خبرگزاری کار ایران

در هفته فرهنگی نوردیک مطرح شد؛

فرهنگ و هنر می‌تواند روشنایی صلح را جایگزین سیاهی جنگ سازد

asdasd
کد خبر : ۷۷۶۳۱۵

«هفته فرهنگی نوردیک» در خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

به گزارش ایلنا، مراسم افتتاحیه «هفته فرهنگی نوردیک» جمعه ۳۱ خرداد در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد و نمایشگاه‌های این هفته فرهنگی نیز در گالری‌های خانه هنرمندان آغاز به کار کرد.

صلح، ادامه فرهنگ و هنر است

مجید رجبی معمار به عنوان اولین سخنران این مراسم، به روابط فرهنگی میان کشورها پرداخت و گفت: یکی از مهم‌ترین روابطی که میان کشورها از دیرباز تاکنون وجود داشته، در زمینه مسائل فرهنگی بوده است. برخلاف تصور رایج که بیشتر روابط سیاسی میان کشورها را ملاک همکاری و مراوده در نظر می‌گیرند، این روابط فرهنگی است که پایه‌های دوستی و نزدیکی میان نه فقط دولت‌ها، بلکه ملت‌ها را قوام می‌بخشد. در تاریخ مثال‌های زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد، کشورها چگونه به واسطه فعالیت‌های فرهنگی و هنری به یکدیگر نزدیک شده‌اند و با یکدیگر پیمان دوستی بسته‌اند.

وی ادامه داد: جمله‌ای منسوب به نیکولو ماکیاولی فیلسوف برجسته ایتالیایی قرن ۱۵ وجود دارد که می‌گوید: «جنگ ادامه سیاست است». این جمله ماکیاولی در عرصه سیاست را می‌توان با آغشتن به مواد فرهنگ و هنر یک بار دیگر از نو بازنویسی کرد و گفت: «صلح، ادامه فرهنگ و هنر است»؛ فرهنگ و هنر می‌تواند با افسون خود، روشنایی صلح را جایگزین سیاهی جنگ سازد، و ما امروز به راستی در این کره خاکی از شمال تا جنوب، از شرق تا غرب به چه چیزی بیشتر از روشنایی صلح نیاز داریم؟ صلحی که می‌تواند انسان‌ها را با هر رنگ، نژاد، دین و زبانی به یکدیگر نزدیک سازد و به زندگی در این کره خاکی زیبایی ببخشد.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران افزود: ایرانیان با پیشینه تمدنی خود همواره از برقراری روابط فرهنگی با کشورها و ملت‌های دیگر استقبال کرده‌اند و در آینده نیز به یقین غیر از این نخواهد بود؛ چراکه فرهنگ و هنر این سرزمین از دیرباز همواره با دوستی بالیده است و در ارج نهادن دیگری هیچگاه پا پس نکشیده است. در دنیای امروز ما بیش از پیش به توسعه‌ی روابط فرهنگی نیاز داریم و ایران نیز از اهمیت این موضوع به خوبی آگاه است و همواره تلاش کرده است که روابط فرهنگی خود را با کشورها و ملت‌های دیگر افزایش دهد.

رجبی معمار ادامه داد: در همین راستا خانه هنرمندان ایران نیز به عنوان یک مجموعه فرهنگی و هنری برجسته‌ی کشور که برآمده از خواست و اجماع تمامی اصناف و رشته‌های هنری است، وظیفه خود می‌داند به تلاش خود در بهبود و گسترش روابط فرهنگی با کشورهای دیگر ادامه دهد. در سال‌های اخیر نیز به لطف پروردگار و همکاری جامعه هنری و مسئولان فرهنگی و هنری کشور، این مهم به خوبی انجام شده و گام‌های ارزشمندی در این مسیر برداشته شده است. امیدوارم برگزاری هفته‌های فرهنگی، هم‌چون هفته فرهنگی نوردیک با حضور کشورهای هنردوست؛ نروژ، دانمارک، فنلاند و سوئد در خانه هنرمندان ایران زمینه‌ای فراهم سازد تا نه فقط هنرمندان بلکه مردمان کشورهای‌مان نیز با فرهنگ و هنر یکدیگر آشنا شوند و از زیبایی‌های عالم فرهنگ و هنر لذت ببرند.

تبادل فرهنگی؛ سازنده پل‌های فهم و درک میان مردمان

پس از آن دانی عنان (سفیر دانمارک در ایران)، گفت: برنامه‌ای متنوع ترتیب داده‌ایم که شما را با آثاری از مجموعه هنرهای متنوع فرهنگی و زندگی کشورهای شمالی اروپا آشنا سازیم. کشورهای نوردیک بر پایه ایده‌ها و ارزش‌های مشترکی چون شفافیت، اعتماد، نوآوری، پایداری و برابری انسان‌ها بنا شده‌اند. علاوه براینکه از لحاظ جغرافیایی در یک منطقه قرار داریم، ما کشورهای نوردیک به‌واسطه تاریخ، شیوه‌های زندگی، زبان و ساختارهای اجتماعی به هم وابسته‌ایم؛ در بسیاری از زمینه‌ها با هم همکاری می‌کنیم و هم‌عقیده‌ایم. فرهنگ یکی از زمینه‌هایی است که کشورهای شمالی اروپا همکاری طولانی مدتی داشته‌اند. هدف ما دعوت، ایجاد انگیزه و گفتگو است. در دنیایی که مدام در حال تغییر است، تبادل فرهنگ می‌تواند پل‌هایی از فهم و درک میان مردمان بسازد. با این نمایشگاه امیدواریم که انتقال فرهنگ میان کشورهای نوردیک و ایران را در دوره‌ای که گفتگو امری مهم است، تقویت نماییم.

وی افزود: این نمایشگاه فقط جزئی از تبادلات فرهنگی متعدد وطولانی مدت میان ایران و کشورهای شمال اروپا است. در کشورهای شمال اروپا نیزعلاقه شدیدی به فرهنگ غنی ایرانیان وجود دارد. رابطه مداومی که میان تاریخ‌دانان، باستان‌شناسان، موسیقی‌دانان، گروه‌های تئاتری، عالمان و فیلمسازان ما وجود دارد، باعث می‌شوند که مطمئن شویم ارتباطات حیاتی مردم با مردم ادامه می‌یابد، که خود می‌تواند عامل ایجاد ارتباطات پایدار باشد.

دانی عنان در پایان گفت: من باوردارم که حسن زیباشناسی در مردم بیانگر خیلی چیزها در مورد آنهاست؛ حس زیبایی و توازن ایرانی من را تحت‌تأثیر خود قرار داده است؛ معماری شگفت‌انگیز، باغ‌های خیره‌کننده که غنی از جزئیات و طراحی‌های ساده و فضایی باشکوه و همراه با آرامش است. نظر خاضعانه من این است که زیباشناسی ما مکمل همدیگر است.

خوشبختیم که فرهنگ غنی ایران را تجربه می‌کنیم

لارس پیتر برگ (نماینده سفارت نروژ)، دیگر سخنران این مراسم بود که در توضیحاتی گفت: وطن من نروژ است. کشوری کم‌ جمعیت که در آن تنها ۲/۵ میلیون نفر در مساحتی بزرگ‌تر از آلمان با هم زندگی می‌کنند. این بدان معناست که مناطق وسیعی هم بدون سکنه و دست‌نخورده باقی مانده است. نروژ دارای طبیعتی زیبا و وحشی است. مشارکت ما در نمایشگاه «ردپای شمال» شامل نمایشگاه عکس و دو فیلم کوتاه برای کودکان است. امیدواریم که از طریق نمایشگاه عکس «مسیرهای خوش منظره نروژ» یک شمای کلی از طبیعت زیبای خودمان را به شما عرضه کنیم. خیلی از این عکس‌ها من را به یاد طبیعت شگفت‌آور ایران می‌اندازند.

وی اضافه کرد: اما نروژ تنها به طبیعتش خلاصه نمی‌شود. ما دو فیلم کوتاه معاصر کودکان را پخش خواهیم کرد. فرهنگ کودکان، قسمت خاصی از فرهنگ کشورهای شمال اروپا را در انتخاب موضوعات و زیبایی‌شناسی خود نشان می‌دهد. فرهنگ کودکان نقش مهمی در انتقال ارزش‌ها و آموزش عاطفی ایفا می‌کند. ما که در ایران زندگی می‌کنیم خوشبخت هستیم که می‌توانیم مقدار زیادی از فرهنگ غنی شما را تجربه کنیم. امیدوارم نمایشگاه «ردپای شمال» نقشی مثبت در صحنه فرهنگ زنده و متنوع شما داشته باشد.

طبیعت درمان تمام بیماری‌هاست

پس از آن کی جو نوروانتو (سفیر فنلاند در ایران)، گفت: از فرصتی که به‌دست آمده تا از منظرِ فنلاند، گوشه‌ای از زندگی نوردیک را در قالب برگزاری دو نمایشگاه و نمایش یک فیلم مستند به شما نشان دهیم بسیار خوشنودم. گزیده‌ای از پوسترهای اریک بروون همه را دعوت می‌کنند تا از این طبیعت باشکوه لذت ببرند. طبیعت در فنلاند نه تنها وحشی است بلکه برای همه آزاد است. طبق قانون، هر کسی که در فنلاند زندگی و یا از این کشور دیدن می‌کند آزاد است تا در مناطق طبیعی در سراسر کشور بگردد و تفریح  کند. بر‌اساس تجربۀ خودمان می‌گویم که طبیعت، درمان تمام بیماری‌هاست، حداقل اینکه ذهن را با آرامش و مثبت‌گرایی پر می‌کند.

وی افزود: در این نمایشگاه، نمونه‌هایی از طراحی‌های بدیع فنلاند را حضورتان معرفی می‌کنیم. ممکن است برخی بپرسند که چرا ما در چنین گالری هنری معتبری فناوری را به نمایش گذاشته‌ایم؛ فنلاند، فناوری را ابزاری برای ایجاد فرهنگ می‌بیند؛ زیرا ما فنلاندی‌ها، هم در زمینۀ مهندسی و هم طراحی دارای توانایی‌های زیادی هستیم. این نمایشگاه، بخش‌هایی از طراحی صنعتی را نشان می‌دهد که ارزشی اساسی به محصول داده ا‌ست. در این نمایشگاه سه عنصر طبیعت، طرح و هنر را می‌بینید که ویژگی‌های سبک زندگی روزمرۀ فنلاندی را نشان می‌دهند.

نمایشگاهی برای نمایش قدرت ادبیات

در ادامه کارل مگنس نیلسن (نماینده سفارت سوئد)، پشت تریبون قرار گرفت و گفت: در کشورهای اروپای شمالی، فرهنگ برای کودکان از ارزش والایی برخوردار است و به همان نسبت برای کودکان مهم است که برای بزرگسالان. از حماسه‌های قرون وسطای ایسلندی و افسانه‌های هانس کریستین اندرسون دانمارکی گرفته تا سری داستان‌های کوتاه و مصور «مومین» اثر تووه یانسون فنلاندی، و آسترید لیندگرن نویسنده شهیر کتاب‌های کودکان از سوئد، کشورهای نوردیک سهم به‌سزائی در ادبیات کودکان جهان داشته‌اند.

وی اضافه کرد: با وجود نسخ خطی ادییات کودکان که قدمت آنان به ۲۰۰۰ سال پیش باز می‌گردد، ایران نیز سنت دیرینه‌ای در ادبیات کودکان داشته است. در سال‌های اخیر نویسندگان و تصویرگران ایرانی به دفعات برای دریافت جوایز بین‌المللی نامزده شده‌اند. نمایشگاه سوئد جشنی برای قدرت ادبیات در گسترش دنیای ماست، چه برای جوانان و چه برای سالخوردگان. از طریق کتاب ما می‌توانیم هم از یکدیگر بیاموزیم و هم الهام‌بخش یکدیگر باشیم.

کتاب‌های کودک ایرانیان نفس‌گیر، زنده و قدرتمندند

سخنران پایانی این مراسم آسا لیند (نویسنده کتاب‌های داستانی و غیر داستانی برای کودکان و نوجوانان از کشور سوئد) بود که در توضیحاتی کوتاه گفت: سال‌ها پیش وقتی از نمایشگاه کتاب کودک در شهر بولونیای ایتالیا دیدار می‌کردم، با دیدن کتاب‌هایی که در غرفه ایران به معرض دید گذاشته شده بودند، یکه خوردم. تصاویر نفس‌گیر، زنده، قدرتمند و زیبا بودند و داستان‌سرائی به بهترین شکل بود.

وی در پایان گفت: بنابراین من به همان اندازه خاضع و واقعا خوشحالم که امروز اینجا، معرف چیزی از سوئد هستم که به نظرم جزو بهترین هنرهای سوئدی است؛ ادبیات برای کودکان. و من مشتاقانه به‌دنبال گفتگو در مورد کتاب‌های کودکان و اهمیت در تبادل داستان‌هایمان با یکدیگر هستم.

هفته فرهنگی نوردیک تا ۴ تیر در خانه هنرمندان ایران دایر است.

فرهنگ و هنر می‌تواند روشنایی صلح را جایگزین سیاهی جنگ سازد

فرهنگ و هنر می‌تواند روشنایی صلح را جایگزین سیاهی جنگ سازد

فرهنگ و هنر می‌تواند روشنایی صلح را جایگزین سیاهی جنگ سازد

فرهنگ و هنر می‌تواند روشنایی صلح را جایگزین سیاهی جنگ سازد

فرهنگ و هنر می‌تواند روشنایی صلح را جایگزین سیاهی جنگ سازد

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز