خبرگزاری کار ایران

محمود معظمی مطرح کرد:

نمی‌توان در آسیب‌های مختلف، اجتماع را مقصر دانست/ حداقل مبلغ ممکن در میان مجموعه‌های تلویزیونی به بوی باران تعلق گرفت

asdasd
کد خبر : ۷۸۷۸۸۶

کارگردان سریال بوی باران ضمن بیان این نکته که نمی‌توان در آسیب‌های مختلف، اجتماع را مقصر دانست، گفت: بنیان یک اجتماع از خانواده شروع می‌شود. در نتیجه بحران‌ها و آسیب‌هایی که در خانواده وجود دارد، تاثیر مستقیمی در سرنوشت فرزندان می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجموعه «بوی باران» به کارگردانی محمود معظمی و تهیه‌کنندگی محمدرضا تخت‌کشیان هر شب ساعت ۲۲:۱۵ از شبکه یک روی آنتن سیما رفته و تاکنون توانسته مخاطبان بسیاری را به سوی خود جذب کند.

این مجموعه که به آسیب‌های اجتماعی و عواقب آن می‌پردازد، داستان پسری با نام شهاب را روایت می‌کند که به خرید و فروش مواد مخدر مشغول است اما خودش نیز یک قربانی به شمار می‌آید. به نوعی پدر و مادر او سال‌ها از یکدیگر جدا زندگی کرده و شرایطی را ایجاد کردند که در زندگی امروزش تاثیرگذار بوده است.

محمود معظمی (کارگردان سریال بوی باران) درباره شیوه پرداختن به آسیب‌های اجتماعی در این مجموعه تلویزیونی گفت: در واقع ما مبحث آسیب‌های اجتماعی را در سریال باز کرده و به چند مقوله آن می‌پردازیم که از جمله آنها می‌توان به زندگی حاشیه‌نشینی، طلاق و اعتیاد اشاره کرد. اما در کنار این موارد، شخصیت نجات‌دهنده‌ای در قصه داریم که به واسطه او راه‌های برون رفت از این آسیب‌ها را نیز به مخاطب نشان می‌دهیم. در این اثر سعی کردیم، عوامل اصلی به وجود آمدن آسیب در جامعه را مورد تحلیل قرار داده و مسائلی که شخصیت‌ها در آن دچار آسیب می‌شوند را بررسی کنیم.

وی افزود: به عنوان مثال پدر و مادر شخصیت شهاب سریال بوی باران، از یکدیگر جدا زندگی کرده و او را با مشکلاتی مواجه کرده‌اند. این وضعیت شرایط بحرانی و اجتماعی را برای این شخصیت ایجاد کرده و در تربیت او تاثیر گذاشته است. به طوری که شهاب در سریال به یک فرد عصیان‌گر تبدیل شده و در مواجهه با موضوعات مختلف واکنش‌های غیرطبیعی نشان می‌دهد. البته با این حال بازهم راه‌های برون‌رفت از این وضعیت برای او وجود دارد. البته به شرطی که از اشتباهاتش درس بگیرد و به مسیر زندگی عادی برگردد.

این کارگردان همچنین در پاسخ به این پرسش که چه اتفاقی سبب شده تا در کشور ایران که به نوعی آن را مهد فرهنگ و ادب معرفی می‌کنند، ما شاهد بچه‌هایی همچون شخصیت شهاب باشیم که حتی ادبیات رایج را برای صحبت کردن با پدر و مادر خود رعایت نمی‌کنند، توضیح داد: بنیان یک اجتماع و تمام حوادث از خانواده شروع می‌شود. وقتی یک خانواده دچار بحران می‌شود، مطمئنا افرادی که در آن خانواده زندگی می‌کنند، با این بحران‌ها درگیر شده و تربیتشان تحت تاثیر این موضوع قرار می‌گیرد.

وی افزود: نمی‌توان گفت که جامعه مقصر است. به نوعی وقتی برای موضوعات مختلف در خانواده راهکاری داده نشود، افراد دچار بحران می‌شوند. در واقع بحران‌ها و فضایی که در خانواده حاکم بوده، روی فرزندان تاثیر گذاشته و سبب می‌شود تا ما شاهد واکنش‌های متفاوتی از افراد باشیم که با ایجاد اتفاقاتی اجتماع را نیز دچار بحران می‌کنند.

معظمی همچنین در پاسخ به این پرسش که چطور خانواده ایرانی به چنین وضعیتی رسیده که بحران‌هایی به این صورت را در آن شاهد هستیم، گفت: اگر ما خانواده بی‌مشکل، عالی و درجه یکی را نشان دهیم که هیچ مشکل و غمی در عالم ندارند، درام و کشمکشی شکل نمی‌گیرد که برای مخاطبان جذاب باشد. در نتیجه ما با بحران قصه خود را شروع کرده و خانواده‌هایی که دچار معضل هستند را نشان می‌دهیم که به نوعی آنها هم در حال حل مشکلات خود هستند.

وی ادامه داد: به نوعی در این اثر می‌خواهیم بگوییم، این مشکلات و آسیب‌ها در خانواده، تاثیر مستقیمی در سرنوشت فرزندان و افراد داخل خانواده می‌گذارد. یعنی همه این علت و معلول‌ها به صورت زنجیروار به هم وصل هستند و این موضوع سبب می‌شود تا بچه‌ها دچار آسیب و بحران شوند و در سرنوشت آ‌نها تغییراتی صورت گیرد.

این کارگردان همچنین اعمال نظر در سریال نیز توضیح داد: به طور کلی مشاورانی در هنگام نگارش متن حضور دارند که تمام قسمت‌های سریال توسط آنها خوانده و تایید می‌شود. در نهایت باید بگویم که به نوعی ما تمام اصول کار کردن در تلویزیون را می‌دانیم و با توجه به آنها کار را آماده می‌کنیم. به این ترتیب با توجه به اینکه قصه قبل از شروع فیلمبرداری تایید شده، تا به حال آنچنان مشکل سانسور نداشته و نداریم. البته در اجرا بخش‌های خیلی کوچکی پیش می‌آید که به طور کلی در همه پروژه‌ها هست. ولی خدا را شکر تا به حال در سریال بوی باران چنین اتفاقی نیفتاده و همه چیز خیلی درست جلو رفته است.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش با تاکید بر اینکه برآورد بالایی که به کارهای دیگر اختصاص داده می‌شود به بوی باران اختصاص داده نشده است، گفت:‌ با توجه به اینکه تهیه‌کننده این مجموعه جناب تخت‌کشیان بودند و فیلمنامه توسط عباس نعمتی نوشته شده بود، خودم به شخصه برای همکاری در این مجموعه راغب بودم. اما لازم است بگویم که تقریبا سه سال است که من و آقای تخت‌کشیان از خودمان گذشته‌ایم تا این مجموعه ساخته شود. چراکه با توجه به کست بازیگران و لوکیشن‌های متعدد این مجموعه، حداقل مبلغ ممکن که برای مجموعه‌های تلویزیونی اختصاص پیدا می‌کند، به بوی باران تعلق گرفته است. بر همین اساس برای به سرانجام رسیدن این مجموعه نیاز بود که ما از خودمان بگذریم.

معظمی با بیان اینکه ژانر معمایی – جنایی در سریال سازی تمام دنیا مرسوم است، اظهار داشت: سبک فیلم ما رئالیسم اجتماعی بوده و ژانر سریال ملودرام خانوادگی یا همان معمایی – جنایی است. در تمام دنیا ساخت سریال‌هایی در این ژانر جزو پرمخاطب‌ترین آثار به شمار آمده که افراد بسیاری را با خود همراه می‌کند.

وی افزود:‌ به نوعی این ژانر مخاطب را وادار می‌کند که در مورد قصه از خود سوال کند و همین موضوع سبب شده تا مخاطبان با کاراکترهای قصه همراه شده و هر شب سریال را دنبال کنند. اینکه در بین مخاطبان افرادی را داریم که پیش از این تلویزیون نگاه نمی‌کردند و حال بازخوردشان نسبت به این مجموعه مثبت است، نکته مهمی به شمار می‌آید که باید در دستور کار صدا و سیما قرار گیرد.

کارگردان سریال بوی باران با بیان اینکه ما وظیفه داریم، یک خوراک خوب را تحویل مخاطب بدهیم، گفت: وقتی چنین ژانری در تلویزیون آماده می‌کنیم، مطمئنا بستر برای جذب مخاطبان بسیار فراهم است. چراکه با دیدن این آثار در ذهن مخاطبان سوالات زیادی ایجاد شده و به این وسیله می‌توان آنها را به فکر وادار کرد. خدا را شکر تاکنون بازخوردها نسبت به سریال خیلی خوب بوده و با توجه به اتفاقاتی که در ادامه مجموعه هم خواهیم داشت، می‌توانیم مخاطبان بیشتری را نیز با خود همراه کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز