خبرگزاری کار ایران

معاون میراث فرهنگی به ایلنا خبر داد:

ارتفاع بنای مجاور کاخ گلستان همان ۱۰ و نیم متر باقی ماند

asdasd
کد خبر : ۷۷۰۸۲۵

با وجود افزایش ارتفاع ساخت و ساز در مجاورت کاخ گلستان از حد استاندارد یونسکو، معاون میراث فرهنگی از باقی ماندن این ارتفاع تا ۱۰ و نیم متر خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کاخ گلستان ازجمله مواریث جهانی تهران است که در فهرست یونسکو ثبت شده است. با این وجود مدتی‌ست که ساخت و ساز مجاور این مجموعه میراث جهانی که متعلق به یک بنای تجاری با کاربری رستوران است، خبرساز شده است.

ماجرای این ساخت و ساز آنجا داغ شد که سازنده علاوه بر مجوزی که درخصوص ساخت تا ۱۰ و نیم متر دارد (که البته این ارتفاع نیز خارج از استانداردهای میراث جهانی است) درصدد ساخت بیش از این ارتفاع یعنی تا حدود ۱۱ و نیم متر برآمد که درنهایت با شکایت میراث تهران و سازمان میراث فرهنگی ناچار شد این ارتفاع را تا کاهش دهد و به ارتفاعی که در مجوزش دارد، برساند.

نباید فراموش کرد که ارتفاع ۱۰ و نیم متر نیز در استانداردهای یونسکو جایی ندارد چراکه ارتفاع ساخت و ساز مجاز در مجاورت میراث جهانی نهایتا ۷ و نیم متر است اما باتوجه به تخلفات انجام شده و مجوزی که از سوی اداره میراث فرهنگی تهران برای مالک این سازه صادر شده، قضیه پیچیده‌تر از گذشته شده است.

با وجود شکایاتی که سازمان میراث فرهنگی انجام داده اما بررسی و اعلام رای نهایی دادگاه همچنان به تعویق می‌افتد و از آنجا که توقف این ساخت و ساز ملزم به رای قضایی است، بنابراین کار ادامه دارد.

البته محمدحسن طالبیان (معاون میراث فرهنگی) دراین خصوص به ایلنا گفت: درحال حاضر ادامه ساخت و ساز و افزایش ارتفاع سازه‌ای که در مجاورت کاخ گلستان قرار دارد، متوقف شده و درحال حاضر ارتفاع همان ۱۰ و نیم متر است.

البته که استاندارد یونسکو تا ارتفاع ۷ و نیم متر است و با وجود توقف افزایش ارتفاع، همچنان ناقض استانداردهای جهانی است.

او ادامه داد: پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی آن است که به جای افزایش ارتفاع، این سازه از طبقه منهای یک درصدد جبران خسران خود برآید.

طالبیان خاطرنشان کرد: هرچند شاهد افزایش ارتفاع این سازه از استاندارهای یونسکو درخصوص ساخت و سازهای مجاور میراث جهانی هستیم اما هنوز اخطاری به ما داده نشده و به این مسئله ورود نکرده‌ایم.

قلعه فلک‌الافلاک

طالبیان همچنین درخصوص آخرین وضعیت برخی از بناهای تاریخی که در سیل نوروز ۹۸ دچار آسیب شده بودند، گفت: دانشگاه اصفهان و متخصصان امر طرحی برای مرمت و تثبیت تپه دستریز زیر فلک‌الافلاک ارائه داده‌اند که در مرحله مطالعه است البته که به محض تامین بودجه، کار تثبیت و مرمت آغاز خواهد شد.

افزایش رطوبت در برج قابوس

او همچنین، وضعیت برج قابوس را خوب اعلام کرد و گفت: زمانی که سیل آمد شاهد افزایش میزان رطوبت نسبت به گذشته در برج قابوس هستیم. البته که مدیر محوطه اعلام کرد که این رطوبت درحال خشک شدن است و درحال حاضر در مرحله پایش قرار دارد.

او ادامه داد: با توجه به آنکه نمی‌توان مداخله سریع در این خصوص داشت باید منتظر بمانیم تا بعد از بررسی شرایط، اقدام  کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز