خبرگزاری کار ایران

در نخستین نشست خبری مطرح شد:

نظرات رسمی حسین انتظامی درباره پول‌های کثیف، مافیای اکران، مدرسه ملی، درجه‌بندی سنی فیلم‌ها، خانه سینما، مرکز گسترش و انجمن سینمای جوان

asdasd
کد خبر : ۷۶۴۷۹۰

حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در اولین نشست خبری خود به مدت دو ساعت درباره مهم‌ترین مسائل روز در سینما و همچنین برنامه‌های خود درباره سینما توضیح داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین انتظامی (رئیس سازمان سینمایی) بعد از حدود ۶ ماه از حضورش در این سازمان، اولین نشست خبری رسمی خود را امروز (دوشنبه ۳۰ اردیبهشت) با حضور خبرنگاران و اهالی رسانه در سالن همایش‌های وزارت ارشاد برگزار کرد.

حسین انتظامی در این نشست گفت: اصرار داریم که وقتی دستگاهی برنامه خود را اعلام می‌کند باید بودجه خود را بر اساس همان برنامه حرکت داده و طبق چار چوب عمل کند زیرا باعث نظم می‌شود.

انتظامی شعار سازمان سینمایی در رویکرد جدیدش را «ایران، تهران نیست» خواند و‌ با بیان اینکه در برنامه‌های جدید این سازمان، بر حمایت از فیلم‌سازان جوان تاکید دارند، گفت: همچنین هزینه پشتیبانی برنامه‌ها نسبت به خود برنامه‌ها کمتر شده است.

او با بیان اینکه «شفافیت، رویکرد اصلی ما است» گفت: اما در شفافیت فقط اعلام آمار مالی هزینه و بودجه جشنواره و نهادها هدف نیست بلکه پیش‌بینی‌پذیری هدف است و افراد بدانند که در صورت ارایه درخواستی، رفتار ما چگونه است.

انتظامی با اشاره به اینکه در دوره جدید بسیاری از اطلاعاتی که تا پیش از این امکان انتشار نداشت مانند آمار فروش فیلم‌ها و سینماها را در اختیار رسانه‌ها قرار داده‌اند، درباره تولید فیلم‌های فرهنگی گفت: اگر ادعا می‌کنیم طرفدار سینمای فرهنگی و اجتماعی هستیم باید اثر این برنامه‌ها در بودجه دیده شود و بر همین اساس، در بخش‌های حمایتی قطعا این رویکرد را خواهیم داشت.

رئیس سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌های خوب در سال‌های گذشته، تشکیل سینمای هنر و تجربه بود و نباید اجازه بدهیم که فیلم‌های فرهنگی در نظام خشن اکران، مورد ظلم قرار بگیرند و از این رو حمایت از آنها ضرورت دارد.

انتظامی همچنین درباره نظام درجه‌بندی سنی فیلم‌ها در سینما گفت: رویکرد ما این است که سواد سینمایی و رسانه‌ای در انتخاب فیلم‌ها بالاتر برود و خانواده‌ها با قدرت بیشتر و با شناخت بهتری بتوانند فیلم‌ها را انتخاب کنند.

او همچنین درباره تشکیل صنف واحد خاطرنشان کرد: این موضوع به خود صنف تهیه‌کنندگان بستگی دارد ولی برنامه ما عقب‌نشینی دولت به نفع صنوف است.

انتظامی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره مرکز گسترش و انجمن سینمای جوان هم تصریح کرد: باید نهادها و ساختارها بر اساس وضعیت و نیاز روز اصلاح شوند که این اصلاح ساختارها شامل این دو بخش می‌شود.

رئیس سازمان سینمایی در بخش دیگری از این نشست درباره جشنواره جهانی و ملی فیلم فجر و ادغام این دو، گفت: باید آیین‌نامه جشنواره‌ها نوشته شود و بعد از تصویب، درباره آنها صحبت کرد. البته با توجه به اینکه جشنواره جهانی فیلم فجر به شناخته شدن سینمای ایران در منطقه و کسب بازارهای بهتر کمک می‌کند نظرم نسبت به این جشنواره مثبت است.

انتظامی درباره بنیاد سینمایی فارابی و عملکرد این بنیاد در بخش بین‌الملل گفت: در برنامه جامع سازمان سینمایی هشت رویکرد دیده شده است که  یکی از آنها توسعه بازارهای بین‌المللی است و نهادهای سازمان که رویکرد و عملکرد بین‌المللی دارند باید در این حوزه فعال‌تر عمل کنند.

او درباره مباحثی پیرامون اعمال نظر سینماداران در  اکران فیلم‌ها هم گفت: حاکمیتی فرهنگی در حوزه سینما از طریق سازمان سینمایی وجود دارد و سینماداران حق ندارند به فیلم‌هایی که نمایش می‌دهند چیزی اضافه و یا کم‌ کنند چراکه ما این مساله را بر نمی‌تابیم.

انتظامی همچنین درباره ورود پول‌ها و‌ سرمایه‌های مشکوک به سینما با طرح این سوال که «آیا مرجع شناسایی پول‌های مشکوک در اختیار سازمان سینمایی است؟» گفت: آنچه در اختیار سازمان سینمایی است درباره فیلم و‌ کیفیت و‌ تشخیص شاخص آن است.

او ادامه داد: ما در سینما از ورود سرمایه استقبال می‌کنیم اما این نگرانی وجود دارد که برخی پول‌ها نظام سینما را بهم بزند و از سازمان سینمایی انتظار دارند که این نظام را حفظ کند. اگر ما شئون صنفی و‌ نظام اتحادیه متمرکز صنفی داشته باشیم، صنف می‌تواند در حفظ نظام سینما ما را کمک کند.

انتظامی با اشاره به اینکه خانه سینما تدابیر خوبی در سطوح مختلف حرفه‌ای اتخاذ کرده است، گفت این تدابیر به زودی اعلام می‌شود.

رئیس سازمان سینمایی همچنین درباره بحث اکران فیلم‌ها و همچنین مافیای آن گفت: نظام‌نامه اکران در سال ۹۸منتشر شده و نسبت به قبل اصلاحاتی در آن صورت گرفته است. البته هنوز ایراداتی وجود دارد که در حال بررسی آنها هستیم و تا دو‌ ماه دیگر نظام‌نامه جدید منتشر می‌شود.

انتظامی درباره حمایت از جشنواره‌ها نیز تصریح کرد: تا خرداد ماه ضوابط حمایت سازمان سینمایی از جشنواره‌ها مبنی بر مقدار و دلایل حمایت را اعلام می‌کنیم.

او درباره اسپانسر جشنواره جهانی فیلم فجر هم گفت: ۴۵روز بعد از پایان هر رویداد مسئولان آن رویداد موظف‌اند فهرست هزینه و درآمدها را اعلام کنند که درباره جشنواره جهانی نیز میزان هزینه‌ها به زودی اعلام می‌شود.

انتظامی درباره فیلم رحمان ۱۴۰۰ نیز خاطرنشان کرد: پروانه نمایشی که صادر می‌شود باید رعایت شود و‌ کسی نباید چیزی از آن را کم یا زیاد کند؛ درباره این فیلم گزارش‌هایی رسیده بود مبنی بر اینکه در برخی سینماها پلان‌هایی وجود دارد که در نسخه مجوز گرفته نبود. بنابراین ما بازرس‌هایی فرستادیم و دیدیم که در برخی سینماها تخلف‌هایی وجود دارد و طبق قانون عمل کردیم.

او درباره شبکه نمایش خانگی و وی‌او‌دی گفت: این حوزه بسیار مهم است و امروز سهم و میزان فروش آثار و فیلم‌ها در شبکه نمایش خانگی کاملا به سینمای اکران و سایر بخش‌ها تنه می‌زند لذا باید به این حوزه بیشتر توجه کرد.

رئیس سازمان سینمایی درباره پروانه ساخت و تغییر صدور آن گفت: پروانه ساخت و پروانه نمایش صرفنظر از مدیومی که فیلم ساخته شده یکسان خواهد شد و دستورالعمل آن تا دو‌ هفته دیگر صادر می‌شود البته نمی‌توان پروانه ساخت را حذف کرد زیرا جزو مقررات بالا‌دستی است ولی می‌توان آن را به‌روز کرد.

انتظامی درباره چابک‌سازی سازمان سینمایی با اشاره به اینکه مشغول مطالعه در این زمینه هستند، گفت: همانطور که با موسسه رسانه‌های تصویری رفتار شد تغییراتی نیز در سایر بخش‌ها اعمال شده و برخی قسمت‌های زاید که مطابق روز نیست نیز حذف می‌شود.

او درباره مدرسه ملی سینما گفت: در شرایط فعلی به دلیل مشکلات مالی مسئولیت‌ها و‌ وظایف آن به نهادهای دیگر مانند خانه سینما و یا مراکز دیگر آموزشی واگذار می‌شود.

انتظامی درباره اینکه نباید شفافیت یک طرفه باشد، گفت: وقتی ما از ادارات دولتی می‌خواهیم که بودجه خود را شفاف اعلام کنند باید اهالی رسانه نیز از تهیه‌کنندگان بخواهند که بگویند بودجه فیلم خود را چگونه تهیه کرده‌اند؟ البته نمی‌توان این مساله را تکلیف کرد.

او درباره حضورش در سازمان سینمایی و طولانی شدن زمان سرپرستی‌اش، گفت: من باید به  پاسخ دو سوال می‌رسیدیم‌؛ یکی اینکه حضور من در سینما چه سودی می‌تواند داشته باشد؟ و دوم اینکه سینماگران چقدر من را قبول دارند؟ من‌ هر کجا بوده‌ام بر لزوم استفاده از توصیه‌های انسانی تاکید داشته‌ام و‌علاقه داشتم که گزینه‌های دیگر به عنوان رئیس این سازمان معرفی شوند.

انتظامی درباره سامانه‌های  فروش بلیت  و‌ درآمدهای میلیاردی هم گفت: قطعا امسال تنوع در بلیت‌فروشی فیلم‌ها را در سامانه‌ها خواهیم داشت.

این خبر از ساعت 10 صبح الی 12 بروز رسانی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز