خبرگزاری کار ایران

نمایشگاه کشورهای نوردیک با تاکید بر مخاطب کودک در ایران

asdasd
کد خبر : ۷۷۴۰۳۴

نمایشگاه «رد پای شمال» با تاکید بر مخاطب کودک از ۳۱ خرداد تا ۴تیر در خانه هنرمندان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری نمایشگاه «رد پای شمال» صبح امروز با حضور سفرای کشورهای نودریک برگزار شد.

لارس نوردروم (سفیر نروژ در ایران) با اشاره به برگزاری نمایشگاه «رد پای شمال» گفت: سفارت‌های کشورهای شمالی اروپا این افتخار را دارند که نمایشگاه رد پای شمال روزهای شمالی در تهران را از ۳۱ خرداد تا ۴ تیر در خانه هنرمندان برگزار کنند. امیدوار هستیم بتوانیم طعم فرهنگ شمال اروپا را در قلب تهران به شما بچشانیم و یکی دیگر از جلوه‌های اشتراک این کشورها را علاوه بر آب و هوای نه چندان دلچسب‌شان عرضه بداریم.

او با اشاره به کشورهای نودریک گفت: منطقه شمالی اروپا شامل دانمارک، نروژ، سوئد، فنلاند و ایسلند است و با توجه به ویژگی‌هایی همچون پذیرا بودن، ا عتماد، نوآوری، پایداری و ارزش‌هایی مانند برابری همه انسان‌ها شناخته می‌شوند. ما هماهنگی‌های تنگاتنگی باهم داریم که یکی از آنها همکاری فرهنگی است و خوشحالیم که توانستیم نمایشگاهی را در تهران برگزار کنیم.

نورد روم در ادامه به نمایشگاهی از عکس‌هایی که از مناظر نروژ به نمایش درخواهد آمد، شاره کرد و گفت:‌ این نمایشگاه شامل ۵۶ عکس از مناظر زیبا است که ۱۸ مسیر خوش منظره نروژ را نشان می‌دهد. این عکس‌ها تنوع حیرت انگیز طبیعت نروژ از کوه‌ها و قله‌های پوشیده از برف گرفته تا دره‌های عمیق، شفق قطبی و خورشید نیمه‌شب را به مخاطب نشان می‌دهد چه بسا که این تصاویر شما را به یاد طبیعت ایران بیاندازد.

او ادامه داد: نروژ پنج میلیون نفر جمعیت در مساحتی به وسعت کشور آلمان دارد که نشان دهنده آن است که بخش‌هایی از این کشور در قالب مناطقی بکر و دست نخورده باقی مانده است که همین امر طبیعی زیبا را ایجاد کرده است. مسیرهای خوش منظره نروژ برای ایجاد امکان تجربه طبیعت‌گردی هم بسیار زیبا خواهد بود.

سفیر نروژ همچنین به نمایش فیلم‌های کوتاه با موضوع کودکان در نمایشگاه رد پای شمال اشاره کرد و گفت: در این حوزه نیز دو فیلم با نام‌های «اد یک تخم مرغ است» و «متوسط‌ترین ماهی دنیا» پخش خواهد شد هر دوی این فیلم‌ها با موضوع کودکان هستند چراکه تاکید و توجه ما به حوزه کودک و نوجوان بسیار زیاد است.

دنی عنان (سفیر دانمارک در ایران) نیز با اشاره به حضور هنرمندان این کشور در نمایشگاه رد پای شمال گفت: در این نمایشگاه بازدیدکنندگان می‌توانند از مبلمان طراحی شده توسط آرشیتکت‌های معروف جهان مانند آرمه یاکوبسن و پل هنینگسن دیدن کنند.

او ادامه داد: طراحی و سبک دانمارکی به دلیل خطوط صافی که دارد؛ شهرت جهانی پیدا کرده و سبب شده تا دوستداران طراحی به دنبال مبلمان و شیشه‌های دانمارکی باشند تعدادی از این آثار در نمایشگاهی که قرار است در خانه هنرمندان برپا شود به نمایش گذاشته می‌شود.

سفیر دانمارک همچنین از نمایش دو فیلم دانمارکی در ۲۵ ژوئن خبر داد و گفت: در ساعت ۱۸ فیلم دختر جادوگر به کارگردانی کنت کاینس است که مناسب نوجوانان است، پخش خواهد شد همچنین در ساعت ۲۰ مستند موفقیت بزرگ به کارگردانی کسپراسقپ اسکولار که زندگی بیارکه اینگلس آرشیتک مشهور د انمارکی را به تصویر می‌کشد، به نمایش درخواهد آ‌مد.

کیو نوروانتوم (سفیر فنلاند در ایران) نیز در خصوص اینکه هنرمندان این کشور در نمایشگاه رد پای شمال حضور دارند، گفت: فرصتی پیش آمده تا با برگزاری این نمایشگاه نگاهی به زندگی نوردیک بیاندازیم از این رو گزیده‌ای از پوسترها که توسط اریک بروون طراحی شده‌اند و طبیعت باشکوه را به نمایش می‌گذارند. در این نمایشگاه در معرض دید قرار می‌گیرند چراکه فنلاند مملو از دریاچه‌های زیبا است و طبیعت می‌تواند روح انسان را نوازش دهد.

او ادامه داد: طرح‌های نوآورانه فنلاندی در این نمایشگاه به نمایش درمی‌آید در عین حال شاهد بخش‌هایی از طراحی صنعتی نیز خواهید بود. این نمایشگاه مملو از محصولات باکیفیت است که نمایی از زندگی روزمره مردم فنلاند را به نمایش می‌گذارد.

به گفته سفیر فنلاند مستند گنج آهن (فولاد) ساخته دهقان محمدی که به توصیف آثار الیا هیلتونن می‌پردازد. یکی دیگر از بخش‌های اکران فیلم مستند است که در روز سوم تیر برگزار خواهد شد و به بررسی آثار مجسمه‌ساز فنلاندی می‌پردازد.

بروون تاکید کرد: طبیعت طراحی و هنر از جمله مشخصه‌های سبک زندگی روزمره مردم فنلاند است که ما سعی داریم بخشی از آن را در این نمایشگاه به مخاطب ایرانی معرفی کنیم.

ورونیکا نورد لوند (دبیر اول فرهنگی سفارت سوئد) نیز در خصوص بخش‌هایی که در این نمایشگا ه از سوئد به نمایش گذاشته می‌شود، گفت:‌ سهم فرهنگی سوئد در نمایشگاه رد پای شمال برگزاری ادای احترام به کتاب‌های کودک است چراکه کودکان بخش مهمی در کشورهای نوردیک دارند و مکان‌های عمومی بر اساس نیاز کودکان طراحی می‌شود.

او ادامه داد: فرهنگ برای کودکان از ارزش بالایی برخوردار است چنانچه در سوئد از هر ۱۰ کتابی که منتشر می‌شود یکی از آ‌نها کتاب کودک است. سهم مشارکت کشورهای نوردیک در ادبیات کودکان بسیار مشهود است در این هفته در نمایشگاهی که برگزار می‌شود فضایی برای کودکان در خانه هنرمندان ایجاد می‌کنیم تا بتوانند در یک گوشه بنشینند و نقاشی کنند و والدین آنها از نمایشگاه لذت ببرند.

او همچنین از دعوت از نویسنده سوئدی "آسا لیند" خبر داد و گفت: او طی این هفته به ایران سفر خواهد کرد و سخنرانی با محوریت موضوع ادای احترام به ادبیات کودکان خواهد داشت. این سخنرانی روز یکشنبه دوم تیر در خانه هنرمندان برگزار خواهد شد.

آسا لیند کتاب‌هایی تخیلی و غیرتخیلی می‌نویسد و تعدادی از کتاب‌های او در حال ترجمه به فارسی هستند. او معتقد است ادبیات خوب، جایی به کودک می‌دهد و کودک جایی در این جهان پیدا می‌کند.

این نشست با پرسش و پاسخ خبرنگاران از سفرا در خصوص و چرایی و چگونگی برگزاری نمایشگاه رد پای شمال در ایران ادامه پیدا کرد.

سفیر نروژ در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر چرایی تاکید بر کودکان و نوجوانان و مخاطب قرار دادن این بخش از جامعه در نمایشگاه نودریک گفت: کودکان بخشی از زندگی ما هستند بنابراین طبیعی است که روی این موضوع تاکید داشته باشیم هر مساله‌ای که به کودکان و بچه‌ها مربوط باشد در کشورهای نوردیک اهمیت دارد. این تنها بخشی از هنر و فرهنگ ما است و سعی داریم این بار توجهات‌‌مان به کودکان و ادبیات کودکان باشد این تنها بخشی از انواع فرهنگی است که ما داریم.

سفیر سوئد نیز در پاسخ به این سوال گفت: کودکان و نوجوانان موضوعی هستند که در ایران نیز به آن اشاره شده و ما با ایران در این موضوع هم‌نظر هستیم.

سفیر دانمارک در خصوص انجام سایر کارهای فرهنگی در ایران گفت: برگزاری نمایشگاه رد پای شمال یکی از کارهای فرهنگی است که در ایران در حال انجام است چنانچه فستیوال فیلم اروپا را نیز چندی پیش برگزار کردیم و فیلمسازان دانمارکی به ایران آمدند همچنین قرار است ایرانی‌ها نیز برای معرفی این هنر به دانمارک بروند. چنانچه بسیاری از دانمارکی‌ها فیلم فروشنده را دیده‌اند.

او یادآور شد: طراحی دانمارکی یک طراحی صنعتی است که در مبلمان نیز در نظر گرفته شده ضمن آنکه شاهد یک چیدمان هنری در این حوزه خواهیم بود در این میان بخشی از هزینه‌های این نمایشگاه توسط ایران و خانه هنرمندان و بخشی دیگر توسط کشورهای نوردیک هزینه شده است.  

سفیر فنلاند نیز با اشاره به آنکه برگزاری این نمایشگاه بحث دیپلماسی عمومی را مطرح می‌کنند، یادآور شد: اینکه یک هنرمند را معرفی کنیم و کارهای هنری را ارائه دهیم عناصری در خود دارند که برای مخاطب ایرانی قابل درک و معنادار باشند فرهنگ یک جاده دوطرفه است و این مسیر در حال آماده‌سازی است و در آینده شاهد برگزاری هفته فیلم فنلاند در ایران خواهیم بود هدف برگزاری ا ین هفته فیلم دیپلماسی عمومی است و ارتباطی که بین بنیاد فارابی و بنیاد فیلم فنلاند ایجاد شده درصدد جذب تهیه‌کنندگان و برقرای ارتباط بین آنها است هر دو فرهنگ می‌توانند از این طریق باهم آشنا شوند. اکنون نیز محصول مشترک سینمای ایران و فنلاند در دست تولید است.

مجید رجبی معمار (مدیرعامل خانه هنرمندان) در پایان این جلسه نیز تاکید کرد: می‌توانیم از فرصت‌های ایجاد شده برای دیدن هنرهای کشورهای دیگر استفاده کنیم نباید فراموش کرد که کشورهای نوردیک به لحاظ خدمات و رفاه اجتماعی در دنیا مطرح هستند و از اقتصاد برجسته‌ای برخوردارند که می‌تواند مورد توجه ما قرار گیرد در عین حال اعتدال سیاسی دارند.

او ادامه داد: در شرایطی که تحت فشارهای ناجوانمردانه قرار گرفته‌ایم برگزاری این نمایشگاه می‌تواند نشان از برقراری تعاملات فرهنگی داشته باشد هرچند ممکن است برگزاری این نمایشگاه یک طرفه به نظر بیاید اما تمام تلاش ما برای ایجاد تعامل فرهنگی است.

نمایشگاه کشورهای نوردیک با تاکید بر مخاطب کودک در ایران

نمایشگاه کشورهای نوردیک با تاکید بر مخاطب کودک در ایران

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز