خبرگزاری کار ایران

تهیه‌کننده برنامه هزار راه نرفته مطرح کرد؛

زوج اینستاگرامی حاشیه‌ساز همه جوره چک و کنترل شده بودند/ در برابر افرادی که تعهداتشان را زیر پا می‌گذارند، هیچ کاری نمی‌توان کرد/ به ما انتقاد می‌شود که از متون روانشناسی غربی استفاده می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۷۷۸۵۱۰

ناهید ‌السادات شریفی با بیان اینکه هزار راه برای حل مشکلات وجود دارد که ما هنوز نرفته‌ایم، گفت: آدم‌های موفق ثابت می‌کنند که می‌توانند خودشان مشکلاتشان را حل کنند.

ناهید ‌السادات شریفی(تهیه‌کننده برنامه هزار راه نرفته) درباره این برنامه و شرایط کار در صداوسیما به خبرنگار ایلنا گفت: شرایط حاضر، قطعا با شرایط ۱۰ سال قبلی که من برنامه می‌ساختم، تفاوت‌هایی زیادی کرده و این موضوع تنها مختص به تلویزیون نیست. به نظر می‌رسد که همه در هر عرصه‌ای که فعالیت می‌کنند، بیشتر زیر ذره‌بین‌‌هایی قرار می‌گیرند که ممکن است تنها جزئیاتی باشد که آدم‌ها را از متن دور می‌کند. این موضوع تنها مختص به برنامه‌سازی در تلویزیون نیست. از این بابت فضای مجازی همه چیز را زیر ذره‌بین‌هایی می‌برد که لزوما هم مثبت نیست و البته از جهاتی هم مثبت است، به هر حال من هم حتما همچون هر برنامه‌سازی تحت تاثیر این موضوعات قرار می‌گیرم.

وی با اشاره به حاشیه‌های حضور زوج اینستاگرامی در یکی از برنامه‌ها ادامه داد: بعد از ۱۰ سال بازگشت به تلویزیون نسبت به واکنش‌های فضای مجازی شناخت نداشتم که شاید دلیل آن این بود که به شخصه خیلی اهل این فضا نبوده و نیستم. به همین جهت از اتفاقی که در یکی از برنامه‌ها در فضای مجازی افتاد، غافلگیر شدم. منتها اینکه فکر کنم در روند کاری بی‌توجهی کرده‌ام، که سبب وقوع چنین اتفاقی شده، باید بگویم نه، واقعا به این صورت نبود. چراکه ما در دعوت از آن زوج همه موارد را بررسی کرده و حتی صفحات مجازی آن افراد را هم کنترل کرده بودیم ولی تغییرات ناگهانی آدم‌ها و اینکه چگونه از شرایط استفاده می‌کنند، واقعا تحت کنترل هیچکس نیست.

این تهیه‌کننده افزود: همانطور که در آن برنامه خاص اتفاق افتاد و دیدید، همه به این صورت مورد توجهات نامطلوبی قرار می‌گیرند که چرا این اتفاق افتاد و بر این اساس اتهاماتی را به هم وارد می‌کنند. به این ترتیب من هم مجبورم در برنامه احتیاط‌هایی را انجام دهم که البته اسم آن را سانسور نمی‌گذارم. احتیاط می‌کنم که قرار است چه اتفاقی بیفتد و چه واکنش‌هایی، اگرچه اجتناب‌ناپذیر در پی خواهد داشت.

شریفی همچنین درباره چگونگی حضور زوج اینستاگرامی در برنامه هزار راه نرفته که حواشی بسیاری را ایجاد کرد، توضیح داد: این افراد را مجتمع قضایی خانواده به ما معرفی کرد. البته این موضوع تنها مختص به این زوج نبود و زوج‌هایی که برای طلاق به آنجا مراجعه کرده بودند و به نوعی قصد جدایی داشتند ولی با مشاوره خانواده آنجا به زندگی برگشته بودند و مدتی از زندگی مطلوب آنها می‌گذشت، معرفی شده بودند. البته لازم است بگویم که آن زوج حتی به دادگاه خانواده تعهد کتبی داده بودند که وارد فضای مجازی نشوند چراکه مشکل اصلی آنها روابط نامطلوب و فعالیت زیاد در آن فضا بود و به نوعی تعهد داده بودند که از فضای مجازی استفاده نکنند تا بتوانند به زندگی عادی برگردند.

وی ادامه داد: زمانی که به ما هم مراجعه کردند، هیچ صفحه‌ مجازی نداشتند و تا دی ماه نیز هیچ صفحه‌ای از آنها وجود نداشت. برنامه ما با این زوج مرداد ماه ضبط شده بود و اولین پست این دوستان ۱۳‌ام دی ماه بود که آن هم به صورت خصوصی منتشر شده است. اما بعد از اینکه برنامه پخش شد، آن فضا به آن صورت که دیدید ایجاد شد. یعنی وقتی بررسی می‌شود؛ می‌بینیم که همه جوره از سمت ما مهمان‌ها چک و کنترل شده بودند و حتی تعهد هم داده بوند. طوری که حتی ما پیگیری کردیم که ببینیم آیا تعهد آنها قابل پیگیری هستند؛ که گفتند آدم‌ها امروز تعهد می‌دهند که این کار را انجام ندهند و فردا انجام می‌دهند و هیچکس هم نمی‌تواند کاری به آنها داشته باشد. حتی پلیس فتا هم گفت که در این رابطه هیچ‌کاری نمی‌توان انجام داد.

تهیه‌کننده برنامه هزار راه نرفته در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره نگرش مخالف و گاردی که از سوی برخی از مردم نسبت به برنامه‌های اخلاق محور تلویزیون وجود دارد، بیان کرد: واقعا هیچ واکنشی نداشتم نسبت به اینکه در برنامه چگونه برخورد کردیم. حال شاید برخی از افرادی که خیلی به نظر خودشان دیندار‌تر بودند، انتقاد کردند که شما از متون روانشناسی غربی استفاده می‌کنید ولی من معتقدم که ما هیچ چیزی نگفتیم که بارقه دینی در آن نباشد. البته این موضوع را باید بگویم که الگوی خانوادگی درست در همه جای عالم یک قاعده دارد و تعهد، مسئولیت پذیری، گذشت، راه آمدن با یکدیگر، احترام و ادب از جمله موارد آن به شمار می‌آید. به نوعی اینها چیزی نیست که تنها مختص به فرهنگ ایرانی، اسلامی یا فرهنگ غربی اروپایی باشد. این موارد در همه جای عالم پسندیده هستند و تایید شده‌اند.

وی افزود: آن چیزی که در برنامه هزار راه نرفته به صورت پیام داده می‌شود، این بوده که ما در این رابطه پیام‌های دینی بسیاری در نگاه اسلامی داریم که موضوعات اشاره شده را تایید می‌کند و  می‌تواند الگو‌ها و فکت‌هایی که در رابطه با مطالعات خارج از ایران صورت گرفته را نیز تایید کند. به نوعی چیزی که ما در برنامه می‌گوییم اصول اخلاقی و انسانی بوده که در سرتاسر دنیا پذیرفته شده است. تعهد، وفاداری، مسئولیت پذیری، گذشت، انعطاف، اخلاق، احترام و ادب، چیزهایی نیست که صرفا فقط در فرهنگ ما باشد. ولی آموزه‌های دینی ما نیز به این ماجرا خیلی کمک کرده و به نظرم با نگاه به فضای علمی، متوجه می‌شوید که انگار قبلا در برهه‌ای از زمان ابعاد دینی ما این موارد را سال‌ها قبل گفته و اکنون به زبان دیگری در دنیای غرب و متون ادبی غیر ایرانی گفته می‌شود.

شریفی در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: خیلی دوست دارم که مردم درباره سری جدید «هزار راه نرفته» از خودشان بازخورد نشان دهند. مجموعه جدید تغییرات زیادی کرده که در آن کاملا اهداف علمی و اجتماعی نهفته است. مثل بخشی که در آن دخترها و پسرها در مورد انتخاب همسر صحبت می‌کنند و موضوعاتی بیان شده، که بر این اساس وقتی با هم صحبت می‌کنند، بیشتر با واقعیت زندگی آشنا می‌شوند یا وقت‌های دیگری که از خانواده‌های موفق دعوت کردیم که خودشان به ما نشان دادند که می‌توان مسائل و مشکلات را حل کرد. خیلی دوست دارم که مردم بدانند، خودشان می‌توانند مسائلشان را حل کنند و از دیگران می‌توانند به عنوان چراغ راه استفاده کنند و خودشان تصمیم‌گیرنده هستند. به نوعی باید فکر کنند، چراکه قطعا هزار راهی وجود دارد که ما نرفته‌ایم و می‌توانیم آنها را انتخاب کنیم و برویم.

زوج اینستاگرامی حاشیه‌ساز همه جوره چک و کنترل شده بودند/ در برابر افرادی که تعهداتشان را زیر پا می‌گذارند، هیچ کاری نمی‌توان کرد/ به ما انتقاد می‌شود که از متون روانشناسی غربی استفاده می‌کنیم

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز