خبرگزاری کار ایران

ریشه بحران مخاطب تئاتر را باید در سیستم مدیریتی جستجو کرد

asdasd
کد خبر : ۷۷۴۷۲۰

سعید عظیمی می‌گوید: باید بحران کنونی مخاطب و عدم استقبال از تئاتر را بیشتر از مشکلات اقتصادی یا هر دلیل دیگری، در سیستم مدیریتی جستجو و آن را اصلاح کرد.

سعید عظیمی، بازیگر نمایش «بازرس هاند واقعی» که این روزها در تماشاخانه مهرگان اجرا می‌شود، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، بحران کنونی مخاطب در تئاتر را ناشی از سیاست‌گذاری‌های اشتباه مدیریتی خواند و گفت: این مساله باید اصلاح شود.

عظیمی تشریح کرد: معتقدم باید بحران کنونی مخاطب و عدم استقبال از تئاتر را بیشتر از مشکلات اقتصادی یا هر دلیل دیگری، در سیستم مدیریتی جستجو کرد؛ اینکه بگوییم امروز تئاترهای سلبریتی محور می‌فروشد و تئاترهایی که بر پایۀ حضور بازیگران تئاتری است گیشه ندارند را قبول ندارم و فکر می‌کنم راهی برای شانه خالی کردن از زیر بار مشکل واقعی است. چون در این سال‌ها شاهد مواردی نقض هم بوده و دیده‌ایم که تئاترهای سلبریتی محوری با شکست تجاری روبرو شده‌‌اند. بنابراین فکر می‌کنم سیستم تئاتر ما بیش از هر چیز بر پایه سیاستگذاری‌های غلط مدیریت می‌چرخد و باید این مهم اصلاح شود.

او همچنین «بازرس هاند واقعی» را برگرفته از متنی ابسورد خواند که مخاطب در آن همزمان با طراحی و قاب‌هایی متفاوت روبرو می‌شود.

عظیمی از بازخورد مثبت تماشاگران در شب‌های گذشته اجرای این تئاتر گفت و خاطرنشان کرد: در این مدت اجرا که تقریباً ۹ شب از آن می‌گذرد، بازخوردهای خوبی را از مخاطب تئاتری و مخاطبی که نسبت به تئاترهای مفهمومی علاقه دارد، گرفتیم و امیدوارم که مخاطب فهیم تئاتر با حمایت خود از هنر تئاتر و کارهایی که بر پایه بازیگران کمتر مطرح تئاتر اجرا می‌شود بتوانند چراغ این هنر را روشن نگه دارند. 

بازیگر«بازرس هاند واقعی» نقش خود در این نمایش را در دو شرایط و اپیزود متفاوت عنوان کرد و اظهار داشت: در نمایش «بازرس هاند واقعی» شاهد متنی ابسورد هستیم که بنده به‌عنوان ایفاگر شخصیت منتقدی به اسم مون در دو حال متفاوت به ایفای نقش می‌پردازم. منتقدی که در حال تماشای نمایشی در کنار تماشاگران و همسو با آن‌ها در حالت‌های رفتاری متفاوتی به سر می‌برد. بازی کردن در چنین شرایطی برای من خیلی سخت بود ولی با تمام توان خودم در این اجرا ظاهر شدم و امیدوارم که مخاطبان با دیدن این نمایش از آن لذت ببرند. 

این بازیگر تئاتر درباره این موضوع که رفتن سراغ متن تام استوپارد که جزو یکی از نویسنده‌های مفهومی در این حوزه به شمار می‌رود ریسکی برای کاهش استقبال مخاطب به شمار می‌رود، گفت: در میان تئاتری‌ها مرسوم است که متن‌های هنریک ایبسن را باید چندین بار خواند تا متوجه شد که چه می‌گوید اما با کار کردن روی این نمایشنامه باید بگویم که متن تام استوپارد، این نویسنده انگلیسی، به مراتب بسیار دشوارتر و مفهومی‌تر از متن‌های ایبسن است به طوری‌که ما سعی کردیم تا با دراماتورژه کردنش، آن را با زبان فرهنگ خودمان نزدیک‌تر کنیم.

عظیمی ادامه داد: در مدت چند روزی که از اجرا می‌گذرد سعی کردیم تا با طراحی‌های نو، قاب‌های صحیح و میزانسن‌های مناسب و درست، بازی‌های روان و نوع دکور که همگی در خدمت نمایش هستند کمک کنیم تا نمایش در خدمت ارتباط هر چه بهتر با مخاطب قرار بگیرد تا راحت‌تر با متن نمایش ارتباط بگیرند.

او خاطرنشان کرد: اغلب ما همیشه تئاتر را به صورت عادی یک کار هنری می‌بینیم اما در این نمایش هر چه به جلوتر می‌رویم تماشاگر می‌تواند با نگاهی دیگر به عمق قصه بنگرد؛ معتقدم ماندگاری هر اثر هنری به میزان تأثیرگذاری آن وابسته است و احساس می‌کنم بازرس هاند واقعی توانسته این اثرگذاری را بر مخاطب داشته باشد؛ مساله‌ای که بیش از هر چیز برای ما مهم است.

عظیمی در مورد متن نمایش هم یادآور شد: نمایشنامه «بازرس هاند واقعی» رئال نوشته شده اما در اجرا سعی کردیم تا متن به سمت فضای گروتسک هدایت شود در این نمایش هر یک از کاراکترها دچار مشکل یا گناهی هستند که بعضی از آنها با هم وجه اشتراک دارند.

عوامل این نمایش عبارتند از: تهیه‌کننده: پگاه احمدی‌زاده، دستیار کارگردان: مجید باباخانلو، منشی صحنه: آلاء ناصرالدینی، آهنگساز: بهنود صداقت کیش، طراح گریم: سپهر بهرامیان، مجری گریم: منصوره محمدی و سیدعلی موسوی، دوخت لباس: نیلوفر مرادی، گرافیست: مجید باباخانلو، ساخت تیزر و عکاس: ارسلان امانتی، تدوین تیزر: حسین صمیمی، دستیار نور: میلاد الهی، طراح نور: حمید سلامی و شهاب بهرامی، صداگذاری: زینب محمودی، روابط عمومی و تبلیغات: افشین حیدری.

گفتگو: وحید خانه‌ساز

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز