خبرگزاری کار ایران

بابِل عراق و ۴ محوطه دیگر جهانی شدند

asdasd
کد خبر : ۷۸۱۹۰۵

در ادامه اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو دو محوطه طبیعی، دو محوطه فرهنگی و یک محوطه ترکیبی (فرهنگی طبیعی) به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شدند.

به گزارش ایلنا، در چهل و سومین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در شهر باکو در کشور آذربایجان در جریان است، در مجموع ۳۵ محوطه در کشورهای مختلف برای جهانی‌شدن مورد بررسی قرار می‌گیرند.

در ادامه بررسی این پرونده شهر تاریخ بابِل در عراق که در ۸۵ کیلومتری جنوب بغداد قرار دارد نیز به عنوان یک اثر فرهنگی به جمع میراث جهانی یونسکو اضافه شد. این محوطه جهانی شامل بقایای شهر بابل است که بین سال‌های ۶۲۶ تا ۵۳۹ قبل از میلاد مسیح پایتخت امپراتوری بزرگ بابِل نو بوده است که روستاها و مناطق کشاورزی هم‌اکنون آن را احاطه کرده است. بقای شهر باستانی بابِل، دیوارهای بیرونی و درونی شهر، دروازه‌ها، کاخ‌ها، معابد و… همگی گواهی بر وجود منحصر به فرد یکی از تأثیرگذارترین امپراتوری‌های کهن جهان می‌دهد. بابِل که محل حکمرانی بسیاری از پادشاهان از حمورابی تا نبوکدنزر بوده است، تجلی اوج دوران رونق و خلاقیت در امپراتوری بابِل نو است. ارتباط شهر با باغ‌های معلق به عنوان یکی از عجایب هفتگانه دنیای کهن، موجب شهرت هنری، مذهبی و فرهنگی آن در سطح جهانی شده است.

محوطه‌های کهن ریخته‌گری و ذوب فلزات «Ferous » در کشور بورکینافاسو، که قدمت برخی از آنها به قرن هشتم قبل از میلاد می‌رسد، پارک طبیعی «Vatnajökull» در ایسلند که شامل منطقه آتش‌فشانی به مساحت یک میلیون و ۴۴ هزار هکتار ست و ۱۴ درصد از مساحت کل کشور ایسلند را به خود اختصاص داده، سرزمین‌ها و آب‌های جنوبی فرانسه به عنوان بزرگترین مجمع‌الجزایر اقیانوس هند جنوبی و همچنین محوطه ترکیبی (فرهنگی-طبیعی) «Paratyand Ilha Grande» در کشور برزیل به عنوان یک منظر فرهنگی که شامل شهر تاریخی «پاراتی» یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ساحلی برزیل می‌شود، دیگر محوطه‌هایی است که اخیراً وارد فهرست میراث جهانی یونسکو شدند.

روز گذشته جنگل‌های هیرکانی در شمال ایران نیز به وارد فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یک اثر طبیعی شد تا بیست و چهارمین محوطه ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو باشد.

چهل و سومین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو از ۹ تا ۱۹ تیر در شهر باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز