خبرگزاری کار ایران

«کهن‎پیشه‎های سرزمین خوز» روانه بازار کتاب شد

asdasd
کد خبر : ۷۶۸۱۹۵

کتاب "کهن‎پیش‎های سرزمین خوز" با موضوع صنایع دستی بومی و پیشه‎های وابسته به آن در خوزستان، چاپ و وارد بازار کتاب شد.

به گزارش  ایلنا، سپیده زمانی‎راد (نویسنده خوزستانی) با اشاره به انتشار کتاب خود اظهار داشت: خوزستان سرزمینی است که مردان و زنانی را در آغوش خود پرورانده که همواره دل و جان آن‎ها با هنر و معنویات تکامل یافته و با بهره‎گیری از آن‎ها به رشد و تکاپوی بذر هنر در این خطه همت نهاده‎اند.

زمانی راد ادامه داد: تنوع صنایع دستی در خوزستان نیز به دلیل فراوانی اقوام مختلف از جمله بختیاری‎ها، لُرها، اعراب و ... قابل توجه است به گونه‎ای که می‎توان تولیدات این استان را به مجموعه صنایع دستی شهری، روستایی و عشایری تقسیم کرد.

او تصریح کرد: از مجموعه صنایع دستی و بومی این استان می‎توان به گروه‎های نساجی سنتی، پوشاک محلی، بافت‎های دارای و غیرداری، صنایع دستی فلزی، صنایع دستی چوبی و حصیری، پیشه‎های صنایع دستی و ... اشاره کرد که هریک از این گروه‎ها دارای زیرشاخه‎هایی مانند احرام‎بافی، عبابافی، موج‎بافی، چوقابافی و ... هستند.

این نویسنده افزود: بر همین اساس تصمیم به تألیف این کتاب گرفتم و در آن به معرفی صنایع دستی استان و صنایع دستی‎ منسوخ‎شده، درحال منسوخ و در معرض خطر پرداختم.

وی عنوان کرد: این کتاب در پنج فصل و در مجموع ۱۵۰ صفحه توسط انتشارات "ارگ نواندیش" چاپ و منتشر شده است.  

سپیده‎زمانی‎راد متولد ۱۳۶۶ در شهر دزفول، دانش‎آموخته باستان‎شناسی تمدن و فرهنگ اسلامی، دانشجوی مقطع دکتری رشته تاریخ و از فعالان حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان است. " کهن‎پیشه‎های سرزمین خوز" پژوهش تازه این فعال در حوزه شناخت میراث فرهنگی و صنایع دستی خوزستان و همچنین شناخت پوشش محلی مردم استان با اشارات مردم‎شناسی این سرزمین است. از این نویسنده همچنین کتابی تحت عنوان "مُطبَق خونه دسفیلی" با موضوع غذاهای سنتی مردم دزفول، شیرینی‎جات سنتی و غذاهای ایرانی رایج در این شهر در دست چاپ می‎باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز