خبرگزاری کار ایران

کتاب «گاه دلتنگی» منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۷۷۳۴۷۵

محسن غلامی (نویسنده، مدرس و نوازنده سنتور) درباره جزییات کتاب جدیدش گفت: از بخش اول که همنوازی ارکستر سازهای ایرانی بوده، نت اصلی قطعات استخراج شده و به صورت جدا و تخصصی برای سنتور تنظیم شده است. بخش دوم نیز که همنوازی سنتور و تنبک بوده، نت قطعات عینا در کتاب منتقل شده و به چاپ رسیده است. بخش دوم این مجموعه نیز با قطعه گلزار در بیات ترک شروع شده و در ادامه قطعه انتظار نسیم در ابوعطا، چهار مضراب گلشن در نوا (همنوازی دو سنتور با تنبک) و قطعه فراق (چهار مضراب) در دستگاه شور تهیه و تنظیم شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن غلامی که تاکنون چند آلبوم و چند اثر مکتوب را در  زمینه آموزش سنتور منتشر کرده،‌ به تازگی کتابی را تالیف کرده که به آلبوم «گاه دلتنگی» اختصاص دارد.

این نویسنده، مدرس و نوازنده سنتور درباره جزییات آلبوم «گاه دلتنگی» گفت: «آلبوم گاه دلتنگی» در سال 1389 ساخته شد. آن زمان این آلبوم در دو بخش تهیه و تنظیم شد که بخش اول آن حاوی قطعاتی برای همنوازی نی و کمانچه با ارکستر سازهای ایرانی بوده است. بخش دوم آن نیز طبق آلبوم‌های قبلی‌ام همنوازی سنتور و تنبک است.

غلامی درباره چگونگی تولید و ضبط آلبوم «گاه دلتنگی» نیز توضیح داد: ضبط این آلبوم حدود دو سال طول کشید و در پاییز سال 1392 منتشر شد و مجموعه حاضر، کتاب نت همین آلبوم است که تمامی قطعات آلبوم در آن به صورت نت منتشر شده است.

وی درباره جزییات بیشتر کتابش توضیح داد: در این کتاب مجموعاً سه قطعه ابتدایی (اشکباران، طلوع تاریک، صبح وصال) قطعات همنوازی گروهی هستند که در آواز دشتی و دستگاه نوا تنظیم شده‌اند و در این کتاب خط اصلی این قطعات برای سنتور تنظیم شده است.

غلامی در توضیحات بیشتر گفت: از بخش اول که همنوازی ارکستر سازهای ایرانی بوده، نت اصلی قطعات استخراج شده و به صورت جدا و تخصصی برای سنتور تنظیم شده است. بخش دوم نیز که همنوازی سنتور و تنبک بوده، نت قطعات عینا در کتاب منتقل شده و به چاپ رسیده است. بخش دوم این مجموعه نیز با قطعه گلزار در بیات ترک شروع شده و در ادامه قطعه انتظار نسیم در ابوعطا، چهار مضراب گلشن در نوا (همنوازی دو سنتور با تنبک) و قطعه فراق (چهار مضراب) در دستگاه شور تهیه و تنظیم شده است.

این نویسنده در پاسخ به این سوال که آیا کتاب اخیرش نسبت به آلبوم « گاه دلتنگی» بخش‌های اضافه‌‌ای دارد یا خیر، گفت: این اثر نیز مانند کتاب‌های قبلی‌ام «بهار رویاها» و «سایه خیال»، حاوی قطعات جدیدتری است که شاید پیش‌تر به صورت پراکنده و یا تک‌آهنگ از اینجانب انتشار یافته‌اند. در کتاب فعلی‌ام این قطعات در کنار قطعات قبلی آلبوم گنجانده شده‌اند که بیشتر جهت کمک به نوازندگان برای یادگیری متد با تکنیک‌های مختلف است.

وی گفت: قطعات «غریب و مه» و «نیزار» نیز از آلبوم «بهار رویاها» به این کتاب منتقل شده است، با این تفاوت که در کوک شور سل تنظیم شده و در اصل آلبوم، در کوک شور می اجرا شده بود؛ البته،‌ اجرای این قطعات نیز در وبسایت شخصی‌ام موجود است و علاقمندان برای شنیدن و دانلود اجرای اصل آنها می‌توانند به وبسایت مراجعه کنند. به اضافه اینکه لوح صوتی این مجموعه نیز به همراه کتاب ضمیمه شده تا دسترسی بهتری برای درک قطعات باشد.

غلامی در پایان گفت: امیدوارم که این اثر برای هنرجویان و هنر آموزان این رشته مفید واقع گردد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز