خبرگزاری کار ایران

ایرانگرد هلندی مطرح کرد:

پیرمردهای هلندی فکر می‌کنند در ایران جنگ است/«میناکاری» سوغاتی محبوبم از ایران است

asdasd
کد خبر : ۷۷۴۹۷۲

«جاناتان» ایرانگرد هلندی معتقد است ایران در بین شهروندان اروپایی تبدیل به مقصد فرهنگی خوبی در بین افراد تحصیل‌کرده شده است ولی این روند گردشگری توسط بعضی عوامل منفی تبلیغاتی با مشکل مواجه بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «جاناتان» یک ایرانگرد هلندی است که خاطره خوبی از سفر به ایران داشته و قصد دارد دوباره به این کشور سفر کند؛ هرچند به گفته او پیرمردهای هلندی مسافران را از سفر به ایران منع می‌کنند چون فکر می‌کنند اینجا جنگ است!

قبل از سفرم به ایران مستند «توماس اردبرینک» دیدم

«جاناتان» می‌گوید: رسانه‌ها در هلند نه‌تنها هیچگاه تصویر خوبی از ایران برای مردم ترسیم نکرده‌اند، بلکه به دلیل موضع‌گیری‌های سیاسی، سعی در تخریب فرهنگی این کشور نیز دارند. اما من سعی می‌کنم تحت تاثیر این تبلیغات در مورد هیچ کشوری قرار نگیرم.

او ادامه می‌دهد: قبل از سفرم به ایران یک مستند درباره این کشور از «توماس اردبرینک» که ظاهرا خبرنگار نیویورک تایمز در تهران نیز هست، دیدم. مستندی که در هلند بسیار مشهور است و قشر روشنفکر نیز تمایل زیادی به دیدن آن نشان می‌دهند.

 جاناتان معتقد است این مستند مقیاسی کاملا انسانی توام با نگاه طنز در مورد ایران دارد و می گوید: مستند اردبرینک باعث شد که دید بهتری نسبت به این کشور پیدا کنم و نسبت به جستجو درباره ایران علاقه‌مند شوم.

جاناتان ادامه می‌دهد: من دوستان زیادی دارم که نه تنها یکبار، بلکه چند بار به این کشور سفر کرده‌اند که البته دلیل واضحی دارد؛ ایران مردمی مهربان و فرهنگی بسیار غنی دارد.

او ارزانی کالا و خدمات در ایران را در مقایسه با اروپا یکی دیگر از دلایل جذابیت ایران برای سفر عنوان کرده و می‌گوید: چیزهایی را که در اروپا بابت آن باید کلی کار کنیم و پول بپردازیم در این کشور به راحتی می‌توان در اختیار داشت؛ چیزهایی مانند سفرهای هیجان‌انگیز، غذاهای متنوع، حمل و نقل و اقامتگاه‌های ارزان.

تقریبا هیچ تبلیغ مثبتی برای ایران انجام نمی‌شود

جاناتان همچنین درباره تصوری که از ایران برای کشورهای دیگر وجود دارد، می‌گوید: ایران این امکان را برای بسیاری از کشورها فراهم کرده است که در بدو ورود ویزا دریافت کنند. البته باید گفت ویزای ایران گران است که می‌تواند بعضی مسافران را نسبت به سفر به ایران مایوس کند.

او تشریح می‌کند: ایران کشوری است که تقریبا هیچ تبلیغ مثبتی برای آن انجام نمی‌شود ولی مسافران به صورت دهان به دهان برای هم از ویژگی‌های این کشور تعریف می‌کنند. من کشورهای زیادی را گشته‌ام ولی شاید نخواهم برای بار دوم به آنها سفر کنم اما دوست دارم بارها و بارها به ایران بیایم.

پیرمردهای هلندی فکر می‌کنند در ایران جنگ است/«میناکاری» سوغاتی محبوبم از ایران استپیرمردهای هلندی فکر می‌کنند در ایران جنگ است/«میناکاری» سوغاتی محبوبم از ایران است

کشوری که غذایی برای گیاه‌خوارها ندارد!

این گردشگر هلندی با اینکه عاشق غذاهای ایران است و می‌گوید هر اقلیم در این کشور یک غذای متفاوت دارد، اما اضافه می‌کند: ولی به عنوان یک گیاهخوار نتوانستم به آسانی غذایی پیدا کنم که در آن گوشت نباشد.

جاناتان فرهنگ مهمان‌دوستی و احوالپرسی ایرانی را خاص‌ترین ویژگی مردم کشورمان خوانده و می‌گوید: علاوه بر همه این‌ها پرسپولیس در شیراز بی‌نظیر است.

زیرساخت مناسبی برای دوچرخه‌سواری در ایران نیست

جاناتان همچنین به یک مشکل در ایران اشاره کرده و می‌گوید: در ایران زیرساخت مناسب برای دوچرخه‌سواری وجود ندارد. من در باقی کشور‌ها معمولا با دوچرخه سفر می‌کنم ولی در ایران برای این کار محافظه‌کارانه برخورد کردم.

او با بیان اینکه در این سفر از اتوبوس و هواپیما برای تردد در ایران استفاده کرده، ادامه می‌دهد: برای دفعات بعد هیچ‌هایک (رایگان‌سواری) و کوله‌گردی را در ایران پیش خواهم گرفت.

طبیعت ایران همانند یک تابلوی کولاژ است

این گردشگر هلندی، طبیعت ایران را همانند یک تابلوی کولاژ توصیف کرده و می‌گوید: در آن واحد شما گرما، سرما، بیابان و جنگل را در این طبیعت خواهید داشت. ضمن اینکه شهرها و روستاها به یک اندازه میزبان خوبی برای یک غریبه هستند. وقتی شما در ایران با قطار سفر می‌کنید باید منتظر این باشید که مردم زیادی شما را تحویل بگیرند و از زندگی خصوصی شما بپرسند. این را بگویم اگر قرار باشد در یک شهر ایران زندگی کنم نمی‌دانم از بین تهران، اصفهان و شیراز کدام را انتخاب کنم!

جاناتان ادامه می‌دهد: از بین سوغاتی‌های ایران چیزی که وقت من را در پشت ویترین‌ها به خود اختصاص می‌داد جام‌های شیشه‌ای بودند و شیشه‌کاری «مینا» را بیش از هر سوغات دیگر ایرانی می‌پسندم.

 او خاطرنشان می‌کند: فرهنگ ایرانی یک کلید دارد که وقتی شما آن را بتوانی بسازی از بودن در فضای ایران لذت بیشتری خواهی برد.

جاناتان با اشاره به اینکه ساکن آمستردام است، آن را شهری توصیف می‌کند که تعداد دوچرخه‌ها از تعداد آدم‌هایش بیشتر است و می‌گوید: وقتی به آمستردام می‌آیید همه‌جا دوچرخه و دوچرخه‌سوار خواهید دید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز