خبرگزاری کار ایران

برنامه‌های ویژه مجموعه نیاوران برای روز جهانی موزه‌ها اعلام شد

asdasd
کد خبر : ۷۶۳۲۲۸

همزمان با روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث فرهنگی، مجموعه نیاوران با تدارک ویژه برنامه‌هایی از ۲۸ اردیبهشت تا ۳ خرداد ماه میزبان علاقمندان می‌شود.

به گزارش ایلنا، این مجموعه به پاسداشت این هفته فرهنگی با برگزاری نمایشگاه‌هایی از آثار موزه‌ها، کارگاه آموزشی، نشست هم اندیشی، اجرای برنامه‌های میدانی و همچنین تدارک برنامه‌هایی ویژه کودکان در این هفته به استقبال گردشگران می‌رود.

همزمان با آغاز فعالیت نمایشگاه‌های موزه‌های مجموعه نیاوران در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ماه، ویژه برنامه‌های میدانی نیز در محوطه باز این مجموعه اجرا می‌شود. اجرای نمایش عروسکی خیمه شب بازی با همکاری خانه موزه خیمه شب بازی در راستای شعار روز جهانی موزه‌ها با عنوان "موزه‌ها به مثابه کانون‌های فرهنگی: آینده سنت‌ها" و ارائه داستان‌های سنتی ایرانی با هدف معرفی این میراث ناملموس و ویژه برنامه آموزشی-تفریحی "حافظ کوچک میراث فرهنگی" از جمله برنامه‌های این مجموعه در روز جهانی موزه است.

 "نقشستان بلوچ؛ روایتی نو از نقش و سنت" در کاخ اختصاصی نیاوران

کاخ اختصاصی نیاوران به مناسبت روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث فرهنگی و همسو با شعار شورای بین المللی موزه‌ها (ایکوم) در سال جاری، اقدام به برگزاری نمایشگاه "نقشستان بلوچ، روایتی نو از نقش و سنت" نموده است.

در این نمایشگاه در کنار نمایش مجموعه‌ای زیبا از جامه‌های فاخر با تزئینات و نقوش سوزن دوزی بلوچی از گنجینه موجود در کاخ اختصاصی نیاوران، به معرفی و نمایش سبکی نو و مدرن در طراحی و ساخت انواع زیورآلات بلوچی دست ساز از مجموعه هنری مریم مقیسه هنرمند جوان کشور پرداخته می‌شود. همچنین در بخش دیگر این نمایشگاه، آثاری با نقوش برگرفته از المان‌های نقش بسته بر روی سفالینه‌های هفت هزار ساله کلپورگان به نمایش گذاشته می‌شود.

  "آثار چوبی خولخوم" در کوشک احمدشاهی

از دیگر برنامه‌های مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در این ایام، نمایش مجموعه‌ای از ظروف چوبی خولخوم روسیه از گنجینه موزه کوشک احمدشاهی است. این ظروف چوبی با نقوش سنتی و زمینه طلایی رنگ، برای نخستین بار به مناسبت هفته میراث فرهنگی از مخزن این موزه خارج شده و در معرض نمایش قرار می گیرد. ظروف چوبی خولخوم جزو صنایع دستی کشور روسیه محسوب شده و مزین به نقوش سنتی خولخوم از قبیل گل، شاخه و دانه های قرمز رنگ تمشک است.

  "یادمان شهرها از نگاه رنگ" و "خواندن در موزه" در موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران

موزه کتابخانه اختصاصی مجموعه نیاوران با گنجینه غنی از کتاب‌های نفیس و آثار هنری ارزشمند، این بار با نمایش مجموعه ای از آثار نقاشی این موزه به استقبال گردشگران در روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث فرهنگی می‌رود. در این نمایشگاه آثاری از هوشنگ سیحون، ابراهیم پورصفا، عیسی بهادری و ... که مناظری از اماکن تاریخی و قدیمی ایران را به تصویر کشیده‌اند در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.  

همچنین جهت آشنایی بیشتر بازدیدکنندگان با موزه کتابخانه نیاوران و کتاب‌های ارزشمند این موزه، برای نخستین بار یکی از کتاب‌های موزه کتابخانه برای علاقه مندان خوانده می‌شود. ویژه برنامه "خواندن در موزه" با روایت‌گری لیلا کفاش‌ زاده ﻣﺪﯾﺮ ﺩﻓﺘﺮ ﮐﻮﺩﮎ ﻭ ﻧﻮﺟﻮﺍﻥ ﭘﮋﻭﻫﺸﮕﺎﻩ میراث فرهنگی و گردشگری و مروج کتابخوانی، با هدف ترویج و ترغیب مردم به کتاب و کتاب خوانی و ایجاد انگیزه و علاقه به بازدید از موزه‌ها به صورت گروهی، عصر روز سه شنبه ۳۱ اردیبهشت ماه در این موزه اجرا می‌شود.  

  "زندیه در آینه تاریخ" در موزه جهان نما

موزه جهان نما نیز همزمان با بزرگداشت روز جهانی موزه‌ها مجموعه ای از ادوات نظامی شامل خنجر، سپر، شمشیر و تیر و کمان از گنجینه کاخ صاحبقرانیه از صفویه تا قاجار را به نمایش می‌گذارد. قدیمی‌ترین آثاری که در این نمایشگاه در معرض دید قرار می‌گیرد، تیر و کمانی متعلق به دوره زندیه و منسوب به لطفعلی خان زند و شمشیری مربوط به اواخر دوره صفویه است.

 ششمین "نشست هم اندیشی موزه های دوستدار کودک"

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برای ششمین سال متوالی میزبان برگزاری نشست هم اندیشی موزه‌های دوستدار کودک می‌شود. این نشست با همکاری کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) در تاریخ دوم خرداد ماه در این مجموعه برگزار می‌شود و نمایندگان موزه‌ها و مؤسسات فعال در حوزه کودک به تبادل افکار و تجربیات خود در زمینه کار با کودک می‌پردازند.

 ویژه برنامه "حافظ کوچک میراث فرهنگی"

بر اساس این گزارش، مجموعه نیاوران به عنوان یک مجموعه دوستدار کودک با نگاهی ویژه به کودکان برنامه‌های ویژه‌ای در این هفته تدارک دیده است. اجرای بازی آموزشی- تفریحی "حافظ کوچک میراث فرهنگی" با هدف آشناسازی کودکان با بناهای تاریخی و باستانی کشور و آموزش چگونگی حفاظت از این میراث ارزشمند در تاریخ ۲۸ اردیبهشت به مناسبت روز جهانی موزه‌ها و همچنین ۳۱ اردیبهشت و دوم خرداد ماه در محوطه با این مجموعه اجرا خواهد شد.

  کارگاه آموزشی "روش‌های نوین تحول در موزه" در سالن کنفرانس

در این کارگاه یک روزه که با همکاری موزه ملی علوم و فناوری در این مجموعه برگزار می‌شود به بررسی نقش "نمایشگاه گردان" در ساختار موزه‌ها، ویژگی های نمایشگاه گردانی به دو روش سنتی و تعاملی، نقش میانجی نمایشگاه گردان بین هنرمند و جامعه و همچنین تولید دانش در این فرآیند پرداخته می‌شود.

این کارگاه آموزشی صبح روز سه شنبه ۳۱ اردیبهشت ماه در سالن کنفرانس این مجموعه برگزار می‌شود و شرکت در آن برای موزه داران، کارشناسان موزه و عموم علاقه مندان آزاد است.   

  کارگاه آموزشی "هزار توی موزه" در گالری هنر

کارگاه آموزشی "هزار توی موزه" با محوریت آموزش عملی قصه پردازی بر اساس آثار موزه‌ای برای کودکان با همکاری کمیته ملی موزه های ایران (ایکوم)، مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موزه عروسک‌های ملل و موزه مجازی هنر کودک در تاریخ دوم خرداد ماه از ساعت ۱۴ تا ۱۶ در گالری هنر این مجموعه برگزار می‌شود.

این کارگاه یک روزه ویژه مربیان، معلمان، کارشناسان موزه‌ها و راهنمایان تور جهت آشنایی آن‌ها با امکانات موزه برای حضور کودکان و آموزش چگونگی راهنمایی کودکان در موزه برگزار می‌شود.

شایان ذکر است شرکت در این کارگاه یک روزه برای عموم علاقه مندان رایگان بوده و گواهینامه در پایان دوره برای شرکت‌کنندگان صادر می‌شود.

علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام می‌توانند با بخش پژوهش این مجموعه به شماره ۲۲۲۸۷۰۳۲-۰۲۱ تماس حاصل فرمایند.

یادآور می‌شود مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران واقع در میدان شهید باهنر (نیاوران) همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۷ میزبان علاقه مندان خواهد بود و مجموعه تا ساعت ۱۸ فعال است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز