خبرگزاری کار ایران

خانه مدرس گنجینه آثار مرتبط با شهید مدرس/ نمایش اثری که سال‌ها از سرنوشت آن خبری در دست نبود

asdasd
کد خبر : ۷۷۶۱۹۹

یکی از آثار شاخص خانه موزه شهید مدرس که برای بازدید عموم به نمایش درآمده، سردیسی از شهید مدرس است که در سال ۱۳۳۰ توسط رسام ارژنگی ساخته شده اما مدت‌ها از سرنوشت آن خبری در دست نبود.

به گزارش ایلنا، محسن افتخاری (کارشناس گردآوری مستندات موزه‌ای) با اشاره به فعالیت‌هایی که در این خانه موزه انجام می‌شود، گفت: خانه موزه شهید مدرس از زمان آغاز به فعالیت، در کنار خدمات گسترده خود، گردآوری مستندات موزه‌ای مرتبط با موضوع شهید مدرس را به عنوان یکی از اهداف اصلی خود قرار داده که در مدت کوتاهی می‌توان از مجموعه گردآوری شده در این خانه موزه به عنوان کامل‌ترین اسناد و اشیاء مرتبط با شهید آیت الله سیدحسن مدرس (ره) یاد کرد.

به گفته او، یکی از آثار شاخص در این خانه موزه که برای بازدید عموم به نمایش درآمده، سردیسی از شهید مدرس است که در سال ۱۳۳۰ توسط رسام ارژنگی ساخته شده، که مدت‌ها از سرنوشت آن خبری در دست نبود.

روز دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۳۰ با حضور دوستداران شهید مدرس و سخنرانی عده‌ای از نمایندگان مجلس شورای ملی، «کلوپ (باشگاه) مدرس» در خیابان شاه آباد سابق (جمهوری اسلامی امروز) و رو به روی کوچه ظهیرالاسلام شروع به کار می‌نماید.

در این مراسم آقای سید عبدالباقی (فرزند شهید مدرس) به مناسبت پانزدهمین سال شهادت آن شهید بزرگوار و افتتاح این کلوپ، از خدمات، ساده زیستی، شهامت، فداکاری‌ها، گذشت‌ها، آزاد اندیشی، مبارزه و در نهایت شهادت مدرس سخن گفت و شعری نیز از سوی علی اکبر مهتدین (مدیر روزنامه مرد کار) در معرفی آن شهید سروده شد و در نهایت در این مراسم از سردیس مدرس رونمایی شد.

این سردیس، نخستین اثر حجمی یا مجسمه از شهید مدرس پس از شهادت وی بود که توسط استاد زنده یاد رسام ارژنگی ساخته شده و در کلوپ مدرس در معرض دید واقع شده بود. برابر برخی گفته‌ها سردیس مذکور پس از بسته شدن کلوپ مدرس، ابتدا به مجلس برده و سپس به خانواده رسام ارژنگی بازگردانده می‌شود که در نهایت روز پنج شنبه دوم آذرماه ۱۳۹۶، پس از گذشت ۶۶ سال از افتتاح کلوپ مدرس و ۸۰ سال شهادت وی، از سوی خانواده رسام ارژنگی به خانه موزه مدرس اهدا و دوباره در معرض نمایش و دید علاقه مندان قرار می‌گیرد.

رسام ارژنگی، زاده سال ١٢٧١ ه.ش. در تبریز و در گذشته به سال ١٣۵۴ ه.ش. نقاش دریافت گرای ایرانی بود که در خانوادهایی با پیشینه هنری به دنیا آمد. نسب وی به «میرک، نقاش بزرگ عهد صفوی» می‌رسد. او از جمله نخستین هنرمندان ایرانی است که با تأثیرپذیری از «سبک امپرسیونیسم روسی»، آثار بی شماری در حوزهی نقاشی و مجسمه سازی آفرید.

ارژنگی، مانند برادر بزرگترش "میرمصور ارژنگی"، پس از به پایان رساندن تحصیلات آکادمیک نقاشی در تفلیس باکو و مسکو، ابتدا به تبریز باز گشت وبه کار آموزش وخلق آثار هنری پرداخت. وی در طول زندگی پربار خویش ، در زمینه‌های هنری بسیار دیگری مانند مینیاتور، تذهیب، طراحی نقش‌های قالی، شعر و نمایشنامه نویسی دست داشت. هنرمندان جوانتر بعدی نظیر «علی اصغر پتگر» و «عباس کاتوزیان» از رسام ارژنگی تأثیر پذیرفتند. تلاش رسام ارژنگی این بود که نقاشی واقع گرایانه و شیوه تخیلی مکتب قاجار را، با سبک امپرسیونیستی خود تلفیق و همراه کند.

خانه موزه شهید مدرس، عمارت تاریخی است که در چهار راه سرچشمه، گذر میرزا محمود وزیر (کوچه شهید جاویدی) بن بست مدرس، جای دارد و علاوه بر ارزش‌های معماری، از تاریخچه سیاسی اجتماعی خاصی برخوردار است.

این بنا پس از رها شدن در زمانی طولانی، در سال ۱۳۹۳ توسط حاج محمد انصاری )بخش خصوصی) خریداری و پس از مرمت با عنوان«خانه موزه شهید مدرس» با هدف فعالیتهای فرهنگی، پژوهشی و اجتماعی و نیز گردآوری مستندات موزه‌ای مرتبط با شهید مدرس احیاء شد.

خانه مدرس که در دوره قاجار و بر اساس الگوی معماری سنتی ایران ساخته شده است؛ دارای اجزای مختلفی است که شامل سه حیاط مرکزی، اتاق‌ها، راهروها، حوضخانه و سه درب ورودی و… ا ست. این خانه قدیمی روزگاری محل رفت و آمد چهره‌های بزرگ تاریخ، سیاست و حتی هنر از جمله موتمن‌الملک پیرنیا، مشیرالدوله، وثوق‌الدوله، مستوفی‌الممالک، ملکالشعرای بهار، مصدق، رضاخان و …بود و در این خانه بسیاری از تصمیمات سرنوشت ساز تاریخ ایران و تهران از جمله پیشنویس برخی از قوانین (قانون مدنی و قانون عدلیه و..) اتخاذ شده است .

همچنین به منظور تعمیق فعالیت‌های فرهنگی و شناساندن ابعاد وجودی مدرس به آیندگان، همزمان با راه ‌اندازی موزه‌ یادشده سنگ بنای بنیاد مدرس شناسی با حضور مدرس شناسان برجسته‌ کشور گذاشته شد که پیوسته جلساتی در این مکان برگزار می‌شود.

از فعالیت‌های بنیاد مدرس شناسی می‌توان به مواردی مانند راه‌اندازی کامل‌ترین کتابخانه تخصصی با گردآوری عناوین کتاب‌هایی که بصورت ویژه درباره مدرس نگاشته شده‌‌اند، گردآوری اصل دستخط‌‌های مدرس، گردآوری تنها کتاب تألیفی مدرس که از گزند روزگار در امان مانده است، گردآوری عکس‌ها و سایر مستندات مربوط به وی، گردآوری اشیاء تاریخی مرتبط به مدرس و برگزاری نشست‌ های مدرس شناسی با حضور اندیشمندان و مورخین اشاره کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز