خبرگزاری کار ایران

کارگر خبر داد؛

راه‌اندازی ۲۰۸ موزه در کشور در دولت تدبیر و امید

asdasd
کد خبر : ۷۷۸۷۰۶

مدیرکل موزه‌های کشور گفت: دولت تدبیر و امید در کمتر از هشت سال ۲۰۸ موزه در کشور راه‌اندازی کرده است.

به گزارش ایلنا، محمدرضا کارگر امروز پنجشنبه در نشست معاونان میراث فرهنگی ادارات کل میراث فرهنگی استان‌ها در سرعین افزود: از سال ۵۷ تا ۹۲ در مجموع ۴۲۹ موزه در کشور فعالیت می‌کرد. قبل از انقلاب نیز از سال ۱۳۱۳ که اولین موزه کشور ایجاد شد تا سال ۵۷ تنها ۴۳ موزه در کشور فعال بود. سال گذشته روزانه ۸ موزه در کشور راه‌اندازی شده و در سه سال اخیر اداره کل موزه‌ها به‌واسطه ارتقا کمی و کیفی فعالیت موزه‌ها رتبه برتر را کسب کرده است.

او با بیان اینکه این اداره کل ایجاد روزانه یک موزه در کشور را هدف‌گذاری کرده، افزود: برای اجرای این مهم لازم است استان‌ها مشارکت جدی داشته و مشارکت مجموعه‌داران و بخش خصوصی را جلب کنند.

مدیرکل موزه‌های کشور با بیان اینکه مجوز ایجاد موزه در یک هفته صادر می‌شود، تشریح کرد: موزه هر قدر هم کوچک باشد به اندازه یک موزه بزرگ جایگاه حقوقی دارد و لازم است دست بخش خصوصی برای راه‌اندازی موزه باز گذاشته شود. موزه‌های دولتی نیز برای خروج از کسالت و رخوت باید فعالیت رویداد محور داشته و نمایشگاه، گالری و رویدادهای فرهنگی برای افزایش بازدید در کنار موزه دایر کنند.

او با بیان اینکه موزه‌ها فرصتی برای گفتمان فرهنگی فراهم می‌سازند، افزود: هیچ نهادی به اندازه موزه نمی‌تواند فرصت قضاوت صحیح از گذشته را فراهم سازد و موزه‌ها می‌تواند با صیانت از آثار گذشتگان اندیشه آن‌ها را تبیین کند.

مدیرکل موزه‌های کشور با بیان اینکه بسیاری از آثار تاریخی در حال از بین رفتن است و تعدادی نیز از کشور خارج می‌شود، گفت: در چنین شرایطی موزه‌ها می‌توانند در حفظ آثار کمک حال ما باشند.

کارگر به ضرورت جلب مشارکت نسل جوان و آگاهی بخشی به آن‌ها اشاره کرد و افزود: لازم است نظام موزه‌داری کشور را تعالی بخشید و نسبت به توسعه موزه‌ها به واسطه رسالت عمیقی که دارند اقدام کرد.

به گفته وی، هر موزه می‌تواند در معرفی برندهای فرهنگی و اقتصادی مناطق مشارکت کند و حتی موزه‌ها می‌تواند در روستاها دایر شود.

مدیرکل موزه‌های کشور به ضرورت مشارکت شهرداری‌ها در راه‌اندازی موزه تاکید کرد و گفت: شهرداری‌ها می‌توانند از طریق موزه‌ها نسبت به جذب گردشگر اقدام کنند.

اوهمچنین به راه‌اندازی ستاد بحران در امور موزه‌های کشور اشاره کرد و افزود: نبود چنین تشکلی موجب شده در شرایط بحرانی در صیانت و حفظ اشیا با مشکل مواجه شویم.

کارگر خواستار شناسایی بحران‌های حوزه میراث فرهنگی شد و تاکید کرد: همچنین راه‌اندازی مخازن امن برای شرایط بحرانی در دستور کار است تا اشیا خاص در شرایط بحرانی به این مخازن انتقال یابد. این مخازن نه با سیل و نه زلزله مخدوش نمی‌شود.

مدیرکل موزه‌های کشور تصریح کرد: وضعیت موزه‌ها رضایت بخش است و خوشبختانه در حفظ آثار شرایط بحرانی نداریم و نرم افزار «جام» با هدف ساماندهی اشیا به عنوان بزرگ‌ترین نرم‌افزار کشور شکل گرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز