خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

سرمایه‌گذار اتریشی ۵ خانه تاریخی و یک هتل خرید/ قیمت‌های میلیاردی خانه‌های تاریخی در شهر جهانی یزد/ تخفیف ۳۰ تا ۶۰ درصدی هتل‌های یزد از خرداد تا شهریور

asdasd
کد خبر : ۷۶۲۶۶۴

مدیرکل میراث و گردشگری یزد از قیمت‌های میلیاردی خانه‌های تاریخی در بافت شهر جهانی یزد و حضور یک سرمایه‌گذار اتریشی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدمصطفی فاطمی (مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد) با اشاره به آنکه بناهای تاریخی استان یزد بر اثر بارندگی‌های اخیر دچار خسارات‌های فراوان شده است، گفت: بارندگی در استان یزد به همان اندازه‌ای که در استان‌های غربی خسارت وارد کرد، سبب آسیب‌دیدگی بناهای تاریخی شد چنانکه ۳ خانه تاریخی در یزد به‌طور کامل تخریب شد و تعداد زیادی از خانه‌های تاریخی آسیب جدی دیدند. ساباط‌ها و سقف خانه‌ها ریخت. البته بخش زیادی از مرمت‌ها با همکاری شهرداری و میراث انجام شد اما خانه‌هایی که به‌طور کامل تخریب شده و سقف آنها ریخته است، برای بازسازی‌شان به بودجه زیادی نیاز داریم.

او گفت: بر اساس آخرین مطالعات، بارندگی به میراث فرهنگی یزد حدود ۱۷ میلیارد و نیم خسارت وارد کرده. درخواست داده‌ایم این هزینه از ستاد بحران تامین شود چراکه سازمان امکان تامین این بودجه را ندارد. گزارش‌ها را به صورت مصور ارسال کرده‌ایم و در انتظار تخصیص بودجه هستیم.

تخفیف اقامت

به گفته فاطمی، ضریب اشغال هتل‌ها و مراکز اقامتی یزد طی دو ماه اخیر حدود ۱۰۰ درصد بود و با ورود به فصل گرم سال و همچنین آغاز ماه مبارک رمضان، ضریب اقامت کاهش یافته است. از این رو برای آنکه بتوانند گردشگر جذب کنند، جشنواره تابستانه را از نیمه خرداد تا نیمه شهریور برگزار خواهند کرد.

مدیرکل میراث و گردشگری یزد یادآور شد: در این جشنواره، علاوه بر تخفیف ۳۰ تا ۶۰ درصدی هتل‌های یزد و ورودی اماکن تاریخی و دیدنی، هر هفته دو مراسم برگزار می‌شود که جشنواره‌های فروش صنایع دستی و سوغات را دربرمی‌گیرد. جشنواره گل انار، زردآلود، مجسمه‌های شنی، لوک خوش شانس، چادر گلی و ... ازجمله مراسم‌هایی است که در یزد برگزار می‌شود.

او معتقد است: با برگزاری این جشنواره‌ها، بخش عمده‌ای از ظرفیت خالی مراکز اقامتی پرخواهد شد. چنانکه سال گذشته وقتی با ضریب ۳۰ درصدی اقامت روبه رو شدیم با برگزاری جشنواره‌های تابستانی و ارائه تخفیف، ضریب اشغال هتل‌ها را به ۱۰۰ نزدیک کردیم.

سرمایه‌گذار اتریشی

مدیرکل میراث و گردشگری یزد با اشاره به جذب سرمایه‌گذار خارجی گفت: یک سرمایه گذار اتریشی درصدد خرید ۵ خانه تاریخی و یک هتل در یزد برآمده و آن‌ها را مرمت کرده است تا این بناها را به هتل بوتیک تبدیل کند. او در اتریش و آلمان، مجموعه هتل بوتیک دارد و چند ماه پیش به یزد سفر کرد و علاقمند شده بود. باتوجه به قیمت خانه‌های تاریخی در بافت یزد می‌توان گفت برای خرید هر خانه حدود ۱ میلیارد تومان هزینه کرده است و اگر برآوردی از کل سرمایه‌ای که برای تبدیل این خانه‌ها و هتل به هتل بوتیک در نظر دارد، داشته باشیم به رقمی در حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان هزینه خواهد کرد. البته که ما هیچ کاری برای جذب این سرمایه‌گذار نکرده‌ایم بلکه خود او در سفری که به ایران داشت به یزد علاقمند شد.

او با اشاره به استقبال سرمایه‌گذاران داخلی برای خرید خانه‌های تاریخی یزد و تبدیل آن به مراکز اقامتی و خدماتی و گردشگری و ... گفت: طی چند سال گذشته شاهد افزایش عجیب و غریب قیمت‌ها در بافت تاریخی یزد بودیم چنانکه خانه‌ای که در سال ۹۳ می‌توانستیم با ۳۵ میلیون تومان خریداری کنیم امسال به بیش از ۱ و نیم میلیارد تومان رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز