خبرگزاری کار ایران

در مراسم ۹۰ سال روابط دیپلماتیک ایران و ژاپن مطرح شد؛

کاخ گلستان آغازگر روابط دیپلماتیک ایران و ژاپن است+تصاویر

asdasd
کد خبر : ۷۹۳۱۱۲

مراسم نودمین سالگرد روابط دیپلماتیک ایران و ژاپن در کاخ گلستان با اجرای نورپردازی سه بعدی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم گرامیداشت نودمین سالگرد روابط دیپلماتیک ایران و ژاپن شامگاه ۹ تیرماه با حضور معاون پارلمانی وزیر امور خارجه ژاپن، معاون میراث فرهنگی کشور، غلامعلی حداد عادل، مدیران کل وزارت خارجه و جمعی از سفیران خارجی مقیم تهران در کاخ گلستان برگزار شد.

کنجی یامادا (معاون پارلمانی وزیر امور خارجه ژاپن) با تبریک ۹۰ سالگرد روابط دیپلماتیک ایران و ژاپن گفت: کاخ زیبا و باشکوه گلستان جایی است که برای اولین بار روابط ایران و ژاپن در این مکان آغاز شد. در تاریخ ایران ۹۰ سال پیش (سال ۱۹۲۹ میلادی) آقای کاساما، اولین دیپلمات فرستاده از ژاپن به‌عنوان وزیر مختار ژاپن در ایران در محل کاخ گلستان استوارنامه خود را تقدیم کرد.

او با اشاره به آنکه برای دیدن تکنولوژی نورپردازی ۳ بعدی در کاخ گلستان گردهم جمع شده‌ایم، یادآور شد: امیدوارم روابط دیپلماتیک دو کشور هر روز بهتر از قبل شود. حفظ روابط خوب بین ایران و ژاپن حاصل همکاری با افرادی است که طی این سال‌ها سعی در بهبود روابط بین دو کشور داشتند. من برای آینده و روابط دوستانه بین ایران و ژاپن تلاش خواهم کرد.

محمدحسن طالبیان (معاون میراث فرهنگی کشور) دیگر سخنران این مراسم بود که به تاریخ برقراری روابط دیپلماتیک بین ایران و ژاپن اشاره کرد و گفت: در دوران قبل از اسلام ایران با کشورهای شرق آسیا روابط سیاسی، تجاری و اقتصادی داشت. در این راستا چین، کره و ژاپن روابط دوسویه خوبی با ایران داشتند. 

او ادامه داد: روابط فرهنگی ما با ژاپن در دوره ساسانیان بیشترین تبادل را به خود دید و آثار بدست آمده بخصوص ابریشم و سکه‌های ساسانی نشان از این روابط و تعاملات دارند. حتا ابریشم ایران در قرن ۶ و۷ نیز بیشترین طرفداران را در شرق آسیا بخصوص ژاپن داشت.

طالبیان با اشاره به دلایل انتخاب کاخ گلستان برای برگزاری مراسم نودمین سالگرد روابط دیپلماتیک ایران و ژاپن گفت: ناصرالدین شاه قاجار در آن عرصه در ایجاد روابط تاثیرگذار بود. او در سن‌پترزبورگ از سفیر ژاپن دعوت کرد تا به ایران سفر کند. این دعوت سبب شد تا در سال ۱۸۸۰ میلادی نخستین سفیر ژاپن به ایران سفر کند و از چند شهر مانند اصفهان و شیراز دیدن داشته باشد. 

او تصریح کرد: در سال ۱۳۰۹ سفارتخانه مشترک ایران و ژاپن شکل گرفت و حتا بعد از جنگ جهانی دوم شاهد از سر گیری روابط دوستانه دو کشور بودیم. در این سال‌ها روابط تجاری ایران و ژاپن روز به روز مستحکم‌تر شد. وجود آثار متعدد از ژاپن در کاخ گلستان اعم از عکس‌ها و اسناد تاریخی نشان از روابط پایدار و گسترده دو کشور طی سال‌های گذشته دارد.

این مراسم با انجام نورپردازی سه بعدی که روایتی از روابط دوستانه بین دو کشور را بیان می‌کرد، ادامه یافت و تصاویر به صورت سه بعدی بر روی بنای کاخ گلستان به نمایش درآمدند. 

اجرای عمومی نمایش نورپردازی سه بعدی پنجشنبه ۱۰ و جمعه ۱۱ مرداد در سه مرحله زمانی ساعت ۲۱، ۲۱:۳۰ و ۲۲ در کاخ گلستان انجام خواهد شد و ورود برای عموم آزاد است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز