خبرگزاری کار ایران

بقایایی از شهر گمشده کهنه گوراب شناسایی شد

asdasd
کد خبر : ۷۷۹۹۰۰

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: بررسی‌های فشرده و گمانه‌زنی در محوطه باستانی کهنه گوراب منجر به کشف بقایایی از شهر گمشده کهنه گوراب شد.

به گزارش ایلنا، گمانه‌زنی باستان شناسی در منطقه با مجوز پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به سرپرستی سولماز رئوف منجر به شناسایی شهر گمشده کهنه گوراب شد. 

امیر انتخابی (مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان) افزود: در متون دوران اسلامی از جمله سیدظهیرالدین مرعشی از منطقه کهنه گوراب به عنوان بخشی از شهر تاریخی تمیجان، در زمان حکومت منطقه‌ای آل کیا یاد شده است. سیاحان زیادی از جمله رابینو و خودزکو که در دوره قاجار از گیلان بازدید کردند به اهمیت این شهر اشاره کردند.

او ادامه داد: هئیت باستان‌شناسی مشغول به کار در این محوطه بر این باورند که به احتمال زیاد این محوطه قابل تطبیق با کهنه گوراب ذکر شده در متون تاریخی است. این محوطه، بسیار گسترده با مساحتی بیش از ۵۰ هکتار که بخشی از آن در زیر خانه‌های روستاهای کهنه گوراب، لگموج، شکرپس، پیش بیجار و استاد کلایه قرار دارد و بخش دیگر آن نیز امروزه به دلیل وجود زمین‌های کشت برنج تخریب شده است. تا کنون بیش از ۱۵ گمانه برای آشکار شدن حریم این محوطه باستانی زده شده که همچنان به دلیل گستردگی محوطه، کار ادامه دارد. بر اساس اطلاعات بدست آمده از بررسی سطحی و گمانه‌های حاصل از فعالیت هئیت باستان‌شناسی کهنه گوراب، شواهد استقراری از دوران اوایل اسلامی قابل شناسایی است. این محوطه یکی از شاخص‌ترین محوطه‌های اسلامی شرق گیلان است؛ وجود بقعه‌های مربوط به خاندان آل کیا، قبرستان‌ها، حمام‌ها، خانه‌ها و درختان قدیمی در اطراف این محوطه همگی حاکی از اهمیت این محوطه است. 

در پایان امیرانتخابی گفت: امید است با تداوم این پژوهش‌ها در فصول آینده نقاط تاریک این دوران آشکار گردد. کهنه گوراب تحت عنوان محوطه لگموج A  و B  در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز