خبرگزاری کار ایران

تهیه‌کننده برنامه صبح جمعه با شما در گفت‌وگو با ایلنا:

منتقدِ "صبح جمعه با شما" مسئولان هستند/ حقوقم خنده‌دار است، نمی‌گویم که آبرویم نرود/ ترجیح‌مان این بود که قدیمی‌ها را برگردانیم

asdasd
کد خبر : ۷۶۹۹۷۶

ساجد قدوسیان می‌گوید: رادیو در بین رسانه‌ها از همه آسیب‌پذیرتر است. در شرایط اقتصادی کنونی کاش اتفاقی بیفتد و وضعیت معیشت کسانی که در رادیو کار می‌کنند، بهتر شود.

ساجد قدوسیان(تهیه‌کننده برنامه رادیویی صبح جمعه با شما) درباره این برنامه که یکی از قدیمی‌ترین برنامه‌های رادیو به شمار می‌آید، به خبرنگار ایلنا گفت: برنامه صبح جمعه با شما از حدود سال ۶۳ آغاز به کار کرده و هنرمندان بسیاری در این برنامه بودند و حتی اگر از کسانی که اهل رادیو گوش کردن نیستند هم درباره رادیو بپرسیم، شاید تنها بتوانند از برنامه صبح جمعه با شما نام ببرند. البته در طی سال‌های گذشته تغییرات بسیاری در این برنامه انجام شده و حتی چند بار اسم آن تغییر کرده است. اما در نهایت تقریبا ماهیت این برنامه از دست نرفت. البته در برهه‌ای داشت رو به بیراهه می‌رفت ولی از اردیبهشت سال ۹۷ که ما مجددا با نام صبح جمعه با شما برنامه را روی آنتن بردیم، سعی کردیم رویکرد قدیمی برنامه که همان کمدی انتقادی بوده را دوباره سرلوحه کار خود قرار دهیم. در طی این چند مدت هم با همین رویکرد کار را انجام دادیم.

وی افزود: ما حتی هنرمندان قدیمی این برنامه که سال‌ها بود دیگر با برنامه‌های این چنینی رادیو همکاری نمی‌کردند را به برنامه برگرداندیم. در کنار این دوستان و باتوجه به اینکه برنامه باید زایش هم داشته باشد، یک سری جوان تئاتری را هم در کنار پیشکسوتان خود قرار داده و اکنون با ترکیبی از پیشکسوتان و جوانان برنامه صبح جمعه به کار خودش ادامه می‌دهد و خدا را شکر مورد اقبال عمومی هم قرار گرفته است. البته نقدهای بسیاری به ما وارد است و بخشی از نقدها را از بابت اینکه برای کیفیت کار لازم است، می‌پذیریم اما یک سری از نقدها را کسانی انجام می‌دهند که مورد نقد برنامه قرار می‌گیرند و بیشتر این دوستان هم در قالب مسئولین می‌گنجند. اما به هر حال ما سعی کردیم عقب نشنینیم چراکه روحیه برنامه انتقادی بوده و در قالب طنز حرف مردم را به گوش مسئولان می‌رساند.

قدوسیان همچنین درباره حمایت‌ها از این برنامه در مقابل بازخوردهای مسئولان نسبت به انتقاداتی که در برنامه مطرح می‌شود، اظهار داشت: این رویکرد انتقادی در برنامه از زمانی اتفاق افتاد که آقای دکتر محمدزاده مدیر شبکه ایران شدند و ایشان خودشان سال‌های متوالی جز مسئولان طراز اول نظام بودند و هنوز هم در ارشاد فعالیت‌هایی دارند و اتفاقا رویکرد خودشان نیز به همین صورت است. حتی برخی از بحث‌هایی را که من برای کار کردن آنها دو به شک هستم و درباره‌اش با ایشان مشورت می‌کنم، ایشان می‌گوید مشکلی نیست و با قدرت به کار خود ادامه دهید. چراکه اگر قرار باشد ما این حرف‌ها را نزنیم، پس چه مسائلی را باید نقد کنیم. خوشبختانه خود آقای محمدزاده هم این رویکرد را دارند اما بالاخره یک‌سری نکاتی هم اتفاق می‌افتد. یعنی برنامه روی آنتن می‌رود اما خب تیر و ترکش‌های آن نیز به سمت‌مان می‌آید. درنهایت خدا را شکر حمایت از برنامه در حال حاضر خوب است.

وی همچنین با بیان اینکه از پیشکسوتان برنامه صبح جمعه برای حضور مجدد در آن دعوت کرده است، گفت: بعد از اینکه ما این برنامه را با اسم خود روی آنتن بردیم، حتی لوگوی قدیم برنامه را با تغییراتی برای این برنامه آماده کردیم تا مردم بدانند که این برنامه همان برنامه است و همچنین تقریبا از همه پیشکسوتانی همچون بیوک میرزایی، مهین برزویی و حسین محب اهری که در برنامه صبح جمعه قدیم مشارکت داشتند و در قید حیات بودند دعوت کردم که باز به این برنامه بیایند. البته لازم است درباره حسین محب اهری نکته‌ای را بگویم. ایشان خیلی با تیم قدیم صبح جمعه با شما همکاری نکرده بودند ولی با احترام به تمام عزیزانی که با آنها کار کردم باید بگویم که حسین محب اهری حرفه‌ای‌ترین هنرمندی بودند که با برنامه صبح جمعه همکاری کردند. ایشان با اینکه بیماری سختی داشتند ولی امکان نداشت که سر جلسه تمرین، کوچکترین تاخیری داشته باشند و ذره‌ای معترض شوند. در عین حال نقش را به دقیق‌ترین شکل ممکن اجرا می‌کردند و سر سوزنی حاشیه نداشتند. چون این روحیه وجود داشت، به خاطر همین ما از ایشان دعوت کردیم که در برنامه حضور داشته باشند.

این تهیه‌کننده با بیان اینکه ترجیحمان این بود که قدیمی‌های برنامه را به صبح جمعه با شما برگردانیم، عنوان کرد: بر این اساس حتی به سراغ حسین عرفانی رفتیم. خیلی جالب است؛ حسین عرفانی گفت من درگیر کار دوبله‌ای هستم و از یک ماه دیگر همکاری خود را با صبح جمعه شروع می‌کنم. ولی اجل مهتلش نداد و ما کمتر از یک ماه حسین عرفانی را از دست دادیم و حالمان خیلی بد شد. به هر حال در حال حاضر شرایط خیلی خوبی داریم و بازخورد مخاطبانمان خیلی خوب است. ولی می‌دانیم که همچنان جا برای کار بسیار داریم. زمانی که صبح جمعه قدیم پخش می‌شد، زمان اوج رادیو بود، به این دلیل که رسانه خیلی کم بود و رادیو کارایی داشت ولی کار در شرایط فعلی خیلی سخت شده است.

قدوسیان همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود مزایای مالی محدود رادیو، بسیاری از هنرمندان بهترین دوره زندگی خود را زمان کار کردن در رادیو معرفی می‌کنند، گفت: هنوز هم بودجه در رادیو کم است و هنرمندان رادیو به سختی امرار معاش می‌کنند اما یک عشقی آنها را به کار می‌کشاند. حتی کسانی که به تلویزیون و مدیوم‌های دیگر رفتند، عِرقی به رادیو داشتند. به نظر من دلیل آن هم به بحث تفاوت تئاتر و سینما مربوط می‌شود. فضای تئاتر فضای گرم و صمیمی است و چون باید ارتباط مستقیم با تماشاگر داشته باشید و یک کار را کامل اجرا می‌کنید و حستان درگیر می‌شود، اصولا برای کسی که در حال کار کردن است، فضای جذابتری نسبت به تلویزیون و سینما ایجاد می‌شود. در رادیو نیز به همین صورت است.

وی ادامه داد: آدم‌های رادیو ناخودآگاه یک خانواده می‌شوند و همبستگی پیدا می‌کنند و در کنار هم اتفاقی را خلق می‌کنند. به این صورت نیست که ما بیاییم در رادیو و بگوییم این تیکه از کار را جدا بگیریم. در صورتی که در کار تصویر امکان دارد دو نفری که در مونتاژ ماجرا رو به روی هم بازی کرده‌اند، کار خود را به طور جداگانه در دو روز مختلف ضبط کرده باشند. ولی در رادیو این اتفاق نمی‌افتد. البته به تازگی در رادیو هم چنین موضوعاتی وارد شده ولی در گذشته اصلا چنین اتفاقاتی نمی‌افتاد. یعنی اگر قرار بود نمایشی ضبط شود، قطعا همه تیم باید حضور می‌داشتند. رج زدن و راش زدن اصلا در رادیو وجود نداشت و الان هم اگر وجود داشته باشد خیلی کم است. این همبستگی و گرم بودن رادیو سبب می‌شود که آدم‌ها از کنار هم بودن خیلی لذت ببرند. علاوه بر این رادیو معروف به رسانه گرم است.

این تهیه‌کننده در ادامه بیان کرد: نمی‌دانم چرا ولی در چند برنامه‌ای که در تلویزیون داشته‌ام، انگار زرق و برق و فضا شما را از مردم جدا می‌کند. ولی در رادیو وقتی طرف زنگ می‌زند و با شما صحبت می‌کند، نه اینکه هیچ تصویری وجود ندارد، انگار به پدر یا مادرش زنگ زده و با آنها حرف می‌زند. یک صمیمیتی در آن وضعیت هست که شما نمی‌توانید آن را با هیچ رسانه دیگری مقایسه کنید. این اتفاق در رادیو بسیار تجربه می‌شود و به همین دلیل به طور ناخودآگاه آدم آن را دوست دارد. یک صمیمیتی اتفاق می‌افتاد که شما در درازمدت می‌گویید حال اگر درآمدی هم نداشت و کم هم بود، عیبی ندارد، لااقل حالم در این فضا خوب می‌شود.

قدوسیان در پایان گفت: اتفاقا من از بابت وضعیت درآمد نگرانم. چون اخیرا که وضعیت اقتصادی به این صورت شده، همیشه می‌گویند که قشرهای ضعیف آسیب‌پذیرتر هستند. رادیو هم در بین رسانه‌ها از همه آسیب پذیرتر است. یعنی یک تشنجی اتفاق می‌افتد که امیدوارم این قضیه بیرون نزند و به این صورت اتفاق بدی را شاهد نباشیم که بچه‌های رادیو هم حالی برای تولید برنامه‌های رادیویی نداشته باشند. اینکه می‌گویند رادیو عشق است، درست بوده و رادیو در وهله اول عشق است. ولی به عنوان کوچکترین عضو رادیو می‌گویم که اگر بشود اتفاقی بیفتد و وضعیت کسانی که در رادیو کار می‌کنند، مقداری از لحاظ معیشت بهتر شود، خیلی خوب است. البته قبل از من خیلی‌ها گفتند و بعید می‌دانم اتفاقی بیفتد. اگر من بخواهم رقم دستمزدها را بگویم، به موضوع پی خواهید برد. چند بار به خود من گفتند که فلانی تهیه‌کننده و سردبیر برنامه صبح جمعه با شماست و مگر می‌شود این میزان دستمزد بگیرید؟ چراکه رقم دستمزد من خیلی خنده‌دار است و نمی‌گویم که آبرویم نرود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز