به سایر رده‌های سنی رضایت بیشتری دارم. همچنین تعدادی از نوازندگان نیز باید زیر نظر اساتید بزرگ آموزش ببینند. بنده در مشهد یک آموزشگاه موسیقی دارم و علاقه دارم که یک موسیقی مقامی تا ابد درست بماند. ضمن اینکه از دبیر جشنواره جناب دکتر اسعدی تقاضا کردم که در دوره‌های آینده روایت‌شناسی و روایت‌خوانی را حتما در برنامه‌های نوازندگان موسیقی خراسان قرار دهند.

جشنواره موسیقی جوان یک رویداد بسیار بزرگ است و بنده 45 سال است که مشغول آموزش موسیقی مقامی هستم و در حدود سه هزار هنرجو را با این موسیقی آشنا کردم. وجود چنین جشنواره‌هایی بسیار خوب است و نوازندگان جوان با یک دلخوشی به این جشنواره می‌آیند و اگر به عنوان فرد برگزیده هم انتخاب نشوند، باز هم تلاش می‌کنند تا در دوره‌های آینده به نتیجه دلخواه خودشان برسند.

از اجراهای آواز و دوتار و همچنین کمانچه بسیار لذت بردم

حسین ولی‌نژاد (عضو دیگر هیئت داوران بخش موسیقی نواحی در بخش موسیقی شمال خراسان) نیز در مورد اجراهای امروز گفت: کیفیت اجراهای امروز بسیار خوب بود و جوانان و نوجوانان بسیار با استعدادی در این دوره از جشنواره حضور داشتند و به شخصه از اجراهای آواز و دوتار و همچنین کمانچه بسیار لذت بردم.

تنها ضعفی که در نوازندگان مشاهده کردم این بود که عده‌ای از آن‌ها به دلیل اینکه نخستین باری بود که در این جشنواره شرکت می‌کردند، بر روی صحنه دچار استرس شده بودند و نتوانستند اجراهای خیلی خوبی داشته باشند و عده‌ای از آن‌ها نیز اشعاری که انتخاب کرده بودند، اشعار مناسبی نبود و امیدواریم در سال‌های آینده بسیار قوی‌تر وارد این جشنواره شوند.جشنواره موسیقی جوان بسیار جشنواره خوبی است و بنده بسیار راضی هستم و از همین‌جا به تمام مسئولان جشنواره تبریک و خسته نباشید می‌گویم که به موسیقی بها دادند و امیدواریم که این جشنواره ادامه پیدا کند و جوانان بیشتر به سمت موسیقی نواحی روی بیاورند.

جشنواره موسیقی جوان باعث می‌شود نوازندگان پیشرفت چشمگیری داشته باشند

روشن گل افروز (عضو هیئت داوران بخش موسیقی شمال خراسان) نیز در مورد اجراهای روز گذشته گفت: کیفیت اجراها بسیار خوب بود و تمام نوازنده‌ها بسیار عالی اجرا کردند و بنده به شخصه از بخش آواز و دوتار بسیار لذت بردم و فردی که با دوتار آواز می‌خواند، به نظر من بسیار هنرمند است و فردی که دوتار می‌نوازد باید گفتار هم داشته باشد. در اجراهای امروز نقاط ضعف نداشتند و تمام بچه‌ها در این جشنواره فوق‌العاده خوب ظاهر شدند.  بنده دومین سالی است که عضو هیئت داوران جشنواره موسیقی جوان هستم و خوشحال می‌شوم که همه ساله این جشنواره برگزار شود و نوازندگان جوان بیایند و خودشان را محک بزنند و چه مقام بیاورند و چه مقام نیاورند، برای ما مایه سرافرازی و سربلندی هستند. جشنواره موسیقی جوان برای تمام سازها عالی است و وجود چنین جشنواره‌ای باعث می‌شود نوازندگان جوان پیشرفت چشمگیری داشته باشند.

سیزدهمین دوره جشنواره ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و با مشارکت اساتید موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی از تاریخ 5 مردادماه تا 5 شهریورماه سال جاری در تالار رودکی تهران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز