خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل باغ کتاب تهران مطرح کرد:

مخالف نمایش‌های لاکچری هستیم اما مدیریت پردیس سینمایی با ما نیست/ بابت پارکینگ پول نمی‌گیریم/ ترجیح‌مان این نیست که تنها با یک گروه کار کنیم

asdasd
کد خبر : ۷۷۷۸۱۸

مدیرعامل باغ کتاب تهران با بیان اینکه تا دو ماه آینده پردیس تئاتر این مجموعه افتتاح می‌شود، گفت: ما مخالف نمایش‌های لاکچری هستیم با این‌حال مدیریت پردیس سینمایی مجموعه برعهده بخش خصوصی بوده و نمایش حاضر در آن نیز بر اساس مدیریت بخش خصوصی انتخاب شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری مهدی رمضانی (نایب‌رئیس هیات مدیره) و محسن جلالی فراهانی (مدیرعامل باغ کتاب تهران) در سالن کنفرانس این مجموعه برگزار شد.

مهدی رمضانی (نایب رییس هیات مدیره باغ کتاب) در ابتدای این نشست، اظهار داشت: به لحاظ محتوایی و‌ برنامه‌ریزی، باغ کتاب تهران یکی از پایگاه‌های در خدمت انقلاب بوده، اما ما رویکرد سیاسی نسبت به جریانی نداریم و درِ باغ کتاب به روی همگان باز است. همچنین باید بگویم که اصناف مختلف نشر در باغ کتاب حضور دارند و ما به دنبال رقابت با هیچ صنفی نیستیم.

محسن جلالی (مدیرعامل باغ کتاب) نیز در ادامه اظهار داشت: لازم است توضیح دهم که تنها ۱۰ درصد از باغ کتاب به فروش کتاب اختصاص دارد. همچنین به نوعی عملا شاخص عدالت بین ناشران رعایت شده و ما برای ناشرین مختلف ویترین ایجاد کرده‌ایم. ترجیح ما این نیست که تنها با یک گروه کار کنیم و در باغ کتاب به روی همه باز است.

وی در ادامه درباره بخش کالبدی باغ کتاب نیز بیان کرد: از ابتدای تأسیس باغ کتاب قرار بود که در سه بلوک، سه مرکز علم داشته باشیم. باغ علم کودک و باغ علم نوجوانان در سال‌های اولیه افتتاح شد. با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی از اواخر آذرماه سال گذشته کار ساخت مجموعه جدید باغ علم با عنوان «سرزمین فکربازی‌ها» شروع شد که فروردین امسال افتتاح شده و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است. به نوعی این بخش با مبانی روانشناسی ساخته شده و کودکان در حین بازی و سرگرمی می‌توانند آموزش ببینند. همچنین تا دو ماه آینده پردیس تئاتر باغ کتاب افتتاح می‌شود. این پردیس شامل سالن‌های  ۱۰۰ و ۲۵۰ نفره است که سالن تمرین، پلاتو، استودیو ضبط صدا و‌ موسیقی و ... را شامل خواهد شد.

جلالی افزود: علاوه بر این موارد، استفاده از فضاهایی در باغ کتاب به عنوان میزهای پژوهش برای دانشجویان و محققان و لمکده‌ها برای استراحت خانواده‌ها از دیگر فعالیت‌های توسعه کالبدی باغ کتاب به شمار می‌آید.

وی در ادامه با اشاره به محل قرارگیری باغ کتاب تهران عنوان کرد: باغ کتاب در نیمه شمالی تهران قرار گرفته و این شائبه را ایجاد می‌کند که تنها محلی برای کسانی است که در بالای شهر زندگی می‌کنند یا امکانات اقتصادی بهتری دارند. اما پایش‌های باغ کتاب این موضوع را نشان نمی‌دهد و براساس پایش‌های ما افراد مختلف با گرایش‌ها و درآمدهای مختلف و از مناطق جنوبی به باغ کتاب می‌آیند. بر اساس شاخص عدالت ترجیحی نداریم با گروه خاص کار کنیم. باغ کتاب با سرمایه عمومی و مردم ساخته شده و ما تا جای ممکن سعی کرده‌ایم هزینه‌ها را کاهش بدهیم تا همه افراد بتوانند از این مکان استفاده کنند.

جلالی در ادامه با اشاره به اردوهای دانش‌آموزی اظهار داشت: ما برای این‌که همه دانش‌آموزان بتوانند از امکانات باغ کتاب استفاده کنند اردوهایی را برای دانش‌آموزان مناطق جنوبی در نظر گرفته‌ایم و هزینه حمل و نقل و آوردن این دانش‌آموزان از مناطق جنوبی با توافقی که با بنیاد علوی انجام شده تقبل می‌شود و ما به صورت رایگان در مراکز علم پذیرای آن‌ها هستیم. یعنی بر اساس این تفاهم‌نامه پیش‌بینی می‌شود که تا ۱۰ هزار کودک از حاشیه‌های کشور برای بازدید از باغ کتاب به تهران بیایند.

مدیرعامل باغ کتاب همچنین بیان کرد: امسال همزمان با سومین سال تاسیس باغ کتاب، اولین مدرسه باغ کتاب را خواهیم داشت که از ۱۶ تیر تا ۱ شهریور ماه به مدت ۱ ماه و نیم برگزار می‌شود و والدین متقاضیان می‌توانند از ساعت ۹ تا ۱۴ برای ثبت‌نام فرزند خود مراجعه کنند. بر این اساس بخش آموزشی باغ کتاب فعالیت‌های خود را طی هفته‌های آینده آغاز می‌کند و دوره‌های آموزشی متنوعی برای دانش‌آموزان و مراجعه‌کنندگان در نظر گرفته شده است. همچنین برنامه‌های فرهنگی و هنری متناسب برای بچه‌ها و مخاطبان در نظر گرفته‌ایم که از جمله آنها می‌توان به عصرانه‌های پنجشنبه و چهارشنبه‌های تهران، کانون فیلم و گپ اشاره کرد.

وی ادامه داد: هفته آینده همزمان با تاسیس باغ کتاب تمام محصولات حاضر در این مجموعه با تخفیف ۴ تا ۴۴ درصدی ارائه می‌شود.

جلالی در پاسخ به این موضوع که باغ کتاب تاکنون چه فعالیت‌هایی برای کودکان حاشیه‌نشین که درآمد پایینی دارند، انجام داده است، گفت: باغ کتاب برای همه است و تا زمانی که مراجعه‌کنندگان از خدمات باغ کتاب استفاده نکنند، پولی پرداخت نخواهند کرد و بازدید از آن رایگان است. البته تا چند وقت قبل شرکت نوسازی تپه‌های عباس‌آباد از مراجعه‌کنندگان پول پارکینگ دریافت می‌کرد که این موضوع هیچ ربطی به ما نداشت. از اول تیرماه قرار شد گیت‌های پارکینگ برداشته شود، بنابراین پولی برای پارکینگ پرداخت نخواهد شد.

وی ادامه داد: هیچ جایی در ایران خدماتش رایگان نیست که باغ کتاب بخواهد خدماتش را به صورت رایگان در اختیار مراجعه‌کنندگان قرار دهد. گذشته از این تأمین حقوق نیروی انسانی برای باغ کتاب عدد بزرگی است. ما از طریق اردوهای دانش‌آموزی مدارس دولتی به واسطه نیم‌بها بودن عملاً عایدی نداریم و سعی کرده‌ایم هزینه‌هایمان را به صورت حداقلی تأمین کنیم و به خاطر خدمات عمومی از مردم پول نگیریم.

جلالی در ادامه بیان کرد: خروجی باغ کتاب متناسب با سرمایه‌گذاری در این بخش نبوده و نگاه ما به حوزه فرهنگ، نگاه اقتصادی نیست. هرچند موافق رایگان بودن خدمات فرهنگی نیستیم و هزینه‌ای حداقلی باید در این زمینه داده شود. اما به اندازه بضاعت‌مان در باغ کتاب خدمات ارائه می‌دهیم. آقای اوحدی (رئیس سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران) نیز تأکید دارند که باغ کتاب محل لاکچری نشود.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چطور با توجه به اینکه باغ کتاب مخالف لاکچری شدن بوده، قرار است در آن نمایشی با قیمت نزدیک به ۱۰۰ هزار تومان اجرا شود، گفت: آقای اوحدی هم در مخالفت جدی از تئاترهای لاکچری اعلام کردند و ما هم مخالف این موضوع هستیم اما این تئاتر در پردیس سینمایی اجرا خواهد شد که مدیریت آن در اختیار بخش خصوصی بوده و تحت نظارت ما نیست.

مدیرعامل باغ کتاب افزود: در ادامه پردیس تئاتر تهران کار خود را آغاز کرده و می‌بینید که سیاست ما در مدیریت نمایش‌هایی که در آنجا به صحنه می‌روند به چه صورت است و بر چه اساسی کارها را انتخاب می‌کنیم.

جلالی همچنین درباره ورودی‌ای که در محل ورود به باغ کتاب تهران حتی از راننده‌های آژانس‌ها گرفته می‌شود، گفت: گیت پرداخت هزینه از اول تیرماه به طور کامل برداشته شده و دیگر کسی برای ورود به باغ کتاب تهران پولی پرداخت نمی‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز