خبرگزاری کار ایران

دلایل طولانی شدن بازسازی موزه هنرهای معاصر تشریح شد:

همچنان ۴۰ درصد دیگر از بازسازی موزه هنرهای معاصر باقی است/ موزه هنرهای معاصر تهران بالاخره دارای بانک اطلاعاتی شد

asdasd
کد خبر : ۷۸۹۰۹۴

درحالی مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی از باقی ماندن ۴۰ درصد از پروژه بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران خبر می‌دهد که بعد از گذشت ۱۴ ماه از آغاز این پروژه و عدم اتمام آن شاهد تغییر پیمانکار هستیم.

به گزارش ایلنا، نشست خبری مرمت و بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران با حضور هادی مظفری (مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی) و مجید آقایی (مدیر موزه هنرهای معاصر تهران) در کتابخانه این موزه برگزار شد.

هادی مظفری با اشاره به آنکه پیش‌بینی برای مرمت موزه در دو فاز ۶۰ و ۴۰ درصدی بود، گفت: تاکنون ۶۰ درصد اولیه این پروژه به اتمام رسیده و ۴۰ درصد این پروژه باقی است. به طور کلی فرآیند مرمت و بازسازی موزه در ۱۲ جبهه اصلی و ۱۳۰ بخش فرعی انجام شد.

او درخصوص دلایل طولانی شدن بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران گفت: موزه هنرهای معاصر در سال ۵۶ افتتاح شد و بعد از ۴۲ سال شاهد مرمت این بنا بودیم. این پروژه از اردیبهشت ۹۷ آغاز شد و یکی از علت‌هایی که این پروژه تاکنون که ۱۴ ماه از آغاز آن می‌گذرد به طول انجامید، نوسانات زیاد قیمت‌ها در بازار بود. با توجه به برآوردهایی که صورت گرفته بود مشکلی برای تامین اعتبار وجود نداشت و همچنین نیز وجود ندارد، اما به‌روز کردن قیمت‌ها کار را برای ما سخت می‌کرد. قیمت‌های جدید سبب شد بر اساس این قیمت‌ها که به تأیید سازمان برنامه و بودجه رسید، توافقات صورت گیرد. 

مظفری ادامه داد: یکی دیگر از علل تاخیر پروژه بازسازی این بود که احساس کردیم در برخی جبهه‌های کاری پیمان‌کار سرعت کافی را ندارد. به همین خاطر از حضور پیمان‌کار اول صرف نظر کردیم و مراحل تغییر پیمان کار نیز پروسه‌ای زمان‌بر بود.

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی درباره علت تغییر پیمان‌کار پروژه مرمت و بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران، گفت: پیش‌بینی ما این بود که اسفند ماه کار پیمان‌کار تمام شود، اما به دلیل اینکه هنوز بخشی از خرده‌کاری‌ها باقی مانده بود، یک فرصت یک ماهه به ایشان داده شد و در نهایت از ۱۸ اردیبهشت سال ۹۸، پیمان‌کار جدید، کار را به دست گرفت. در واقع ۶۰ درصد از پروژه که تاکنون انجام شده است، توسط پیمان‌کار اول صورت گرفت و ۴۰ درصد باقی مانده را قرار است پیمان‌کار جدید انجام بدهد. 

به گفته مظفری شرایط نگهداری آثار گنجینه موزه در طی فرآیند بازسازی تا امروز هیچ‌گونه تغییری در شرایط حرارتی موزه ایجاد نشده و تا زمان ورود دستگاه جدید حتما استانداردهای لازم برای نگهداری آثار رعایت خواهد شد.

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی همچنین خاطرنشان کرد: موزه هنرهای معاصر تهران بانک اطلاعاتی نداشت و بعد از ۴۰ سال آثار موزه همچنان در یک دفتر به صورت دست‌نویس ثبت شده بود. اما امروز این خبر را اعلام می‌کنم که بانک اطلاعاتی موزه هنرهای معاصر تهران به اتمام رسیده و آماده بهره‌برداری است. ۳ هزار ۲۵۹ اثر در این بانک اطلاعاتی به ثبت رسیده است. البته این پروژه مدتی پیش به پایان رسید، اما برای اینکه آزمون خود را پس بدهد و ایرادی نداشته باشد، برای رونمایی از آن مدتی صبر کردیم. همچنین شبکه موزه‌های هنرهای معاصر کشور را میان شهرهای تهران، اصفهان، آبادان و کرمان را راه‌اندازی کرده‌ایم و بر این اساس حرکت آثار میان موزه‌های کشور آغاز خواهد شد.

او همچنین از پیگرد قانونی کتاب «ایران مدرن، ملکه هنر» خبر داد و گفت: این کتاب که درباره آثار موزه هنرهای معاصر تهران است و در خارج از کشور منتشر شده است مورد پیگرد قرار گرفت. محتویات کتاب بررسی و ترجمه شد و در اختیار وزارتخانه قرار گرفت و با تعدادی از وکلای خارج از کشور نیز در این زمینه جلساتی برگزار کردیم. هم‌اکنون نیز در حال بررسی است که این موضوع چطور باید پیگیری شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز