خبرگزاری کار ایران

سعیدی در گفت‌وگو با ایلنا:

باید حساب و کتاب چهره‌‌هایی که از صفر به صد می‌رسند را داشت/ مسئولان صداوسیما فکر نکنند با حکم رهبری از خطا مصون هستند

asdasd
کد خبر : ۷۸۱۷۷۷

یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره رویکرد صداوسیما گفت: حکم مقام معظم رهبری دلالت بر این ندارد که سازمان صداوسیما از همه اشتباهات و خطاها مصونیت پیدا می‌کند.

محمد اسماعیل سعیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره ورود پول‌های مشکوک به سینما و سرمایه‌گذاری برخی از افراد در این وادی و پرونده قضایی برخی فیلم‌ها گفت: متاسفانه سینمای ما چارچوب دقیق و مشخصی ندارد و همین امر باعث شده است علیرغم کارهای خوبی که صورت گرفته اتفاقات نامبارکی در این حرفه رخ دهد. 

این عضو کمیسیون فرهنگی با بیان اینکه مهندسی و چارچوب هنری سینما در ابتدا باید مشخص شود بعد به دنبال تولید اثر باشیم،‌ اظهار داشت: باید یک نظارت دقیق روی تولید آثار سینمایی وجود داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: مشکل این‌جاست که ابتدا اجازه داده می‌شود فیلمی ساخته شود،‌ سرمایه‌گذاری صورت گیرد و پول‌های مشکوک و شبه‌ناک وارد سینما شود بعداً بنای برخورد را می‌گذارند، این کار بسیار غلط است.

نماینده مردم تبریز ادامه داد: یکی از روش‌های غلطی که مرسوم شده است این است که وسط اکران یک فیلم، جلوی نمایش آن را می‌گیرند.

وی یادآور شد: سوال این‌جاست این مسئول روز اول کجا بوده است که اجازه داده یک فیلم با ایراداتی تهیه شود، بعد اشکالات را مشاهده کردند و الان که سرمایه‌گذاری شده حیف است که اکران داده نشود!

سعیدی با اشاره به اینکه باید مراحل ساخت یک فیلم از ابتدا به طور کامل مورد نظارت قرار گیرد، گفت: بسیاری از معضلات از عدم نظارت دقیق و کافی  به وجود می‌آید.

وی افزود: مشکل بعدی این است که چارچوب مشخصی برای تولید یک اثر سینمایی نداریم شاخص‌هایی را مدنظر قرار می‌دهیم و بر منبای آن کار پیش می‌رود که معتقدم اگر قانون نیست بر اساس همین شاخص‌ها کارها انجام شود.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این روزها مراکز و دستگاه‌های مختلفی چه دولتی و چه غیردولتی احساس تکلیف می‌کنند وارد سینما شوند و یک فیلم تولید کنند،‌ حرفی هم نیست اما همه این‌ها باید از یک مجرای دقیق که متولی آن باید مشخص باشد بگذرند در غیر اینصورت ما مشکلاتی را در ادامه خواهیم داشت .

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که حال فضای کار در سینما وسیع است و نمی‌توان به طور دقیق روی پول‌های ورودی نظارت صورت گیرد،‌ چرا باید در رسانه ملی شاهد باشیم یک حامی‌مالی شبهه‌دار برای برنامه تلویزیونی تامین اعتبار کند، گفت: رسانه ملی باید در انتخاب حامی مالی بسیار دقت داشته باشد که از چه محلی تامین اعتبار می‌کند.

سعیدی تاکید کرد: بارها گفته‌ام حکم مقام معظم رهبری دلالت بر این ندارد که سازمان صداوسیما از همه اشتباهات و خطاها مصونیت پیدا می‌کند از سوی دیگر مدیرانش باید به این نکته توجه داشته باشند کاری انجام ندهند که به آن اعتماد و حکمی که رهبری به آنها داشته خدشه وارد شود.

وی گفت: بعضی از برنامه‌ها دارای شبهه بودند و بعضی از مسئولان و علما تذکراتی می‌دادند اما ظاهرا متولیان امر توجهی به این گوشزدها نداشتند و منتظر بود مقام معظم رهبری یک تشری بزند تا اقدام کنند.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مسئولان صداوسیما از خلاء داشتن مشاوران متخصص و امین رنج می‌برند، بیان کرد: بسیاری از مدیران سازمان بزرگی همچون رسانه ملی به مشورت گوش نمی‌دهند، ما در کمیسیون فرهنگی هرچقدر به این آقایان نکاتی را گوشزد می‌کنیم، از یک گوش می‌گیرند از گوش دیگر خارج می‌کنند. 

این عضو کمیسیون فرهنگی خاطرنشان کرد:‌ مسئولان صداوسیما کار را به جایی رساندند که مقام رهبری هشدارهای محکم و تذکرات شدید دادند، این امر نشان می‌دهد در این سازمان اتفاقاتی افتاده است.

وی با اشاره به اینکه صدا و سیما باید رویکردش را عوض کند، گفت: درست است منابع مالی صداوسیما محدود است و مشکلات مالی دارند اما بهتر است به جای این کارها در ساختارهایش نظری بیندازد و صرفه‌جویی پیش بگیرد.

سعیدی ادامه داد: ساختار رسانه ملی به طوری است که هزینه‌های سنگین دارد اما از سوی دیگر درآمدهایش محدود به آگهی‌ها و اعتبارات شده است و مسئولان آن ادعا می‌کنند که اعتبارات تخصیص داده نمی‌شود برای همین است که به آگهی و برنامه‌سازی می‌رویم که حامی مالی پشت سر آن قرار دارد.

وی خاطر نشان کرد: اما مسئولان صداوسیما این را درنظر نمی‌گیرند این تامین کننده‌های مالی با چه هدف و نیتی می‌آیند.

به گفته این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی مدیران و سیاست‌گذارن صداوسیما باید حامیان مالی را که قصد برنامه‌سازی در این سازمان را به طور دقیق بررسی و پایش کنند.

وی با بیان این که صداوسیما یک دانشگاه ملی است و هدفی برایش در نظر گرفته شده، اظهار داشت: در کشورهای دیگر شبکه‌های تلویزیونی برای سودآوری راه‌اندازی می‌شوند اما ما این‌جا برای بیان ایدئولوژی این سازمان را راه انداخته‌ایم و هدف خاصی را دنبال می‌کنیم. 

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی درباره حاشیه‌های ایجاد شده پیرامون رامبد جوان و برنامه «خندوانه» گفت: درکنار مشکلاتی که تا این‌جا گفته شد صداوسیما یک مشکل دیگر هم دارد که ما بارها آن را بیان کردیم و گوش کسی هم شنوا نبود. بارها عنوان کردیم هنگامی که چهره‌سازی در این سازمان صورت می‌گیرد و فردی که تا دیروز ماهی یک میلیون درآمد داشت و امروز ماهی چندمیلیارد درآمد دارد از صفر به صد رسیده و به قول معروف ارزش افزوده پیدا کرده باید حساب و کتاب پس دهد.

وی ادامه داد:‌ به طور مثال سازمان امور مالیاتی برای تولیدکننده می‌گوید باید ۹ درصد مالیات  بر ارزش افزوده بدهد، یا یک باشگاه ورزشی به وزرشکار می‌گوید من بر روی تو سرمایه‌گذاری کردم و ارزش افزوده پیدا کردی و اجازه نمی‌دهد سر خود با تیم دیگری قرار ببندد؛ اما در  صداوسیما چنین نیست.

سعیدی تاکید کرد: سازمان صداوسیما  چهره می‌سازد که به مردم درس اخلاق دهد اما روز دیگر از جای دیگر سر و صدایش درمی‌آید که این درست نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز