خبرگزاری کار ایران

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث‌فرهنگی:

طرح حمایت از مرمت بافت‌های تاریخی، حمایت صددرصدی از مالکان و سرمایه‌گذاران

asdasd
کد خبر : ۷۶۵۹۰۲

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های فرهنگی تاریخی، یک حمایت صددر صدی از مالکان و سرمایه‌گذاران بافت‌های تاریخی است.

به گزارش ایلنا، محمد خیاطیان (معاون توسعه مدیریت سازمان میراث‌فرهنگی) با اشاره به طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های فرهنگی‌تاریخی و مصوبه مجلس گفت: از نمایندگان مجلس به‌خاطر این مصوبه تشکر می‌کنم. این مصوبه یک قانون بسیار خوب است که ماحصل سال‌ها کار کارشناسی است.

او گفت: کشور ما یک سرزمین تاریخی است که آثار تاریخی بسیار زیادی دارد، به‌دلیل گستردگی آثار تاریخی، صیانت، مرمت، حفظ و احیای این آثار کار بسیار بزرگی است و حد و مرزی نمی‌شناسد.

خیاطیان افزود: در این خصوص نیازمند همت بخش خصوصی و مشارکت آن‌ها هستیم و باید بخش خصوصی را برای مشارکت در این خصوص مجاب کنیم که حمایت همه‌جانبه از این موضوع داشته باشند و در این میان تصویب طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های فرهنگی تاریخییکی از مهم‌ترین راهکارهای افزایش مشارکت بخش خصوصی است.

او گفت: طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های فرهنگی تاریخی درواقع حمایت صددرصدی از مالکان و سرمایه‌گذاران در این بافت‌ها است و ماده ۱۴ این طرح که دو روز پیش در مجلس بررسی و مصوب شد نشان‌دهنده عزم دولت و مجلس برای حمایت صددرصدی از مالکان و سرمایه‌گذاران این بافت‌هاست.

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ادامه داد: در گذشته اگر فردی قصد تغییر کاربرییک فضای تاریخی را داشت علاوه بر این‌که باید پروسه‌های اداری متعددی را طی می‌کرد و هزینه‌هایی نیز می‌پرداخت اما با تصویب ماده ۱۴ طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی و فرهنگی بدون صرف هزینه و با کمترین زمان می‌تواند نسبت به تغییر کاربری فضاییک بنای تاریخی اقدام کند.

این مقام مسئول در ادامه گفت: با تصویب این طرح خصوصاً ماده ۱۴ آن از این به بعد باید شاهد یک انقلاب در حوزه احیا و مرمت بافت‌ها و بناهای فرهنگی تاریخی باشیم.

خیاطیان اضافه کرد: همان‌طور که اشاره شد، ایران سرزمین تاریخی است و تعداد بسیار زیادی بنا و بافت و محوطه فرهنگی تاریخی در کشور وجود دارد که منابع دولتی برای مرمت و احیای این تعداد از آثار محدود است لذا نیازمند مشارکت‌های مردمی و همت بخش خصوصی هستیم که قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های فرهنگی تاریخی و خصوصاً ماده ۱۴ این طرح، مسیر را برای این مهم همواره کرده است.

او درباره ساز و کارهای اجرایی این قانون نیز گفت: سازمان میراث‌فرهنگی آمادگی لازم برای اجرای این قانون را دارد و در کنار این قانون بسته‌های تشویقی برای مالکان و سرمایه‌گذاران بافت‌های فرهنگی تاریخی در نظر گرفته شده است.

خیاطیان تصریح کرد: سازمان میراث‌فرهنگییک سازمان پیشرو در حوزه مرمت بافت‌ها و بناهای تاریخی است. ماده ۲۷ قانون الحاقی ۲ به دستگاه‌ها اجازه داده است تا آثار تاریخی خود را به بخش خصوصی واگذار کنند که خوشبختانه قرار گرفتن قانون مرمت و احیای بافت‌های فرهنگی و تاریخی در کنار ماده ۲۷ قانون الحاقی ۲ سرعت اجرای این کار را بالا می‌برد.

نمایندگان در نشست علنی یکشنبه۲۹ اردیبهشت مجلس شورای اسلامی با ماده ۱۴ طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی- فرهنگی ارجاعی از کمیسیون با ۱۸۹ رأی موافق، ۸ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۴ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

بر اساس ماده ۱۴ طرح مذکور، هرگونه مرمت، احیا، تعمیرات اساسی و بهره‌برداری از املاک تاریخی- فرهنگی ثبت‌شده و یا املاک واجد ارزش‌های تاریخی–فرهنگی موضوع این قانون در صورت استقرار فعالیت‌های مطابق ضوابط میراث‌فرهنگی از هزینه‌های مربوط به تغییر کاربری، مرمت و بازسازی معاف خواهد بود.

پیش‌تر نیز نمایندگان مجلس، طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی - فرهنگی و توانمندسازی مالکان و بهره‌برداران این قبیل بناها را، در ۱۸ ماده و سه تبصره تصویب کرده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز