خبرگزاری کار ایران

طالبیان خبر داد:

ارسال 5 اثر از استان‌های کشور برای ثبت ملی در یونسکو/ قابلیت جهانی کوه سبلان برای ثبت

asdasd
کد خبر : ۷۷۸۴۵۴

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: پنج اثر از استان‌های کشور برای ثبت ملی یونسکو ارسال شده است.

به گزارش ایلنا، محمد حسین طالبیان در جلسه شورای ثبت میراث ناملموس کشور که در شهرستان سرعین اردبیل برگزار شد با اشاره به ارسال پنج اثر از استان‌های کشور برای ثبت ملی یونسکو اظهار کرد: ثبت میراث طبیعی از سختی ویژه‌ای برخوردار است و با توجه به اینکه سهمیه سالانه کشور در یونسکو یک اثر است، ضروری است استان‌ها در معرفی آثار طبیعی با دقت و اهتمام ویژه اقدام کنند.

وی با بیان اینکه از جمله آثار با قابلیت ثبت جهانی کوه سبلان در استان اردبیل است، افزود: سبلان به‌عنوان اثر طبیعی فرهنگی قابلیت ثبت جهانی را دارد که ضروری است مطالعات پرونده آن تکمیل شود.در ثبت جهانی آثار مهم، طی کردن فرایند صحیح ثبت جهانی است و خوشبختانه اقبال استان‌ها برای ثبت با افزایش همراه است.

معاون میراث فرهنگی کشور تاکید کرد: در سال‌های اخیر میراث فرهنگی اهمیت ویژه‌ای در کشورها به خود گرفته و به موضوعی حیثیتی تبدیل شده است به همین دلیل انتظار ما از استان‌ها، ثبت ملی و جهانی آثار خود است.

وی خواستار مشارکت دستگاه‌های اجرایی و استانداران در ثبت ملی و جهانی آثار شد و افزود: همچنین لازم است موضوع حریم مورد توجه قرار بگیرد چراکه در تعیین حریم با مشکل مواجه هستیم.

طالبیان از تدوین کتاب میراث ناملموس کشور خبر داد و گفت: به ویژه در ثبت میراث ناملموس آثاری که مشترک در بین مناطق و استان‌ها است مورد توجه و حائز اهمیت است به‌طور مثال؛ عزاداری ابا عبدالله الحسین(ع) به دلیل اشتراکات بین استانی این مراسم باید مطالعات برای ثبت ملی انجام شود.

معاون میراث فرهنگی کشور تاکید کرد: در خصوص ثبت مراسم اربعین نیز رایزنی‌هایی با مسؤولان کشور عراق انجام شده و با اخذ رضایت از آن‌ها لازم است تیم عملیاتی در کمترین زمان تشکیل و عملیات ثبت آغاز شود.

طالبیان همچنین در خصوص میزبانی استان اردبیل جهت برگزاری سالانه شورای ثبت میراث ناملموس نیز تصریح کرد: هر استانی بیش از 50 اثر ثبتی دارد می‌تواند میزبان این رویداد باشد و در صورتی که میزبانی اردبیل در فصل تابستانی عملیاتی شود لازم است میزبان سایر فصول نیز مشخص شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز