خبرگزاری کار ایران

سیر تا پیاز پایتخت ۶ در گفتگوی سلام صبح بخیر با سیروس مقدم:

ماجرای حذف باباپنجعلی از پایتخت/ بهبود با قصه‌ای بامزه به سریال برمی‌گردد

asdasd
کد خبر : ۷۹۲۷۴۶

سیروس مقدم با حضور در برنامه سلام صبح بخیر از سوابق هنری خود و نحوه آغاز کارش گرفته تا حواشی حذف باباپنجعلی از پایتخت، چگونگی بازگشت شخصیت بهبود، احتمال اضافه شدن یک کاراکتر کهنسال و اتفاقات و خبرهای تازه این سریال سخن گفت.

به گزارش ایلنا، محمد صابری امروز در برنامه سلام صبح به خیر، میزبان سیروس مقدم کارگردان تلویزیون بود.

مقدم در ابتدای گفتگو درباره آغاز فعالیت هنری خود گفت: من فارغ التحصیل دانشکده هنرهای زیبا هستم و رشته تحصیلی‌ام نقاشی گرافیک بوده است. این سعادت را داشتم که به دلیل نسبت خانوادگی و رشته تحصیلی که دو سال در واحدهای عمومی طراحی صحنه پشت سر گذاشته بودم، در سریال «دایی جان ناپلئون» ناصر تقوایی به عنوان کارآموز طراح صحنه باشم. حضور در این سریال برای من مثل یک دانشگاه شد. از نزدیک کار را دیدم و آشنا شدم و کم کم از رشته تخصصی خودم که نقاشی گرافیک بود به سمت کارگردانی کشیده شدم.

پایتخت چطور متولد شد

کارگردان سریال «پایتخت» درباره نحوه شکل‌گیری این سریال توضیح داد: «پایتخت» یک طرح خلاصه دو سه صفحه‌ای داشت که تورج اصلانی که از اینجا به او سلام می‌کنم ارائه کرده بود. آقای تنابنده قرار بود آن را بنویسد و اصلانی بسازد. سال ۸۹ تنابنده این طرح را به من معرفی کرد، ما قبل از آن سریال «چاردیواری» و «پیامک از دیار باقی» را با هم کار کرده بودیم. یک خطی قصه پایتخت خیلی به نظرم جذاب و عزیز آمد. این طرح یک جمله کلیدی داشت که خانواده‌ای به خاطر تعطیلات عید مجبورند ۱۴ روز پشت کامیون زندگی کنند. این موضوع خیلی برای من جذاب بود که آنها برای تحویل خانه خود می‌آیند اما مجبور می‌شوند کنار هم در پشت کامیون قرار بگیرند. این طرح من و غفوری را جذب کرد و تصمیم گرفتیم آن را بخریم.

از یزد و کردستان تا همدان و لرستان گزینه‌های ساخت پایتخت

مقدم یادآور شد: تورج به دفتر ما آمد، لطف کرد و طرح را در اختیار ما قرار داد و مبلغی به او پرداخت شد. طرح دچار تغییرات مختلفی شد. مثلا این خانواده در ابتدا حاشیه‌نشین بودند و همه چیز خیلی تغییر کرد. خیلی فکر کردیم که آنها را به کدام نقطه از ایران مرتبط کنیم. یزد، کردستان، همدان و لرستان هم مدنظرمان بود اما وقتی موسیقی مازندران را شنیدیم دیدیم چقدر مهجور است و غنا دارد. در بازبینی‌هایمان به مازندران رسیدیم که آنقدر مردم خونگرمی داشت که حتی ساعت ۶ صبح که به یک روستا وارد شدیم در هر خانه‌ای را می‌زدیم به زور ما را داخل می‌بردند و تخم مرغ محلی جلویمان می‌گذاشتند.

وی تاکید کرد: اوایل قدری بین شمالی‌ها سوتفاهم ایجاد شد ولی هرچه کار جلو رفت، همه متوجه شدند که سریال در راستای شناساندن فرهنگ شمال پیش می‌رود.

این کارگردان درباره دشواری هویت‌پردازی برای شخصیت‌ها در ابتدا و امروز تصریح کرد: این بخش از یک نظر سخت و از نظر دیگر سهل شده است. آسان از این نظر که نویسنده‌ها دیگر روحیات و لحن شخصیت‌ها را می‌شناسند. اما در ۵ فصل سراغ همه ویژگی‌ها این خانواده رفته‌ایم و پیدا کردن چیزهای جدید خیلی سخت است. حالا دو ماه است محسن تنابنده و آرش قادری دنبال ظرفیت‌های جدید هستند.

حذف باباپنجعلی از زمان پایان فصل ۵ مطرح بود و مربوط به یک هفته پیش نیست

مقدم ماجرای حذف باباپنجعلی را اینگونه شرح داد: این اتفاق نه به دیروز ونه یک هفته پیش مربوط است اما برخی آن را به اتفاقاتی ربط دادند که واقعا ربطی نداشت. وقتی پایتخت ۵ تمام شد با روزنامه هفت صبح مصاحبه جدی داشتیم و تنابنده هم در برنامه رشیدپور اعلام کرد که به نظر می‌رسد، ظرفیت نقش باباپنجعلی تمام شده است. یا باید راه دیگری برای بقای آن پیدا کرد و مثلا تبدیل به روحی شود که هرازگاهی بیاید و چیزی از گذشته تعریف کند یا او برود و برادری به قصه اضافه شود که کار پنجعلی را انجام دهد. این صحبت برای یک سال پیش است و مصاحبه‌هایش هم موجود است. اما وقتی با سازمان قرارداد بستیم تبدیل به یک تصمیم جدی شد و ما تصمیم بر حذف باباپنجعلی گرفتیم.

خمسه در سریال تازه‌ام بازی خواهد کرد

وی موضوع بی اطلاعی خمسه را تایید نکرد و گفت: اینطور که او صدا بزنند و بگویند قرارداد اینگونه شده و باباپنحعلی حذف شده نبوده اما او از قبل خبر داشته است. درباره خمسه بگویم که ما ۱۰ سال یک زندگی تنگاتنگی را با هم داشتیم. همه بچه‌های پایتخت آقای خمسه را دوست دارند. حتی حین پایتخت ۵ ناخوشی مشکوکی پیدا کردند که همه ما بهم ریخته بودیم و خانم غفوری به سرعت شرایط را فراهم کرد که او زودتر به تهران برود و با بیمارستان نیکان هماهنگ شد تا چکاپ شود. ما ایشان را دوست داریم ولی به لحاظ حرفه‌ای قرار است، همکاری‌مان به شکل دیگری ادامه پیدا کند و ایشان برای کار بعدی من دیروز دفتر بودند و صحبت کردیم تا یکی از نقش‌های «خواب زده» را ایفا کند.

کارگردان پایتخت درباره بهبود نیز توضیح داد: درباره بهبود در قسمت قبلی اعلام کردیم اتفاقی می‌افتد. او حین آموزش و پرورش فیل فوت کرده و جسد او را آتش زده‌اند. اما او برمی‌گردد و چگونگی برگشتن او هم بامزه است. ما افریقا را به سریال می‌آوریم. قصه جذابی دارد که خود بهبود هم در آن هست و روح نیست.

مقدم یادآور شد: متن‌های سریال در حال نوشته شدن بوده و همین حالا قسمت دوم در کیفم بوده که در راه آن را می‌خواندم. اوایل آذرماه تصویربرداری را شروع می‌کنیم و از ۱۵، ۲۰ روز قبل دیدن لوکیشن‌ها و پیش تولید را خواهیم داشت. ضمن اینکه ممکن است کاراکتر مسنی وارد قصه کنیم تا طیف کهنسال هم از ما راضی باشند اما بازیگر این نقش هنوز مشخص نشده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز