خبرگزاری کار ایران

ابهامات مالی اعزام ارکسترها به جام جهانی روسیه هنوز ادامه دارد/ مگر قرار نبود همه هزینه‌ها را «هاکوپیان» بدهد؟

asdasd
کد خبر : ۷۷۵۵۸۸

مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی درباره شفاف‌سازی بودجه و هزینه‌های پروژه اعزام اعضای ارکسترهای رودکی و ساخت قطعه تیم ملی فوتبال ایران توسط ارکسترهای سمفونیک و ملی می‌گوید: قطعا تمام هزینه‌ها متکی بر موسسه «هاکوپیان» بوده و هیچ شکی در آن نیست و اگر در این میان بنیاد رودکی مبلغی را برای به سرانجام رساندن پروژه اعزام ارکسترها به روسیه هزینه کرده باشد در گزارش مالی به آن پرداخته خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بنیاد رودکی خردادماه سال گذشته طی تعامل فرهنگی با کشور روسیه و بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که میان علی‌اکبر صفی‌پور (مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی) و آلکساندر سرگییویچ ساکولوف (رئیس کنسرواتوار دولتی چایکوفسکی) امضا شد، تصمیم گرفت پس از ساخت قطعه تیم ملی فوتبال ایران توسط ارکسترهای سمفونیک و ملی، تعدادی از نوازندگان ارکسترهای بنیاد رودکی را برای حمایت از تیم ملی فوتبال ایران به این کشور اعزام کند که این اتفاق افتاد و نوازندگان منتخب به همراهی سالار عقیلی که تعدادشان بیش از صد نفر بود، به روسیه اعزام شدند و در شهرهای سن پترزبورگ، مسکو و کازان به اجرای برنامه پرداختند.

این اتفاق به خودی خود حرکتی مثبت به حساب می‌آید، اما در نوع خود کاستی‌های بزرگی داشت که در میان اخبار متعدد فرهنگی و هنری آن مقطع گم شد و به چشم نیامد. یکی از حاشیه‌هایی که با گذشت یک سال همچنان بی‌پاسخ مانده، بحث بودجه این سفر است که در ارتباط با آن هنوز توضیحات شفافی از سوی مسئولان ذیربط ارائه نشده است.

قطعأ تعامل فرهنگی با کشور روسیه، ساخت قطعه تیم ملی فوتبال ایران و اعزام تعداد کثیری از هنرمندان عرصه موسیقی مشمول هزینه‌هایی بوده است. طبق گفته مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی در دی‌ماه سال 1396 تفاهم‌نامه‌ای با فدراسیون فوتبال منعقد شده که براساس آن مسئولیت ساخت سرود تیم ملی فوتبال ایران به مناسبت حضور در جام جهانی 2018 برعهده بنیاد رودکی باشد و توسط منتخبی از ارکسترهای سمفونیک و ملی انجام شود.

همه اینها در حالی است که در همان مقطع و پیش از اعزام هنرمندان موسیقی به روسیه از سوی روابط عمومی بنیاد رودکی اعلام شده بود که برند «هاکوپیان» به عنوان اسپانسر، بودجه لازم را برای سفر به روسیه تامین خواهد کرد. علی‌اکبر صفی‌پور نیز پیش از اعزام اعضای ارکسترها به روسیه، طی گفت‌و‌گو با ایلنا در تاریخ 22 خردادماه، گفته بود: «هزینه سفر منتخبی از اعضای ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی که تعدادشان به 100 نفر می‌رسد، از طرف هاکوپیان تامین می‌شود.»

صفی‌پور در ادامه همان گفتگو؛ اشاره می‌کند: «هاکوپیان به عنوان اسپانسر در کنار ارکستر قرار گرفت و هزینه اعزام منتخبی از اعضای ارکستر را به روسیه و اجرای زنده قطعات تولید شده را در این کشور تامین کرد تا ما یک شب قبل از بازی ایران با مراکش، روز پنجشنبه 24 خرداد در شهر سنت‌پترزبورگ، 27 خرداد در مسکو و 29 خرداد و یک شب قبل از بازی ایران با اسپانیا در شهر کازان، شاهد اجرای سرودهای ساخته شده برای تیم ملی فوتبال در روسیه باشیم.»

علی‌اکبرصفی‌پور، پیش از سفر ارکسترها به روسیه برای همراهی تیم ملی فوتبال ایران در نشست رسانه‌ای این اتفاق نیز گفته بود: «شاید به خاطر مسائل و دیدگاه‌های مختلف حضور این چنین ارکسترها مقداری قابل نقد باشد که چرا در این فضای اقتصادی این تعداد نفر به روسیه سفر کند. درحالیکه من باید بگویم این سفر در قالب سه تفاهم‌نامه با کنسرواتوار چایکوفسکی، شرکت هاکوپیان و فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران انجام گرفته که می‌تواند در این رویداد جهانی کمک قابل توجهی به ما کند و تمامی هزینه‌های سفر را اسپانسر ارکستر تامین کرده است.»

غلامحسین زمان‌آبادی (مسئول فرهنگی فدراسیون فوتبال) نیز سال گذشته در گفت‌وگو با روزنامه «شهروند» درباره بودجه هزینه شده برای ساخت قطعه تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی گفته است: «برای سرود جام‌جهانی ما ریالی هزینه نکردیم. اسپانسر گرفتیم و یک‌میلیارد و ٥٠٠‌ میلیون تومان آن را «هاکوپیان» داد و بخشی هم توسط بنیاد رودکی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأمین شد.

غلامحسین زمان‌آبادی در همان گفت‌و‌گو درباره هزینه‌های این پروژه گفته است: «به هر حال هزینه ساخت، تنظیم، حقوق ارکستر سمفونیک ملی و خواننده آن کار به همراه اعزام آنها به روسیه و اجرای زنده در سه شهر و هزینه‌های جانبی دیگر ساخت این سرود، چیزی حدود ۳.۵ میلیارد تومان بودجه به خود اختصاص داد.»

نکته دیگر اینکه بنیاد فرهنگی هنری رودکی روز دوشنبه، ۱۹ شهریور 1397 به انتشار گزارش مالی خود در ۱۲ ماه منتهی به ۲۹/ ۱۲ / ۱۳۹۶ اقدام کرد و این در حالی است که مسئولان مربوطه در بخش حمایت از آموزش، تولید و خرید آثار هنری به نکته جالبی اشاره کرده‌اند.

در بخشی از متن گزارش آمده است: «حمایت از آموزش، تولید و خرید آثار هنری شامل هشت مورد است که مهمترین آن پرداخت پانصد و چهل و پنج میلیون و دویست هزار تومان برای پیش پرداخت ساخت سرود تیم ملی و اعزام ارکسترها به روسیه است که به صورت نقدی صرف شده است.»

ابهامات مالی اعزام ارکسترها به جام جهانی روسیه هنوز ادامه دارد/ مگر قرار نبود همه هزینه‌ها را «هاکوپیان» بدهد؟

بخشی از گزارش مالی سال 1396 ارائه شده توسط بنیاد رودکی

 حال سوال این است که با وجود اسپانسر و صرف هزینه‌های میلیاردی توسط موسسه «هاکوپیان» چرا بودجه‌ای معادل پانصد و چهل و پنج میلیون و دویست هزار تومان را به پروژه روسیه اختصاص داده و این مبلغ که به عنوان پیش‌پرداخت هزینه شده صرف چه مواردی شده است؟!

سخنان مدیرعامل بنیاد رودکی درباره عدم ارائه گزارش مالی پروژه روسیه

علی‌اکبر صفی‌پور، درباره دلایل عدم انتشار گزارش مالی سفر به روسیه و جزییات آن پس از یک‌سال، به خبرنگار ایلنا گفت: گزارش مربوطه حتما طی روزهای آینده تحویل سایت وزارتخانه می‌شود و جزییات آن به زودی منتشر خواهد شد.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی در پاسخ به این سوال که هزینه کلی سفر ارکسترها به روسیه چقدر بوده و آیا تمامی آن را برند «هاکوپیان» تقبل کرده است، گفت: در حال حاضر اعداد کاملی را در اختیار ندارم تا بگویم برای این پروژه چقدر هزینه شده و رقم دقیق آن در اختیار بخش مالی بنیاد است.

وی گفت: بارها اعلام کرده‌ام که اگر موسسه بزرگ «هاکوپیان» کنار پروژه قرار نمی‌گرفت،‌ این کار شدنی نبود و به نتیجه نمی‌رسید. قطعا تمام هزینه‌ها متکی بر موسسه «هاکوپیان» بوده و هیچ شکی در آن نیست.

صفی‌پور در پایان سخنانش درباره بودجه هزینه شده توسط بنیاد رودکی نیز گفت: اگر در این میان بنیاد رودکی مبلغی را برای به سرانجام رساندن پروژه اعزام ارکسترها به روسیه هزینه کرده باشد، در گزارش مالی  به آن پرداخته خواهد شد.

با این تفاسیر بنیاد رودکی باید برای شفاف‌سازی هزینه‌های مربوط به پروژه روسیه، طی روزهای آینده، گزارش مربوط به آن را منتشر کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز