خبرگزاری کار ایران

فراخوان شهرهای خلاق فرهنگ و هنر منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۷۸۲۲۳۴

نشست خبری صدور فراخوان طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر با حضور جمعی از مدیران فرهنگی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری اعلام فراخوان و معرفی طرح «شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر» با حضور سیدمحمد مجتبی حسینی (معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد)، ابراهیم حیدری (دبیر اجرایی شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر)، علی قیاسی ندوشن (مدیرکل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) و مسئولان دیگر در سالن جلسات اداره کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

فراخوانی برای شهر خلاق

ابراهیم حیدری (دبیر اجرای شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر) در ابتدای این نشست گفت: می‌خواهیم با اعلام فراخوان از طرح شبکه شهرهای خلاق رونمایی و به این ترتیب به نوعی از ظرفیت‌های موجود در استان‌های مختلف کشور استفاده کنیم تا بتوانیم یک هم‌افزایی بین دستگاه‌های دولتی و غیردولتی ایجاد کنیم. بر این اساس می‌توان ظرفیت فرهنگ و هنر کشور را با مطرح کردن شبکه شهرها و خلاقیت‌ مدیران مختلف استان‌ها پویا کنیم.

سیدمحمد مجتبی حسینی (معاون هنری وزارت ارشاد) نیز در این نشست گفت: بر همه مسلم و روشن است که یکی از مزیت‌های مهم کشور ما آثاری است که توسط اساتید فرهنگ و هنر در اعصار مختلف پدیده آمده است. به نوعی این میراث در طول تاریخ پرفراز و نشیب ما وجود داشته و به مردم مختلف عرضه شده است. امروز کشور ما یکی از پرافتخارترین کشورهای عالم و مولف در ارائه آثار هنری است. این ظرفیت هنری در کنار اسناد مختلف، بیانیه دوم انقلاب و همچنین دو ویژه برنامه وزیر فرهنگ که یکی دسترسی پذیری آسان به فرهنگ و هنر و توزیع متوازن فرهنگ و هنر در کل کشور طرح شبکه شهرهای فرهنگ و هنر شکل گرفته است.

 شهرهای ایران باید هنری شوند، نه نفتی

وی همچنین درباره اینکه چرا از کلمه شبکه در این طرح استفاده شده، گفت: دلیل این موضوع این است که برای کشور پهناوری همچون ایران، نمی‌توان یک شهر را با عنوان مرکز موسیقی مقامی در نظر گرفت و به نوعی شبکه شهرها هستند که می‌توانند جریان ایجاد کنند و به توسعه و رشد شهرها در حوزه فرهنگ و هنر کمک کنند. از سوی دیگر قبل از اینکه ما به نفت‌فروشی روی بیاوریم، فرهنگ و هنر جزو مواردی بوده که اقتصاد شهرها را به حرکت درمی‌آورده است که در این باره مثال‌های گوناگونی در طول تاریخ وجود دارد.

حسینی ادامه داد: هر کدام از شهرهای ما ظرفیت‌های متعددی داشته که بر اساس آن می‌توانستند اقتصاد شهر را به حرکت در بیاورند و علاوه بر این با این کار سیاحان مختلفی را به شهر خود جذب می‌کردند بنابراین اگرچه این اسم در دهان‌ها از مراکز مختلف علمی طرح شده اما ما فکر می‌کنیم این اقدام یک اقدام ملی برآورده از فرهنگ و هنر کشور ما است که می‌تواند توان هر نقطه از کشور ما را به ذهن بیاورد و به این ترتیب با عنوان هم‌افزایی که این روزها از آن یاد می‌کنیم بتواند در توسعه شهرها بیش از پیش موثر واقع شود.

وی در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: امروز نه تنها هنرمندان متعددی در گوشه‌های مختلف ایران داریم وجود جشنواره‌های متعدد کودک و نوجوان در نقاط مختلف کشور نیز نشان از وجود استعدادهای مختلفی که هر کدام یک ظرفیت بالقوه به شمار می‌آیند. به نوعی باید بگویم شهرهای خلاق موضوع تازه و نویی نیست بلکه ثروتی است که ما داشتیم و حال نیاز به بازآفرینی بیشتر آن را دارد به این ترتیب همه سعی می‌کنیم این طرح را با اهتمام ویژه پیگیری کنیم و شاهد باشیم تا در جای جای مختلف ایران بتواند در شان شایسته خودش جلوه کند. امروز به طور رسمی فراخوان شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر را اعلام می‌کنیم.

مسعود غلامپور (عضو شورای سیاست‌گذاری شبکه شهرهای خلاق فرهگ و هنر) نیز در ادامه این نشست گفت: ایده شهرهای خلاق، ایده تازه‌ای برای کشوری مثل ایران، که صدها سال است در حوزه فرهنگ و هنر فعال است نبوده و نیست اما چه شده که ما اکنون از این طرح صحبت می‌کنیم؟ این موضوع ناشی از یک غفلت نسبت به مزیتی است که ما آن را داشتیم و حال آن را از دست دادیم. حال برگشتن به این موضوع و اینکه چطور می‌توان شهرهای خلاق را دوباره زنده کرد موضوع کار ماست و بر این اساس این طرح در حال رونمایی است.

وی افزود: ایده شهرهای خلاق منبی بر آن است که فرهنگ و هنر را به عنوان کسب و کار صنعت مطرح کنیم البته این به این معنا نیست که در حال حاضر فرهنگ و هنر جایی در کسب و کار ندارد موضوع این است که چطور مدیریت فرهنگی کشور با برنامه بیاید تا با فراهم کردن اقدامات لا زم به نوعی به ایجاد اقتصاد فرهنگ و هنر کمک کند. یعنی دولت به عنوان تصویرگر پای به میدان می‌گذارد که فراخوان این شبکه نیز بر همین اساس و یک قدم از قدم‌هایی است که می‌خواهیم در این راستا برداریم.

غلامپور در ادامه بیان کرد: سه درصد از صنایع جهان را صنایع خلاق یا صنایع فهرنگ و هنر شکل می‌دهند و به نوعی یک درصد از جمعیت فعال جهان در این صنایع فعال هستند این آمار نشان می‌دهد که صنایع خلاق در کشورهای مختلف مهم بوده و به نوعی سهم آنها نیز در حال افزایش است بنابراین باید این حرکت را جدی بگیریم و نقش ملی‌مان را با ایجاد این شبکه ایجاد کنیم چراکه ما کشوری هستیم که در شرایط کنونی نیاز به ایجاد اشتغال داریم.

وی در پایان گفت: صنایع خلاق گستره وسیعی دارند که حتی روی آنها جدی‌تر کار کنیم در واقع به توسعه پایدار کشور کردیم که به نوعی هدف این طرح نیز به شمار می‌آید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز