خبرگزاری کار ایران

رییس موزه ملی ایران خبر داد:

سلادون های موزه ملی ایران وارد کاخ موزه پکن شد

asdasd
کد خبر : ۷۸۵۰۲۵

آثار منتخب موزه ملی ایران در نمایشگاه “دنیای لونگ چوان: سلادون لونگ چوآن و جهانی شدن” به همراه نمایندگان اعزامی در روز شنبه ۲۲ تیرماه ۱۳۹۸ به سلامت وارد کشور جمهوری خلق چین شده و آثار به کاخ موزه پکن منتقل شد.

به گزارش ایلنا، جبرئیل نوکنده (رییس موزه ملی ایران) با اعلام خبر ورود سلادون های موزه ملی ایران به کاخ موزه پکن، افزود: این آثار شامل ۱۴ قلم ظروف سلادون از مجموعه ای مربوط به دوره صفوی است که در زمان  شاه عباس وقف بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی شده بود. این آثار در سال ۱۳۱۴ به موزه ملی ایران رسیده است.

در مجموع ده موزه از کشورهای ژاپن، کره جنوبی، بریتانیا، و امارات متحده عربی، و همچنین بیش از سی موزه از کشور چین آثار خود را در این نمایشگاه شرکت داده اند.

وی در خصوص تاریخچه ظروفی به این نام گفت : سلادون نام خانواده ای از سفال است که دارای لعاب ویژه ای است. نام سلادون برای اولین بار توسط فرانسوی ها برای این نوع ظروف بکار برده شد. از ویژگیهای این سفال بدنه سخت، به رنگ سبز تیره و روشن است که دارای انواع گوناگون تزیین چون نقش قالب زده و برجسته است. کرمان و اصفهان از مراکز مهم تولید این نوع سفال در ایران بوده اند.

نمایشگاه “سلادن های لونگ چوآن و جهانی شدن” در روز دوشنبه ۲۴ تیر ماه ۱۳۹۸، در کاخ موزه  پکن گشایش خواهد یافت  و تا ۱۲ مهرماه در این موزه ادامه خواهد یافت.

لازم به ذکر است که کاخ موزه پکن یا همان شهر ممنوعه باستانی با نزدیک به دو میلیون شی  از دوره های سلسله مینگ و چینگ در سال ۱۹۲۵ تبدیل به موزه شد و شامل ۹۸۰ ساختمان و ۷۲ هکتار مساحت است. این کاخ در سال ۱۹۸۷ به عنوان میراث جهانی ثبت شد و توسط یونسکو، به عنوان بزرگترین مجموعه ساختارهای چوبی باستانی حفظ شده در جهان، نامگذاری شد. کاخ موزه پکن سالانه بیش از ۱۶ میلیون بازدیدکننده دارد.

اخبار تکمیلی  این نمایشگاه در روزهای آتی پس از گشایش رسمی به آگاهی همراهان و دوستداران موزه ملی ایران خواهد رسید.

شایان توجه است موزه ملی ایران  با ۱۵ قلم آثار تاریخی فرهنگی خود به عنوان سفیر فرهنگی کشورمان در کنار ۲۴ کشور آسیایی دیگر در نمایشگاه “شکوه تمدن های آسیا” که در حال حاضر در موزه ملی پکن دایر است، حضوردارد. نمایشگاهی که تنها با حدود دو ماه فعالیت خود پذیرای بیش از ۸۰۰ هزار بازدیدکننده بوده و نشان از علاقمندی و نگاه فرهنگی مردمان کشوری است که امروز از مقاصد مهم جذب گردشگر محسوب می شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز