خبرگزاری کار ایران

برگزاری کارگاه آموزش آینه کاری فرصتی برای ساخت تاریخ

asdasd
کد خبر : ۷۷۷۳۹۳

مرکز معماری اسلامی برای حفظ و پاسداشت هنرهای از دست رفته، کارگاه آموزشی هنر آینه کاری را برگزار خواهد کرد.

به گزارش ایلنا، کارگاه آموزش آینه کاری در معماری ایران به همت مرکز معماری اسلامی حوزه هنری طی دوره‌ای ۱۰۰ ساعته برگزار می‌شود.

در این کارگاه ۲۰ جلسه‌ای که به سرپرستی استاد سیاوش طرزی برگزار می‌شود به سبک شناسی هنرآینه کاری در دوره‌های تاریخی، انجام خوشنویسی و خط شناسی، طراحی ساده نقش‌های اسلیمی، طراحی مقدماتی طرح‌های تذهیب، تشعیر و ترصیح، طراحی حاشیه (حاشیه سازی)، پیاده کردن طرح روی بوم و آینه، اندازه‌گیری و کشوگیری و جام کش کردن، بوم سازی (زیر سازی با گچ و شیشه)، ترسیم و اجرای آینه‌بری با انواع نقوش هندسی، گره، گل و مرغ، آینه چسباندن روی گچ و شیشه وآشنایی با نحوه چسباندن روی مواد مختلف پرداخته خواهد شد.

هنرآینه کاری یکی از شاخه‌های هنرهای تزیینی ایران است و از ابتکارهای ویژهٔ هنرمندان ایرانی به‌شمار می‌آید و در دوره ساسانیان رایج بوده‌است. از آیینه کاری‌های بجا مانده می‌توان بنای دیوانخانهٔ شاه طهماسب صفوی در قزوین یا کاخ گلستان در دوره قاجار  نام برد.

آب و آینه در فرهنگ ایرانیان نماد پاکی و روشنایی، راستگویی و صفا بوده‌اند و به احتمال زیاد کاربرد آن در معماری نیز همین معنا را دارد. علاوه بر این ریشه‌های اقتصادی آینه‌کاری را نباید فراموش کرد. در سده ۱۰هجری قمری آینه از اروپا به ویژه از ونیز به ایران وارد می‌شد و بخشی از این آینه‌ها هنگام جابه‌جایی در راه می‌شکست. هنرمندان ایرانی برای بهره‌گیری از قطعات شکسته راهی ابتکاری یافتند و از آن‌ها برای آینه‌کاری استفاده کردند و آینه‌کاری ظاهراً با کاربرد آن‌ها آغاز شد. آینه کاری در آغاز با نصب جام‌های یکپارچه آینه بر بدنه بنا شروع شد. نه تنها درون بنا بلکه دیوارهای ستون‌دار عصر صفوی و قاجار نیز با آینه‌های بزرگ تزیین شداند.

مرکز معماری اسلامی برای حفظ و پاسداشت هنرهای از دست رفته این کارگاه آموزشی را در ۲ مرداد ماه به مدرسی سیاوش طرزی از استادکاران بنام هنر آینه کاری برگزار خواهد کرد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای  برای ثبت‌نام می‌توانند به آدرس اینترنتی http://www.maktabemehr.ir/ و  برای کسب اطلاعات بیشتر به ادمین مرکز معماری اسلامی به آدرس @irac_admin مراجعه نمایند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز