خبرگزاری کار ایران

معاون گردشگری مطرح کرد:

پیوند گردشگری و راه‌آهن اقدامی موثر در توزیع سفر

asdasd
کد خبر : ۷۷۱۲۸۱

معاون گردشگری کشور گفت: در پیوند دو حوزه "گردشگری" و "راه‌آهن" که دستاورد آن توسعه گردشگری داخلی و توزیع سفر در کشور به شمار می‌آید؛ باید از کارگزاران حرفه‌ای و متخصص حوزه گردشگری استفاده شود.

به گزارش ایلنا، چهاردهمین نشست شورای مدیران معاونت گردشگری با موضوع بررسی سیاست‌ها و برنامه‌های شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در راستای برپایی قطارهای گردشگری، خطوط ریلی جدید و نیز ارائه گزارش اقدامات صورت گرفته، با حضور ولی تیموری (معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری)، علی کاظمی‌منش (مدیر‌کل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران) و مدیران کل معاونت گردشگری برگزار شد.

 تیموری با اشاره به اقدام صورت گرفته از سوی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران مبنی بر راه‌اندازی "قطارهای گردشگری" و نیز تعریف خطوط جدید به سوی مقاصد داخلی وخارجی، گفت: این فعالیت‌ها، اقدامی شایسته و موثر در راستای توسعه گردشگری داخلی و توزیع سفر در سراسر کشور به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه دستاوردهای حاصل از این اقدام با بهره‌گیری از کارگزاران رسمی و دارای مجوز از سوی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به نتایجی پایدار دست خواهد یافت؛ تصریح کرد: چنانچه در هر یک از خدمات قابل ارائه از سوی راه‌آهن مبنی بر راه‌اندازی قطارهای گردشگری و نیز تورهای مربوطه از راهنمایان گردشگری متخصص آموزش دیده و دارای کارت معتبر فعالیت و نیز دفاتر خدمات مسافرتی دارای مجوز از سوی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استفاده شود؛ کیفیت خدمات گردشگری این حوزه در سطح استاندارد پایدار خواهد ماند و از بروز تخلفات و مشکلات احتمالی جلوگیری می‌شود؛ چرا که هر یک از کارگزاران رسمی این حوزه برای حفظ اعتبار و تداوم بازار رقابتی موجود؛ برترین خدمات ممکن را ارائه خواهند کرد.

تیموری با بیان اینکه ایجاد هماهنگی و یکپارچه‌سازی خدمات مشترک دو بخش گردشگری و راه‌آهن با متولی‌گری تخصصی محقق خواهد شد؛ گفت: آموزش راهنمایان تخصصی راه‌آهن، صدور کارت، برپایی تورهای گردشگری و ارائه سایر خدمات مورد نیاز مرتبط از سوی کارگزاران و ذینفعان–بخشخصوصی- حوزه گردشگری انجام خواهد گرفت و تامین زیرساخت‌ها و ارائه امکانات مورد نیاز و مرتبط با خطوط ریلی نیز توسط شرکت راه‌آهن تامین خواهد شد تا با همکاری و تعامل حاصل، ضمن انجام وظایف تخصصی مجزا، توسعه این رویکرد جدید به صورت پایدار تداوم داشته و با ایجادهمسویی، اقدامات مکمل و متمم به ثمر نشیند.

وی همچنین با اشاره به راهکار انتخاب خطوط ریلی به سوی مقاصد جدید خارجی یادآور شد: وجود ارتباط دو سویه شامل تبادل گردشگر دو طرفه و رعایت منافع ملی یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های انتخاب مقاصد گردشگری در کشورهای مختلف به شمار می‌آید؛ لذا انتخاب و معرفی خطوط ریلی و هوایی جدید باید بر اساس تجمیع نظرات کارشناسی مشترک سه دستگاه اجرایی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، وزارت امور خارجه و وزارت راه و شهرسازی انجام پذیرد.

تیموری خاطرنشان کرد: از این رو تعریف خطوط ریلی به سوی مقاصد جدید نظیر شهرهای مختلف ترکیه، ارمنستان و غیره باید با دقت نظر بیشتری پیگیری شود و ملاحظات این سازمان نیز حتما مدنظر قرار گیرد.

معاون گردشگری با برشمردن بخشی از مزیت‌های استفاده از قطار در صنعت گردشگری، شامل دسترسی گسترده به جغرافیای پهناور کشور، توزیع سفر و درآمدها در راستای توسعه پایدار گردشگری ، ایمن بودن و نیز پایین بودن هزینه‌های سفر، گفت: توسعه گردشگری داخلییکی از سیاست‌هایاصلی معاونت گردشگری به شمار می‌آید و به عنوان سکویی برای پیشرفت حوزه گردشگری خارجی از اولویت و اهمیت بالایی برخوردار است؛ از این رو استفاده از ظرفیت راه‌آهن با وجود مزیت‌های متعدد یکی از مهم‌ترین ابزارهای تحقق این مهم  شناخته می‌شود.  

تیموری همچنین با بیان اینکه شاداب‌سازی جامعه مسئولیت اجتماعی خانواده گردشگری به شمار می‌آید؛ افزود: نیاز است ضمن تعامل و هماهنگی هر چه بیشتر از ظرفیت ریلی موجود، در راستای تعریف سفرهای متنوع و معرفی مقاصد جدید استفاده شود.  

معاون گردشگری همچنین‌ تعامل و تقویت همکاری با حوزه راه‌آهن در سطوح ملی و استانی را در دستور کار ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر قرار داد و اظهار کرد: با توجه به اینکهیکی از اصلی‌ترین وظایف ستاد همسو کردن دستگاه‌ها و هموار کردن مسیر تعاملات فرابخشی است؛ لذا به دبیرخانه ستاد مرکزی و ستادهای اجرایی خدمات سفر در استان‌ها به استفاده بیشتر و بهتر از ظرفیت راه‌آهن توصیه  می‌شود.  

وی با بیان اینکه توسعه گردشگری محور غرب کشور به دستور معاون محترم رییس‌جمهور و ریاست سازمان از مهم‌ترین برنامه‌ها و اقدامات در دست انجام و دارای اولویت معاونت گردشگری به شمار می‌آید؛یادآور شد:  ارتباط دو‌سویه حوزه راه‌آهن و گردشگری با ارائه برنامه مشخص در این راستا نیز می‌تواند نقش‌آفرینی کند.

تیموری همچنین با اشاره به اینکه به کارگیری ظرفیت‌های بومی و محلی هر مقصد گردشگری در رابطه با خطوط ریلی جدید می‌تواند در مدیریت مقاصد موثر عمل کند؛ یادآور شد: به عنوان نمونه در تعریف خطوط ریلی جدید با کشور پاکستان پیشنهاد می‌شود از کارگزاران حوزه گردشگری استان سیستان و بلوچستان شامل دفاتر خدمات مسافرتی این حوزه به منظور ایجاد انگیزه و حمایت بیشتر از ظرفیت های بومی استفاده شود.

معاون گردشگری در پایان ضمن تشکر مجدد از اقدامات ابتکاری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در طراحی و اجرای اقدامات ابتکاری در حوزه گردشگری؛ بر تقویت همکاری‌های دو حوزه تاکیدکرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز